تبیان، دستیار زندگی
فیلم یک خیانت منصفانه جدیدترین اثر امیراطهر سهیلی که اولین تجربه ایران در ژانر نوآر یا جنایی و اخلاقی است که پس از پایان تدوین ،آماده نمایش شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک خیانت منصفانه

یک خیانت منصفانه

فیلم "یک خیانت منصفانه" جدیدترین اثر امیراطهر سهیلی که اولین تجربه ایران در ژانر "نوآر" یا جنایی و اخلاقی است که پس از پایان تدوین ،آماده نمایش شد.

به گزارش ایرنا، پروژه "یک خیانت منصفانه" که تصویربرداری آن سی ام مرداد ماه در مشهد به پایان رسیده بود با گذراندن مرحله تدوین و جلوه های ویژه رایانه ای آماده نمایش است. این فیلم روایت زندگی بازیگر شناخته نشده ای است که با یک تماس تلفنی مشکوک توسط مردی که شباهت زیادی با خودش دارد مواجه شده و همین امر موجب متلاشی شدن زندگی شخصی اش می شود. مهدی امینی خواه در نقش این دو فرد در تجربه ای جدید مقابل خودش بازی می کند. پرستو صالحی و مارال فرجاد نیز از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

امیراطهر سهیلی کارگردان این فیلم که سال گذشته فیلم تلویزیونی "طرقه" را با بازی برزو ارجمند و بازیگردانی رضا صابری کارگردان مشهور تئاتر مقابل دوربین برد، فیلم جدید خود را کاملا در فضایی متفاوت از اثر قبلی اش ساخته است. یک خیانت منصفانه تماما به صورت سیاه و سفید تصویربرداری شده و بازیهای نوری منحصر به فردی در آن انجام گرفت. گروه نورپردازی برای اینکه بتوانند خواسته های غیرمعمول کارگردان را اعمال کنند دست به ساخت ابزار ابداعی متفاوتی زدند. همچنین تصویربرداری این کار تفاوتهای آشکاری با اکثر تولیدات معمول ایران داشته است. حضور یک بازیگر در دو نقش و فضای وهم آلود حاکم برکار از جمله این تفاوتهاست که کار سهیلی را به تجربه ای خاص تبدیل کرده است.

کارگردان اعتقاد دارد یک خیانت منصفانه اولین تجربه ایران در ژانر نوآر است که تمامی مولفه های خاص آن را داراست. نوآر ژانری سینمایی است با درون‌مایه‌ای جنایی و اخلاقی که بر اساس زندگی قهرمانانی سیاه‌بخت و دنیای تاریک آن‌ها شکل گرفته است. فیلم‌های نوآر در فضای شهری می‌گذرند، نورپردازی بسیار اغراق‌گونه است و تماشاگران با سایه‌های تندی رو به رو هستند. تک قهرمان‌های این‌گونه فیلم‌ها معمولا زخم‌خورده و تنها هستند و بیشتر اتفاقات در شب می‌گذرد.

کارگردان اعتقاد دارد یک خیانت منصفانه اولین تجربه ایران در ژانر نوآر است که تمامی مولفه های خاص آن را داراست. نوآر ژانری سینمایی است با درون‌مایه‌ای جنایی و اخلاقی که بر اساس زندگی قهرمانانی سیاه‌بخت و دنیای تاریک آن‌ها شکل گرفته است. فیلم‌های نوآر در فضای شهری می‌گذرند، نورپردازی بسیار اغراق‌گونه است و تماشاگران با سایه‌های تندی رو به رو هستند. تک قهرمان‌های این‌گونه فیلم‌ها معمولا زخم‌خورده و تنها هستند و بیشتر اتفاقات در شب می‌گذرد. از آثار مشهور این ژانر می‌توان به «شاهین مالت» و «جنگل آسفالت» از جان هیوستون، «سایه یک شک» از آلفرد هیچکاک، «سیرای مرتفع» از رائول والش و «ری‌فی‌فی» از ژول داسن اشاره کرد. با توجه به اینکه این ژانر تاکنون در ایران تجربه نشده است، هنوز مشخص نیست طبع مخاطبان ایرانی تا چه حد بتواند با آثاری از این دست ارتباط برقرار کند.

با اینحال سهیلی نشان داده به تجربه های نو علاقه مند است و حاضر است ریسک آن را متقبل شود. او زمستان گذشته با فیلم کوتاه «زندگی جنگ و دیگر هیچ» در شب‌های فیلم‌های ایرانی در فرانسه شرکت داشت و با همین فیلم جایزه بهترین فیلم داستانی، کارگردانی، تصویربرداری و جایزه ویژه بهترین فیلم را در نهمین جشنواره منطقی سینمای جوان را از آن خود کرد. این فیلم همچنین تیرماه امسال در جشنواره فیلم آسیای جنوبی که در جزیره گوای کشور هندوستان برگزار می‌شد؛ در میان آثار منتخب ایرانی به نمایش عمومی درآمد. سهیلی همچنین فیلم کوتاه متفاوتی با نام «چنگالی برای یک کاسه سوپ» ساخته است که در آن به روایت ارتباط میان چهار شخصیت برجسته تاریخی (بتهوون، سقراط، هدایت و چه گوارا) در یک کوپه قطار می‌پردازد. این فیلم نیز سال گذشته در دانشگاه تهران به اکران درآمد که با استقبال گسترده دانشجویان مواجه شد و حتی جزو منابع امتحانی چند درس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در نیمسال اول تحصیلی سال گذشته قرار گرفت.

سعید سهیلی کارگردان سینما و تلویزیون تهیه کنندگی این فیلم را برعهده داشته است. او هم اکنون مشغول فیلمبرداری فیلم جدید خود با نام "ازدواج در وقت اضافه" است که مضمونی طنز دارد. سهیلی سال گذشته تهیه کنندگی و کارگردانی یکی از پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران – چارچنگولی- را برعهده داشته است.

سایر عوامل «یک خیانت منصفانه» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: امیراطهر سهیلی. تهیه‌کننده: سعید سهیلی، مدیر تصویربرداری: علی عظیم‌زاده‌طهرانی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مسعود سهیلی، طراح لباس: محبوبه سلطانی، مدیرتولید: ابراهیم اللهیاری، عکاس : جعفر کبوتری، مدیر روابط عمومی: کمیل سهیلی، مدیر تدارکات: حامد تهرانی، دستیار دوم کارگردان: محمدرضا رسولی، دستیار روابط عمومی: سعید علائی، مجری طرح و مشاور پروژه: حمیدرضا سهیلی. بازیگران: مهدی امینی‌خواه، پرستو صالحی، مارال فرجاد، مژده زراعتی، ساعد سهیلی، احمد مؤید، افشین اخلاقی و با حضور فرحناز منافی‌ظاهر و حسن چودن، سرمایه‌گذاران : امیراطهر سهیلی، افشین اخلاقی.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی