تبیان، دستیار زندگی
دبیر شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه‌های خارج از كشور، چگونگی حضور ایران را در شصت و یكمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت تشریح كرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی حضور ایران در مهم‌ترین نمایشگاه كتاب جهان

کتاب

دبیر شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه‌های خارج از كشور، چگونگی حضور ایران را در شصت و یكمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت تشریح كرد.

محمد الهیاری ، دبیر شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه‌های خارج از كشور و سرپرست موقت اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با فارس، درباره حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت كه روزهای 14 تا 18 اكتبر سال 2009 (22 تا26 مهر 88)‌ برگزار می‌شود، گفت: جلسات برنامه‌ریزی برای حضور ایران در نمایشگاه كتاب فرانكفورت از تیرماه شروع شده و تاكنون 4 جلسه ویژه این نمایشگاه برگزار كردیم و دست كم 3 جلسه دیگر برگزار خواهیم كرد.

وی افزود: امسال هم مثل دوره قبل 80 متر فضا در سالن بین‌المللی (سالن 5) و 64 متر فضا در سالن كودك و نوجوان (سالن 3) به ایران اختصاص دارد.

الهیاری اهمیت نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت را دلیل برگزاری جلسات ویژه نمایشگاه‌های خارج از كشور پیرامون این موضوع عنوان كرد.

 ملاك انتخاب، كتاب است و نه ناشر

دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه‌های خارج از كشور در پاسخ به این سؤال كه كتاب‌های شركت‌كننده در نمایشگاه كتاب فرانكفورت از ناشران دولتی انتخاب می‌شوند یا ناشران خصوصی، عنوان كرد: ملاك كتاب است و نه ناشر؛ برای هر گروه موضوعی یك گروه كارشناسی تعیین می‌شود كه انتخاب كتاب را برعهده دارند.

الهیاری اعلام اسامی گروه‌های كارشناسی را برای انتخاب كتاب‌ها در نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت به اواخر شهریور موكول كرد.

وی همچنین از وجود محدودیت‌های فضا و تعداد كتاب برای هر گروه سخن گفت و افزود: به دلیل محدودیت فضا از هر گروه فقط 100 تا 150 كتاب می‌توانیم به فرانكفورت ببریم.

سرپرست موقت اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش كه كتاب‌ها را برای فروش به نمایشگاه كتاب فرانكفورت می‌برید یا برای نمایش و معرفی، گفت: 3 روز نخست نمایشگاه فرانكفورت برای نمایش و معرفی كتاب‌ها است و 2 روز آخر ویژه فروش است.

هدف، معرفی كتاب‌های ایرانی است

الهیاری تصریح كرد: ما با هدف فروش، كتاب‌ها را به نمایشگاه كتاب فرانكفورت نمی‌بریم بلكه با هدف معرفی كتاب‌های ایرانی به این نمایشگاه می‌بریم و اگر كتابی نظر ناشری را در آنجا برای ترجمه جلب كند با آن ناشر همكاری می‌كنیم.

وی تاكید كرد: تلاش می‌كنیم آثار فاخر را كه در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن دارند از طرف ایران در نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت شركت دهیم.

وی در پایان با ابراز رضایت از برنامه‌ریزی‌ها و جلسات انجام شده، اظهار داشت: در دهه آخر شهریور جزئیات بیشتری از نحوه حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت ارائه می‌شود.

فارس نیوز

تنظیم : بخش ادبیات تبیان