تبیان، دستیار زندگی
سه سال از هجرت مسلمانان به مدینه گذشته بود و فاطمه علیهاالسلام آخرین روزهای بارداری‏اش را سپری می‏کرد؛ تا اینکه اولین فرزند علی علیه‏السلام و فاطمه علیهاالسلام در روز پانزدهم ماه رمضان دیده به جهان گشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشوای صبر و استواری
پیشوای صبر و استواری

ولادت

سه سال از هجرت مسلمانان به مدینه گذشته بود و فاطمه علیهاالسلام آخرین روزهای بارداری‏اش را سپری می‏کرد؛ تا اینکه اولین فرزند علی علیه‏السلام و فاطمه علیهاالسلام در روز پانزدهم ماه رمضان دیده به جهان گشود.

خبر تولد نوزاد به پیامبر صلی‏الله علیه و اله وسلم رسید و ایشان به خانه علی علیه‏السلام رفتند تا تولد نوه عزیزش را به دخترش فاطمه علیهاالسلام و دامادش علی‏ علیه‏السلام تبریک بگویند.

نام‏گذاری

کودک تازه به دنیا آمده فاطمه علیهاالسلام پسری زیبا و نورانی بود. هنگامی که می‏خواستند نام او را انتخاب کنند، فاطمه علیهاالسلام  از همسرش علی علیه‏السلام خواست تا نامی برای فرزندشان بگذارد. علی علیه‏السلام فرمود: «من در این مورد از پیامبر صلی‏الله علیه و اله وسلم پیشی نمی‏گیرم و از او می‏خواهم تا نام پسرم را انتخاب کند.» فاطمه علیهاالسلام پذیرفت و هر دو از رسول اکرم صلی‏الله علیه و اله وسلم خواستند تا نامی بر روی این کودک بگذارد.

پیامبر اکرم صلی‏الله علیه و اله وسلم فرمود: «من در باره نام او، از خدا پیشی نمی‏گیرم.» سپس از جانب جبرئیل به رسول خدا صلی‏الله علیه واله وسلم چنین وحی شد: «نام این فرزند را حسن بگذار.» به این ترتیب پیامبر صلی‏الله علیه و اله وسلم به امر خدا نام حسن را برای نوزاد علی علیه‏السلام و فاطمه علیهاالسلام برگزید. پس از آن، پیغمبر صلی‏الله علیه و اله وسلم طفل را در میان پارچه سپید رنگی پیچید؛ در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه خواند.

در خانواده

تولّد این نوزاد، سبب شده بود که پیامبر اکرم صلی‏الله علیه و اله وسلم اوقات بیشتری را در خانه علی علیه‏السلام بگذراند؛ چرا که به فاطمه علیهاالسلام بسیار علاقه داشت. هر گاه صدای گریه حسن را می‏شنید، کار خود را رها کرده و مشغول آرام کردن کودک می‏شد. پس از نماز، حسن علیه‏السلام را روی پاهای مبارکش می‏گذاشت و با او بازی می‏کرد.

یک سال از تولد حسن علیه‏السلام گذشت و دومین فرزند فاطمه علیهاالسلام و علی‏علیه‏السلام به دنیا آمد. نام این کودک را که او هم چون برادرش چهره‏ای زیبا و نورانی داشت، به فرمان خدا حسین نهادند. با تولد حسین علیه‏السلام قلب پیامبر صلی‏الله علیه و اله وسلم شادتر از گذشته شد و خداوند را به خاطر عطا کردن چنین مولود پاکی به دخترش فاطمه علیهاالسلام و علی علیه‏السلام شکر کرد.

مهر و علاقه نبی اکرم صلی‏الله علیه و اله وسلم به حسن و حسین علیهماالسلام چنان بود که همیشه به دیدار آنها می‏رفت و با دست مبارکش برای آنها شیر می‏دوشید و آنها را «فرزندان عزیز من» صدا می‏کرد. همواره به یارانشان می‏فرمود: «هر کس حسن و حسین را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر کس نسبت به آنها کینه و دشمنی داشته باشد، با من دشمن است. حسن و حسین دو گل خوشبوی من در دنیا و سرور جوانان اهل بهشت‏‏اند».

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

***************************************

مطالب مرتبط

شاعر تک بیت‏های ناب

تاریخ نویسی که جزء تاریخ شد

شرح حال دهخدا

لقمان حکیم

فیلسوف نقاش!

برادر دریا

رودکی

مارک تواین، استاد روایت داستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.