تبیان، دستیار زندگی
اکثر افراد جامعه با اسراف و تبذیر، خود را به زندگی تجمّلی و تشریفاتی دچار می سازند و در این راستا اجباراً به گناهان بزرگی نظیر ربا، رشوه و دزدی روی می آورند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو گناه نابودگر
دو گناه نابودگر

اکثر افراد جامعه با اسراف و تبذیر، خود را به زندگی تجمّلی و تشریفاتی دچار می سازند و در این راستا اجباراً به گناهان بزرگی نظیر ربا، رشوه و دزدی روی می آورند.

گزیدهای از درس اخلاق آیت الله العظمی مظاهری

براساس تعالیم اسلامی، خداوند متعال تعهّد کرده است روزیِ انسان را تأمین کند و یک زندگی رفاهی که همۀ احتیاجات معقول و منطقی او را برآورده سازد، برای او فراهم آورد. ولی اکثر افراد جامعه با اسراف و تبذیر، خود را به زندگی تجمّلی و تشریفاتی دچار می سازند و در این راستا اجباراً به گناهان بزرگی نظیر ربا، رشوه و دزدی روی می آورند و زندگی خود و خانوادۀ خود را به تباهی و نابودی می کشانند.

به طور مثال رسومی که امروزه در مراسم ازدواج و جهیزیّه ها و مهریه ها ابداع می شود، علاوه بر گناه تجمّل گرائی، کیفر مبدّل شدن اینگونه رسوم به سنّت اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه رایج شدن برخی از این رسوم، مانع ازدواج جوانان کم بضاعت می شود که آن هم گناه بسیار بزرگی است.

از دیگر صفات رزیله بخل است. بُخل، رذیلۀ خطرناکی است که دین و آبروی انسان را از بین می برد و در آخرت نیز عاقبت سوء نصیب وی می نماید.

در مقابل سخاوتمندی و گشاده دستی فضیلتی است که به انسان آبرو می بخشد و موجب سرافرازی او می گردد. بنابراین لازم است همۀ انسان ها از رذیلۀ بخل دوری گزینند و در اموال خود یا قدم و یا حتّی قلم خود سخاوتمند باشند و از دیگران دستگیری کنند و سعی کنند صفت حسنۀ سخاوتمندی به صورت یک حالت در وجود آنان نهادینه شود و صرفاً از روی اجبار و اکراه و یا به جهت ترس از جهنّم و اشتیاق رفتن به بهشت به دیگران خدمت ننمایند.

اگر کسی بخواهد بخیل نباشد، باید به هر اندازه که می تواند به دیگران کمک کند و با مال و قدم و قلم خود در خدمت سایر انسان ها باشد. وجوهات شرعی و دیون واجب خود را با اشتیاق پرداخت کند و آثار و برکات ادای دیون مالی و انفاق و بخشش به دیگران را به خود تلقین نماید تا به مرور زمان صفت رذیلۀ بخل در وجود او ریشه کن یا لااقل سرکوب شود و فضیلت سخاوتمندی جایگزین آن گردد.

برای شنیدن صوت جلسات درس اخلاق معظّم له در ماه مبارک رمضان، اینجا را کلیک کنید.

گزیدهای از درس اخلاق آیت الله العظمی مظاهری


تنظیم برای تبیان:مجید نقدی گروه حوزه علمیه