تبیان، دستیار زندگی
ثواب خواندن پیامبر اسلام (صلی‏الله علیه واله وسلم) فرموده‏اند: «هر کس این سوره را بخواند خداوند از او راضی می‏شود، شایسته خواهد بود که پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) او را شفاعت کند و به عدد هر یتیم و نیازمندی که به آنها کمک کرده خداوند ده پاداش به او
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با قرآن آشنا شویم
قرآن

ثواب خواندن

پیامبر اسلام (صلی‏الله علیه واله وسلم) فرموده‏اند: «هر کس این سوره را بخواند خداوند از او راضی می‏شود، شایسته خواهد بود که پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) او را شفاعت کند و به عدد هر یتیم و نیازمندی که به آنها کمک کرده خداوند ده پاداش به او می‏دهد.»

نکته‏ی جالب در این سوره این است که دانشمندان گفته‏اند، این سوره و سوره‏ی انشراح یک سوره حساب می‏شوند و در نماز باید هر دو را با هم خواند.

قرآن

سوره‏ی «انشراح»

نود وچهارمین سوره‏ی قرآن، سوره‏ی «انشراح» است. این سوره 8 آیه و 27 کلمه دارد و دوازدهمین سوره‏ی قرآن است که در شهر مکّه بر پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) نازل شده است. این سوره به نام «شرح» و «آلم نشرح» نیز نامیده شده است. همه‏ی این نام‏ها از اولین‏ آیه‏ی آن گرفته شده است. در اولین آیه چنین می‏خوانیم: «الم نشرح لک صدرک» , «ای پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم)، آیا سینه‏ات را برایت گشاده نکردیم؟»

محتوای سوره

دانشمندان گفته‏اند: این سوره بعد از سوره‏ی «ضحی» نازل شده است و همان‏طور که در توضیح سوره‏ی «ضحی» گفتیم این دو سوره مانند یک سوره‏اند و در نماز باید هر دو را با هم خواند.

این سوره مانند سوره ضحی درباره‏ی بخشش‏های بزرگ خداوند به پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) است. در سوره‏ی ضحی سه نعمت بزرگ، و در این سوره نیز سه نعمت بزرگ دیگر شمرده شده که خداوند به پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) بخشیده است. بنابراین می‏توانیم محتوای این سوره را در سه بخش خلاصه کنیم:

1- توضیح نعمت‏های سه گانه؛ یعنی گشادگی سینه، صبر و حوصله، برداشتن بار سنگین از دوش پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) و بلندآوازه کردن نام پیامبر(صلی‏الله علیه واله وسلم).

2- به پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) بشارت می‏دهد که به زودی مشکل‏های او از بین می‏رود، بهتر می‏تواند مردم را به دین اسلام دعوت کند و به یاد می‏آورد که با هر سختی، آسانی است.

3- به پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) دستور می‏دهد که به خداوند یگانه توجه کند و بیشتر به عبادت او بپردازد.

ثواب خواندن

پیامبر اسلام (صلی‏الله علیه واله وسلم) فرموده‏اند: «هر کس این سوره را بخواند پاداش کسی را دارد که اندوه پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) را برطرف کرده است.»

قرآن

سوره‏ی تین (انجیر)

نود و پنجمین سوره‏ی قرآن مجید، سوره‏ی «تین» است. این سوره 8 آیه و 34 کلمه دارد و بیست و هشتمین سوره قرآن است که در شهر مکه بر پیامبر اسلام (صلی‏الله علیه واله وسلم) نازل شده است. خداوند در اولین آیه‏ی این سوره به «تین» و «زیتون» سوگند یاد کرده و نام این سوره نیز از همین آیه گرفته شده است.

دانشمندان در معنای این دو کلمه چند احتمال داده‏اند:

1- تین به معنای انجیر خوراکی است؛

2- مسجد شهر دمشق؛

3- کوهی مقدس در کشور «شام»که به زبان سریانی به آن «طور تینا» می‏گویند و در دامنه‏ی آن درخت‏های انجیر و زیتون می‏روید.

در معنای زیتون نیز سه احتمال داده شده است:

1- زیتون خوراکی؛

2- مسجد بیت‏المقدس؛

3- «طور زیتا» که کوهی مقدس است، در شام قرار دارد و در دامنه‏ی آن زیتون می‏روید.

محتوای سوره

این سوره با سه سوگند در سه آیه‏ی ابتدای آن آغاز می‏شود، آنگاه به مومنان یادآوری می‏کند که انسان با بهترین شکل و نظام آفریده شده است؛ اما همین انسان با این همه استعدادهای بزرگ، اگر در راه خداوند قدم نگذارد، به صورت وحشتناکی به پایین‏ترین درجه‏ها سقوط می‏کند. این سوره پس از شمردن کارهایی که انسان را خوشبخت می‏کند، معاد روز قیامت را به یاد می‏آورد و تمام می‏شود.

ثواب خواندن

پیامبر اسلام (صلی‏الله علیه واله وسلم) فرموده‏اند: «هر کس این سوره را بخواند خداوند تا زمانی که در دیناست دو نعمت سلامت و یقین را به او می‏دهد، و هنگامی که از دنیا برود به تعدادی کسانی که این سوره را خوانده‏اند ثواب یک روز روزه به او می‏بخشد.»

محمدحسین فکور

پوپک

تنظیم: بخش کودک و نوجوان

*************************************

مطالب مرتبط

اینجا بهشت،آنجا بهشت، همه جا بهشت!

بخشش بزرگ خدا به پیامبر

عروس قرآن

سوره فاتحه و بهشت

سوره‌ی غاشیه (قیامت)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.