تبیان، دستیار زندگی
ما وسیله هایی هستیم از طرف خداوند برای مردم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واسطه ی فیض
اهل بیت

ما وسيله هايي هستيم از طرف خداوند براي مردم

مطلب مهمی  که در مورد دعا کردن بايد بدان اشاره شود اين است که استجابت دعا نیاز به واسطه دارد. فیض و رحمت الهی بدون واسطه به بندگان نمی رسد. در مورد نزول قرآن کریم هم خداوند به واسطۀ حضرت جبرائيل کلام نوراني خودش را بر قلب پيامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم»القا کرد. البته جبرئیل به اذن حضرت حق و به فرمان باری تعالی قرآن را نازل کرد . قدرت و علم لازم جهت انجام این مأموریت نیز از جانب خداوند متعال به وی عطا شد و پس از آن قرآن کریم را با یک تشريفات خاصي نزد پيامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» آورد.

دعا و راز و نياز هم وسيله مي خواهد. يعني بايد يک بزرگي اين دعا را به محضر خدا ببرد و خداوند به واسطۀ رحمت خودش و با واسطه استجابت دعا را به ما برساند.

يا ايّها الّذينَ امنو اتَّقُوا الله و ابتَغوا اليه الوسيله و جاهدوا في سبيله لَعلَّکُم تُفلِحون(1)

اين آيه دو معنا دارد. معناي ظاهري آن این است که اي انسان تقوي داشته باش تا آن تقوي وسيله اي شود براي اينکه پروردگار عالم به تو رحم کند. امّا امام صادق«سلام الله علیه» معناي دقيق تري برای این آیه بیان فرموده اند. آن حضرت در ذیل این آیه می فرمایند: «نحن الوسيلة في القرآن» يعني ما وسيله هايي هستيم از طرف خداوند براي مردم. در واقع اين وسيله که مورد نظر قرآن مجید است و بندگان بايد از آن استفاده کنند، همان توسل به حضرات معصومین «عليهم السلام» است.

در جاي ديگري از قرآن چنين آمده است:

ولله الاسماء الحسني فادعوه بها(2)

معناي ظاهري این آیه نیز يعني اينکه اسماء حسناي خداوند زياد است و هنگام دعا با توسل به اسماء خداوند، او را بخوانيد. اما معناي زيباتر اين است که مظهر اسماء حسني، همان اهل بيت «عليهم السلام» هستند.

لذا امام صادق«سلام الله علیه» در ذیل این آیه نیز بیان زیبائی دارند و می فرمایند: «و الله نحن اسماء الحسني في القرآن»  بنابراین واسطۀ فيض براي استجابت دعا حضرات معصومین «عليهم السلام» هستند.

بهترين زیارتی که برای واسطه قرار دادن آن ذوات مقدس بسیار مفید و مؤثر است، زيارت جامعه است.

نقل شده است که علامۀ مجلسي(پدر)، خدمت امام زمان«ارواحنافداه» رسيدند و مداح گونه زيارت جامعه را خطاب به آن حضرت خواندند، حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» مي فرمايند بيا جلو. مرحوم مجلسي«قدس سره» ضمن اینکه متأثر از ابهت آن حضرت بوده، جلو مي رود و امام عصر«ارواحنافداه» دست عنايتي روي شانۀ وی مي گذارند و مي فرمايند «نعم الزّياره هذه» يعني اين زيارت، خوب زيارتي است. آقاي مجلسي مي گويد: از جدتان امام هادي«سلام الله علیه»  است؟ حضرت مي فرمايند: بله.

در حقيقت اين  زيارت، زيارت بسيار زيبا و عجيبي است و توسّل به ائمه طاهرین«علیهم السلام»در آن بسيار است. خصوصاًدر آخر که مي فرمايد: «بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَبِكُمْ يَخْتِمُ، وَبِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ، وَبِكُمْ‏يُمْسِكُ السَّمآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ اِلاَّ بِاِذْنِهِ وَبِكُمْ يُنَفِّسُ الْهَمَّ وَيَكْشِفُ الضُّرَّ» عبارات دقیق و پر محتوائی به کار گرفته شده است.

خطاب به ائمه طاهرین«علیهم السلام»مي فرمايد:

عالم وجود وابسته به شمااست. اگر زمين و آسمان پا برجاست به واسطۀ وجود شمااست، اگر حاجتي از کسي برداشته مي شود و يا مهمي از کسي رفع مي شود، به برکت وجود شما بزرگواران است.

اين زيارت يکي از افتخارات شيعه است. انشاء الله که همه بتوانند تحت لواي ائمه هدی«علیهم السلام»به منزل سعادت راه پيدا کنند.


سخنانی اخلاقی از حضرت آیت الله مظاهری                             تنظیم برای تبیان:مجید نقدی گروه حوزه علمی