تبیان، دستیار زندگی
" در فیلمخانه ملی ایران سفیر فرانسه در ایران : استفاده از صنعت در خدمت هنر ، نقطه اشتراک سینمای ایران و فرانسه است نمایشگاه نگاه شاهد در کتابخانه ملی فرانسه همایش "ایران و غرب در آیینه اندیشه یکدیگر"&...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر هنری( 11 آبان)

"این گروه خشن" در فیلمخانه ملی ایران

به نقل از روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سه شنبه 7 آبان ماه فیلم این گروه خشن به کارگردانی سام پکین پا و با بازی ویلیام هولدن ، ارنست بورگناین و رابرت رایان و در سینما صحرا به نمایش گذاشته شد.

محور داستان پکین پا انقلاب مکزیک در سال 1913 بود و دهکده پردیس به جهت فضا و مکان های بکر و مناسبش انتخاب شده بود . فیل فیدمن ، تهیه کننده فیلم ، برای مدت شش ماه هزینه های یک فوج عظیم از سربازان را تقبل کرده بود و به اعضای انجمن دهکده تعهد سپرده بود که برای تاخیر در رساندن شبکه برق سراسری به روستا خسارت های آن را جبران کند . بودجه فیلم سه و نیم میلیون دلار و مدت فیلمبرداری آن هفتاد روزپیش بینی شده بود . فیلدمن برای کارگردانی یک کارگردان بدقلق و ناراحت هالیوودی به نام سام پکن پا را انتخاب کرده بود که به تهیه کنندهها سر ناسازگاری داشت و آخرین فیلمش را به نام سرگرد دندی سه سال پیش از آن ساخته بود.

داستانی که پکن پا روایت می کند درباره یک گروه یاغی به رهبری پایک سات که به یک جنگل محلی دستبرد می زند و تحت تعقیب گروهی یاغی دیگر ، که برای دفاع از بانک گماشته شده بودند ، قرار می گیرند و عاقبت در نزاعی خونین کشته می شوند...

گفتنی است فیلمخانه ملی ایران از میان دانشجویان و اهالی سینما و مطبوعات برای فصل جدید عضو جدید می پذیرد.

سفیر فرانسه در ایران : استفاده از صنعت در خدمت هنر ، نقطه اشتراک سینمای ایران و فرانسه است

در مراسم گشایش هفته ی فیلم فرانسه در تهران ، پس از علیرضا سمیع آذر – سرپرستی موزه هنری های معاصر تهران – سفیر فرانسه در ایران (فرانسوا نیکولو) گفت : این نخستین برخورد جامعه سینمایی ایران با سینمای فرانسه نیست و امیدوارم این اقدام اندیشمند و فرهنگی بین دو کشور همواره ادامه داشته باشد و رونق بگیرد.

به گزارش (ایسنا) سفیر فرانسه در تهران ادامه داد : سینما فرانسه و ایران نکات مشترک فراوانی دارند از جمله اینکه همواره تلاش کرده اند از سمت صنعت سینما به جهت هنری آن سوق پیدا کنند.

در ادامه مراسم ، فرانسوا نیکولو ، ضمن تایید نظر منتقدین مبنی بر نقش موثر سینمای فرانسه در شناساندن سینمای ایران به جهان ، گفت : ما از بابت چنین نقشی که توانستیم ایفا کنیم هم خیلی خوشحالیم و به آن مباهات می کنیم و همواره سعی کرده ایم سینماهای مبتکری را که در سطح جهان مشغول به فعالیت هستند را به مردم خودمان و دنیا معرفی کنیم .

وی در ادامه افزود : در ادامه همکاری با سینمای ایران برای چندمین بار امسال هم مرور 100 فیلم سینمایی ایران را در شهر "رن" فرانسه خواهیم داشت و چنین اقداماتی در آینده با جدیت بیشتری ادامه خواهند داشت .

پیش از نمایش فیلم 11 سپتامبر شارل تسون سردبیر ماهنامه "کایه دو سینما" ضمن ابراز خوشحالی از حضورش در سینما تک گفت : برایم لذت بخش است در ایران هم جایی هم نام با سینما تک فرانسه ایجاد شده است و همچنان که گفته شده است "کایه دو سینما" در کشف سینمای ایران نقش داشته است.

سردبیر کایه دو سینما افزود : حضورم در اینجا ترجمان دو کاری است که کایه دو سینما همواره آنها را دنبال می کند یکی از آنها رفتن به اقصی نقاط جهان برای کشف سینماهای دیگر است و دیگری رفتن به جاهای مختلف دنیا برای معرفی سینما ی فرانسه است . کایه دو سینما همواره این نقش دوگانه را انجام داده است.

