تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله العظمی ناصر مكارم شیرازی ظهر امروز در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به سئوال مطرح شده مبنی بر اینكه رسم‌الخط قرآن عثمان طه آیا دارای ایرادات بوده و آیا این مسئله در روزه اشكال ایجاد می‌كند، گفت: قرآن یك رقم بیشتر نیست و هیچگونه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسم‌الخط عثمان طه 6 ایراد دارد

لوح فشرده مجموعه آثار آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی

آیت‌الله العظمی ناصر مكارم شیرازی ظهر امروز در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به سئوال مطرح شده مبنی بر اینكه رسم‌الخط قرآن عثمان طه آیا دارای ایرادات بوده و آیا این مسئله در روزه اشكال ایجاد می‌كند، گفت: قرآن یك رقم بیشتر نیست و هیچگونه تحریف و تغییری در قرآن از زمان پیامبر حاصل نشده است، ولی طرز نوشتن در برخی از قرآن‌ها به گونه‌ای است كه مردم اشتباه می‌خوانند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده در رسم الخط عثمان طه شش اشتباه پیدا كرده‌ایم كه این اشتباهات باید رفع شود.

این مرجع تقلید اظهار داشت: اگر كسی از روی قرآن عثمان طه بخواند، دروغ بر خدا نبسته بلكه برخی از كلمات را اشتباه می‌خواند.

وی اضافه كرد: كسانی كه به این رسم‌الخط آشنا هستند، آن را درست می‌خوانند ولی كسانی كه با این رسم‌الخط آشنا نیستند و حتی عرب‌ها آن را اشتباه می‌خوانند.

با بررسی‌های انجام شده در رسم الخط عثمان طه شش اشتباه پیدا كرده‌ایم كه این اشتباهات باید رفع شود.این مرجع تقلید اظهار داشت: اگر كسی از روی قرآن عثمان طه بخواند، دروغ بر خدا نبسته بلكه برخی از كلمات را اشتباه می‌خواند.

یكی از مراجع عظام تقلید تصریح كرد: رسم‌الخط قرآنی عثمان طه‌ دارای شش ایراد است كه سبب می‌شود كلمات قرآن به اشتباه قرائت شود.‌

آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی ادامه داد: در ایران قرآن‌هایی نوشته‌اند كه این اشتباهات در آنها وجود ندارد و می‌توان از این قرآن‌ها استفاده كرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استفاده از كلمه انشاالله در انجام كارها خاطرنشان كرد: تا مشیت الهی نباشد هیچ‌ كاری سامان نمی‌یابد و به كار بردن كلمه «انشالله» استمداد از لطف خدا است و باید در همه كارها انشاالله گفته شود.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح مسئله ترك اولی گفت: ترك اولی به معنای گناه و مكروه نیست، به طور مثال شما در یك نقطه از قم یا هر شهی زندگی می‌كنید و دو مسجد در اطراف شما وجود دارد. مسجد نزدیك با جمعیت كمتر نمازگزار و مسجد دوم در فاصله دورتر با جمعیت نمازگزار بیشتر و اولویت این است كه در مسجدی كه نمازگزار بیشتری دارد حضور یافته و نماز را به جماعت اقامه كنید، حال اگر نماز در مسجد نزدیك قرائت شود، ترك اولی شده است.

منبع خبر: www.hawzah.net


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری