تبیان، دستیار زندگی
رییس مركز اسناد كتابخانه مجلس شورای اسلامی از جای گرفتن تمامی اسناد پس از انقلاب بایگانی مجلس شورای اسلامی و ادارات تابعه آن، در كتابخانه مجلس شورای اسلامی خبر داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسناد پس از انقلاب در كتابخانه مجلس جاي گرفتند
اسناد پس از انقلاب در كتابخانه مجلس

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از جاي گرفتن تمامي اسناد پس از انقلاب بايگاني مجلس شوراي اسلامي و ادارات تابعه آن، در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي خبر داد.علي ططري همچنين گفت: نبود اسناد پس از انقلاب در اين مركز، به عنوان نقطه ضعف محسوب مي‌شد، زيرا نمي‌توانستيم پاسخگوي نياز پژوهشگران و محققان باشيم.

علي ططري، پژوهشگر و مدرس تاريخ معاصر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطلب عنوان كرد: ‌اكنون مجموع اسناد مجلس شوراي ملي از 24 دوره قانونگذاري از سال 1285 تا1357خورشیدی و همچنين اسناد هفت دوره مجلس سنا از سال 1328 تا 1357 خورشیدی كه به طور تخميني 12 ميليون برگ سند مي‌شوند، در مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي قرار دارند.

وي از اين مركز به عنوان حافظه تاريخ مشروطه و پارلمان در ايران ياد كرد و اعلام داشت: با وجود مجموعه عكس‌هاي نمايندگان مجلس قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، مجموع تصاوير نمايندگان پس از انقلاب نيز در چند ماه اخير تكميل و به بخش‌هاي آرشيوي اعم از اسناد و مدارك افزوده شدند.

ططري با بيان اين كه پيش از اين در حوزه اسناد انقطاعي وجود داشت، توضيح داد: اسناد تا سال 57 يعني تا سقوط رژيم پهلوي در اختيار مركز اسناد مجلس قرار داشتند، اما پس از آن به دلايل مختلف، اين اسناد به اين مركز منتقل نشده‌ بودند.

وي تصريح كرد: با پيگيري‌هاي شش ماه گذشته و حمايت‌هاي دكتر رسول جعفریان، رييس كتابخانه،‌ موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي،‌ از مجموع بايگاني راکد مجلس شوراي اسلامي، توانستيم بخش‌هايي را به اين كتابخانه منتقل كنيم. متاسفانه در طول 14 ـ 15 سال گذشته بسياري از اسناد به مكان ديگري منتقل شدند.

پژوهشگر حوزه تاریخ درباره ضرورت بازگرداندن اين اسناد به مرکز اسناد مجلس بيان داشت: با توجه به ظرفيت‌هاي مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي اعم از كارشناسان با تجربه، توانايي‌هاي پژوهشي و تحقیقاتي اين مركز، حوزه‌هاي اطلاع‌رساني و انتشار مكتوباتي كه در اختيار داريم، لازم بود تمامي اين اسناد در مكاني نگهداري شوند تا بررسي آنها و كارهاي پژوهشي لازم صورت گيرد.

وي خاطرنشان كرد: با پيگيري دكتر جعفريان و دستور رسيدگي دكتر علي لاريجاني، رييس قوه مقننه كه از ابتدا تا انتها از اين طرح حمايت كرد، مقرر شد از اين پس تمامي اسناد بايگاني مجلس شوراي اسلامي و ادارات تابعه آن، در مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي نگهداري شوند و هر يك از ادارات تابع نيز به صورت مستقل يا وابسته، اسنادي را كه از بايگاني روزمره آنها خارج مي‌شوند، به مركز اسناد كتابخانه مجلس انتقال دهند.

وي افزود: تمامي اسناد كميسيون‌هاي مختلف، ادارات و بخش‌هاي گوناگون مجلس شامل اين طرح‌اند. همچنین از این پس درباره نحوه امحاي اسناد نیز در مرکز اسناد مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد، به این معنی که هرگونه امحا باید با نظر کارشناس اسناد صورت بگیرد. البته از آنجا كه من با هرگونه امحاي اسناد مخالفم، مي‌توان گفت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای امحاي اسناد در آرشیو مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

ططري با بيان اين كه پيش‌بيني مي‌شود طي شش ماه آينده تمامي اسناد دوره ششم مجلس شوراي اسلامي تاكنون به‌روز رساني شوند، گفت: به‌روز رساني اين اسناد آغاز شده و اكنون به استخراج اطلاعات دور هشتم مجلس رسيده‌ايم، اما متأسفانه اسناد قبل از آن و دوره‌‌هاي اول تا پنجم از مجلس خارج شده‌اند و قرار است با پيگيري‌هاي دكتر لاريجاني، اين اسناد نيز به كتابخانه مجلس بازگردانده شوند.

پژوهشگر تاريخ معاصر درباره اهميت اسناد اين دوره تاريخي اعلام كرد: به دليل اين كه در دوره‌هاي نخستين مجلس شوراي اسلامي اتفاق‌هاي مهمي به وقوع پيوست كه بسيار با اهميت و ارزشمندند و خيلي از اين وقايع هنوز به درستي براي ملت شريف ايران بازگو نشده‌اند، مي‌تواند بررسي اين اسناد به سوال‌هاي فراواني در اين زمينه پاسخ گويد. همچنين با گذشت 30 سال از انقلاب اسلامي در اين زمينه بسيار ضروري است.

وي اظهار داشت: زماني كه صحبت از اسناد مجلس به ميان مي‌آيد، ضرورت دارد پژوهشگران و محققاني كه به اين مركز رجوع مي‌كنند، بتوانند تمامي مجموعه ‌اسناد مجلس را يك جا بيابند و به دليل يافتن بخش‌هايي از اين واقعيت، ناچار به مراجعه به چند مركز آرشيوي ديگر نباشند. اكنون در زمينه اسناد پس از انقلاب، به ويژه دوره‌هاي نخستين، مراجعه‌كنندگان فراواني داريم، اما متاسفانه نمي‌توانيم جوابگوي نياز تمامي آنها باشيم چون تمامي اين اسناد در اين مركز قرار ندارند.

ططري خاطرنشان كرد: نبود اسناد پس از انقلاب در اين مركز به عنوان نقطه ضعف محسوب مي‌شد، زيرا نمي‌توانستيم پاسخگوي نياز پژوهشگران و محققان باشيم. تصميم داريم طي چند ماه آينده اين نقيصه را رفع كنيم. در اين راستا به‌تازگي چندين مجموعه از اسناد را به آرشيو كتابخانه مجلس منتقل كرده‌ایم و به سرعت در حال سازماندهي آنهاييم. اين اسناد پس از فراهم‌آوري و بازشناسي، براي فهرست‌نويسي آماده مي‌شوند.

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي گفت: برنامه آينده ما فهرست‌نويسي و اطلاع‌رساني اين اسناد است تا اطلاعات آنها را در كوتاهترين زمان در اختيار پژوهشگران و علاقه‌مندان اين حوزه قرار دهيم.