شارل تسون ، در پایان سخنانش علت معروفیت جهانی کایه دو سینما را چنین بیان نمود : شاید این معروفیت به دلیل بهره بردن کایه از منتقدینی باشد که "موج نوی" سینمای فرانسه را راه اندازی کردند و بعدها با ساختن فیلم هایشان سینمای نوین فرانسه را بنیان نهادند.

شارل تسون ، یادآور شد: تنها یک کارگردان از 11 کارگردانی که این فیلم را به تهیه کنندگی فرانسه ساخته اند و فرانسوی است که همین امر نشان دهنده مهمان نوازی سینمای فرانسه از فیلمسازان خارجی است.

در انتها مراسم فیلم 11 سپتابر به کارگردانی فیلمسازی چون سمیرا مخلباف ، کن لوچ ، یوسف شاهینی، شوهی ایمامودا و ... به نمایش درآمد.

نمایشگاه نگاه شاهد در کتابخانه ملی فرانسه

جمیز ناچتوی ، آمریکایی ، در سن پنجاه سالگی یکی از برجسته ترین نام ها در زمینه فتوژورنالیسم است . ولی خود را یک شاهد و سخنگوی تمام قربانیانی می داند که ناظر مرگ آنها بوده است.

به نوشته روزنامه فیگارو ، نمایشگاهی تحت عنوان "نگاه شاهد" شامل 151 عکس از آثار جیمز ناچتوی در کتابخانه ملی فرانسه از 29 اکتبر 2002 تا دوم مارس 2003 برگزار می شود.

این 151 عکس که توسط خود وی برگزیده شده اند در جریان سال های 1990 و 2001  تهیه شده است .

ایتام رومانی ، قحطی زدگان سودان ، قتل عام رواندا، جنگ های چچن ،حملات یازده سپتامبر از جمله موضوعاتی هستند که در نمایشگاه "نگاه شاهد" در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار می گیرند.

جیمز ناچتوی از زمان جنگ ویتنام تصمیم گرفت که به فتوژورنالیسم بپردازد ، زیرا عقیده داشت عکس ها خلاف بیانیه های رسمی را ثابت می کنند.

به عقیده وی ، با کمک عکس می توان احساسات بشری را بیان نمود.

اگر جنگ نابودکننده بشریت است، بنابراین عکاس یک پدیده ضد جنگ است.

وی می گوید در سال 1994 در رواندا شاهد افرادی بودم که همه چیز، خانه، افراد خانواده، دست، پا و منطق خود را از دست داده بودند، اما هنوز شرافت خود را حفظ کرده بودند.

جیمز ناچتوی از سال 1986 تا سال 2001 عضو آژانس مشهور مگنوم بود.

وی همراه هشت عکاس دیگر آژانس هفت را تاسیس کرده است و در زمینه فتوژورنالیسم و عکس های مستند کماکان به فعالیت خود ادامه می دهد.

همایش "ایران و غرب در آیینه اندیشه یکدیگر" در شیراز

همایش "ایران و غرب در آیینه اندیشه یکدیگر" در شیراز برگزار شد.

در جهت شناخت دیدگاههای ایرانیان نسبت به غرب و نیز نگاه غربیان به ایران ، همایش ایران و غرب در آیینه اندیشه یکدیگر ، در چارچوب همایش های فرهنگی و علمی گفت و گوی تمدنها ، روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 8 و 9 آبان ماه در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد .

به گزارش ایسنا ، کمالی – مدیر بنیاد فارس شناسی – با اعلام این مطلب ، گفت : در این همایش ، علاوه بر اندیشمندان ایرانی از جمله دکتر رضا شعبانی ، دکتر ناصر تکمیل همایون ، دکتر عطاء الله حسنی ، دکتر غلامرضا وطن دوست ، دکتر عبدالرسول خیراندیش و دکتر حسین آبادیان ، خانم دکتر ونیسا مارتین از دانشگاه لندن و خانم دکتر پوستل از آلمان ، سخنرانی کردند.

وی افزود : در مراسم پایانی این همایش که ساعت 16 روز پنج شنبه 9 آبان ماه در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد ، دکتر سید عطاء الله مهاجرانی – مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز بین المللی گفت و گوی تمدن ها سخنرانی خواهد کرد و پس از آن ، همایش، با جمع بندی نشست های علمی به پایان رسید.

درخشش نمایش های در جشنواره بین المللی تئاتر ایران زمین

دو نمایش "هذیان" به کارگردانی حسین پارسایی و "زنان مهتابی ، مرد آفتابی" به کارگردانی کورش زارعی جهت شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر ایران زمین انتخاب شدند.

لازم به ذکر است : این دو نمایش از میان 9 اثر ، انتخاب شده و توسط گروه آیین و با همکاری حوزه هنری استان قم در این جشنواره حضور خواهند یافت.

گفتنی است جشنواره مذکور آبان ماه هر سال توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برپا می گردد.