تبیان، دستیار زندگی
کتاب «۹۸ قصه ساده برای کودکان» نوشته یک نویسنده عرب‌زبان(مصطفی عبدالعزیز) است. سادگی قصه‌ها و نزدیک بودن مضامین‌ به داستان‌های کهن فارسی موجب نشر این کتاب شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«۹۸ قصه ساده برای کودکان»؛ ساده اما پر مخاطب
«?? قصه ساده برای کودکان»ساده، پر مخاطب

کتاب «۹۸ قصه ساده برای کودکان» نوشته یک نویسنده عرب‌زبان(مصطفی عبدالعزیز) است. احمد خواجه‌ایم، مترجم، در مقدمه مي‌نويسد، تلاش‌‌هایش برای کسب اطلاع از این نویسنده بی‌‌نتیجه مانده. گويا آنچه مترجم و انتشارات سروش را به نشر این کتاب واداشته سادگی قصه‌ها و نزدیک بودن مضامین‌ به داستان‌های کهن فارسی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اکثر داستان‌های این کتاب ویژه گروه سنی الف و ب یعنی سال‌های ابتدایی دوران دبستان است. کتاب، با مقدمه‌ای تحت عنوان «چند کلمه با بزرگترها» شروع می‌شود و مترجم با اشاره به برخی از تجربیات خود در زمان کودکی و شرح برخی از شیوه‌های نقل قصه و افسانه در گذشته‌های دور ایران، ادبیات را عاملی برای آگاه سازی و آماده کردن کودکان و نوجوانان برای شناخت از خود و دیگران عنوان می‌کند.

نخستین داستان کتاب یعنی «موش پرکار» به داستان موشی می‌پردازد که روزی یک گربه دمش را از تنش جدا می‌کند و از موش می‌خواهد که برای آزادی دمش برای او شیر بیاورد.

روایت‌های اینچنینی در دیگر داستان‌های مجموعه از جمله «فیل فراموشکار»، «سه ماهی»، «شیر مریض» و چندین داستان دیگر مطرح می‌شوند و نویسنده با ایجاد فضاهایی جذاب برای کودکان تا پایان قصه حس امید را در مخاطب زنده نگه می‌دارد.

نزدیک بودن فضاهای ذهنی نویسنده و شناخت خوب او از خوانندگان احتمالی این داستان‌ها در سراسر جهان، سبب شده تا اکثر قصه‌ها با شخصیت‌هایی جذاب برای کودکان پیش برود.

روی آوردن به مجموعه کتاب‌هایی که در برگیرنده چندین قصه برای روزها و زمان‌های مختلف است با مجموعه «۳۶۵ قصه برای ۳۶۵ روز سال» به قلم مژگان شیخی شروع و از آن زمان به بعد چاپ مجموعه کتاب‌هایی با چنین مضامینی در ایران رواج بیش‌تری پیدا کرد.

حس قهرمان‌پروری در داستان‌هایی مثل «فرمانده و مورچه»، «خربزه  و خرما»، «تاجر امانتدار» و ... احساس‌ جذابی برای کودکان است که آنها را در فضایی همزادپندارانه با شخصیت‌های قصه‌ها قرار می‌دهد.

کوتاه بودن قصه‌های این کتاب، مناسب دنیای امروز است که امكان خوانش آسان توسط کودک و یا خواندن شبانه والدین برای کودکان را فراهم می‌کند.

روی آوردن به مجموعه کتاب‌هایی که در برگیرنده چندین قصه برای روزها و زمان‌های مختلف است با مجموعه «۳۶۵ قصه برای ۳۶۵ روز سال» به قلم مژگان شیخی شروع و از آن زمان به بعد چاپ مجموعه کتاب‌هایی با چنین مضامینی در ایران رواج بیش‌تری پیدا کرد.

کتاب "شیخی" دو سال پیش، جايزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را در بخش کودک و نوجوان به خود اختصاص داد تا ناشران بیش‌تری به سمت انتشار چنین مجموعه هایی تمایل پیدا کنند و از آنجا که کتاب‌های ترجمه، مراحل نشر و پروسه تولید یک کتاب را می‌توانند سریع‌تر طی کنند مورد اقبال ناشران قرار گرفته اند.

کتاب «۹۸ قصه ساده برای کودکان و نوجوانان» را نیز می‌توان در جمع این نوع کتاب‌ها قرار داد. از طرفی تصویرگری این کتاب به گفته مخاطبان اصلی آن یعنی کودکان، نوعی نقش مکمل را برای داستان‌ها ایفا می‌کند. رضا مکتبی تصویرگر باسابقه ایرانی در اکثر داستان‌های این کتاب، شخصیت‌های اصلی داستان را دستمایه تصاویرش قرار داده و پیچیدگی کمتری در تصاویر او دیده می‌شود.

مکتبی با وجود موفقیت‌هایی که در حوزه تصویرگری کتاب به دست آورده، برخلاف بسیاری از همکارانش کمتر به آثار جشنواره‌پسند نزدیک شده و با سبک کاری خودش پیش می‌رود.

نخستین چاپ کتاب «۹۸ قصه ساده برای کودکان» در سه هزار نسخه و با قیمت ۴۰ هزار ریال به چاپ رسیده است. این کتاب ۲۶۳ صفحه اي با داستان «قسمت سایه» تمام می‌شود.