تبیان، دستیار زندگی
كتابخانه دیجیتال پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان زنجان، امكان مطالعه آنلاین كتاب «احكام مسجد» نوشته محمدحسین فلاح‏زاده را برای كاربران فراهم كرده است. این كتاب توسط «محمدحسین فلاح‌زاده» تنظیم شده و در كتابخانه دیجیتال پایگاه ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتاب «احكام مسجد» را آنلاین بخوانید

کتاب احکام مساجد در تبیان زنجان

كتابخانه دیجیتال پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان زنجان، امكان مطالعه آنلاین كتاب «احكام مسجد» نوشته محمدحسین فلاح‏زاده را برای كاربران فراهم كرده است.

این كتاب توسط «محمدحسین فلاح‌زاده» تنظیم شده و در كتابخانه دیجیتال پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان زنجان در بخش «فقه و احكام» در دسترس كاربران قرار گرفته است.

مقدمه، معمارى مسجد، مخارج مسجد، لوازم مسجد، عبادت در مسجد، نماز جماعت، حفظ حرمت، مسجد، استفاده غیر عبادى از مسجد، اولیاء مسجد و اماكن عبادى (غیر مسجد) عناوین این كتاب را تشكیل می‌دهند.

در بخش «مقدمه» كتاب چنین آمده است: «مسجد پایگاه پیوند انسان و الله و مركز ارتباط‏ انسان‌هاى مؤمن است. مساجد، خانه‏هاى خدا و خلق ‏خداست كه در كویر ظلم و ظلمت‏ سرپناه بشریت‏ مظلوم در برابر طوفان جهل و جور و آزمندى‏ محسوب مى‏شود. انسان‏هاى دور مانده از وطن اصلى‏ در غربت زندگى، سایبانى با صفاتر و خانه‏اى زیباتر از مساجد پیدا نمى‏كنند.

کتاب احکام مساجد در تبیان زنجان

مساجد، جایگاه عبادت است و عبادت حركت قرب‏جویانه انسان به سوى آستان قدس ربوبى است. ساختن ‏مسجد، تعمیر و نگهدارى آن، حضور در مساجد، مدیریت و امامت و مسائل مالى و بهداشت و نظافت ‏مساجد، همه باید متناسب با اهداف الهى و بر اساس‏ رهنمودهاى قرآن و اهل بیت(ع) باشد تا این شبكه ‏گسترده و سراسرى، ارتباط زمین و آسمان و نقطه‏هاى ‏پیوند مؤمنان جامعه را به سوى اهداف عالى الهى ‏پیش برد و نقش مسجد با انتظار اسلام از آن‏ هماهنگ شود».

در بخش «عبادت در مسجد» نیز چنین آمده است: «نماز خواندن در مساجد مستحب است، بلكه‏ حاضر نشدن در مسجد مخصوصاً براى همسایگان ‏مسجد در صورتى كه عذرى مثل بارش برف و باران نباشد، مكروه است. ترتیب اولویت مساجد براى نماز خواندن از نظر ثواب بدین شرح است، مسجد الحرام هر نماز، معادل یك میلیون نماز، مسجد النبى(ص) هر نماز، معادل ده هزار نماز، مسجد جامع كوفه، هر نماز، معادل هزار نماز و... است».

در ادامه این مطلب آمده است: «مستحب است انسان نمازش را در مكان‌هاى ‏مختلف و مساجد متعددى بخواند كه در قیامت همه ‏آن اماكن و مساجد به نفع او شهادت دهند. تعطیل كردن مسجد مكروه است و مستحب‏ است انسان نماز را در مسجدى بخواند كه نمازگزار ندارد تا تعطیل نشود. از امام صادق(ع) روایت‏ شده است كه سه چیز در قیامت از مردم شكایت مى‏كنند؛ اول مسجد متروكى كه اهالى آنجا در آن نماز نمى‏خوانند و دوم عالمى كه بین عده‏اى جاهل قرار دارد و از او استفاده ‏نمى‏كنند و سوم قرآنى كه متروك مانده و غبار گرفته ‏است و آن را تلاوت نمى‏كنند».

گفتنی است، علاقمندان جهت استفاده از این کتاب می توانند به آدرس: http://www.tebyan-zn.ir/dgbooks/feghfr.html مراجعه نمایند.

تنظیم: هومن بهلولی