تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری بیست‌وسومین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز با حضور خسرو نشان رئیس مركزهنرهای نمایشی اردشیر صالح‌پور، مسئول امور جشنواره‌ها، محمد اطبایی مسئول اموربین‌الملل ،همایون قنواتی مسئول امور استانها و محمد حسین عابدی مدیر رو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر


نشست خبری بیست‌وسومین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز با حضور خسرو نشان رئیس مركزهنرهای نمایشی اردشیر صالح‌پور، مسئول امور جشنواره‌ها، محمد اطبایی مسئول اموربین‌الملل ،همایون قنواتی مسئول امور استانها و محمد حسین عابدی مدیر روابط عمومی وبدون حضور فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره برگزار شد.

ایسنا- درآغاز این نشست خسرو نشان گفت: تفكیك میان رئیس و دبیری جشنوارهبه این دلیلبود كه تفكیك وظایف صورت گیرد تا همه نیروها یك جا صرف نشود.

وی افزود: درجشنواره‌های گوناگون دو نوع انتظار از دبیر جشنواره می‌رود، به این معنا كه دبیر همباید ناظر اجرای عمومی و هم پاسخگوی مطالب و موارد مطرح شده باشد.
وی دربارهغیبت فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره فجر، گفت: ایشان به دلیل مشغله‌های فراواننتوانست در این جلسه شركت كند و قصدشان بی‌احترامی به خبرنگاران نبوده است، ضمناینكه اهمیت جلسه را حضور رئیس جشنواره كه مقام مهمتری نسبت به دبیر دارد، نشانمی‌دهد.
نشان اضافه كرد: ما برای پیشبرد بهتر امور، امور اجرایی مربوط بهجشنواره را به دبیر واگذار كردیم و پاسخگویی را به عهده رئیس جشنواره گذشته‌ایم واین نهایت توجه ما به مطبوعات است كه بنده پاسخگو هستم.

وی درباره غیر رقابتیشدن جشنواره امسال گفت: من هم می‌پذیرم كه ابتدا باید نمایش‌ها به معرض اجرای عمومیگذاشته شوند و بعد جشنواره برگزار شود، اما تحقق این امر نیازمند گذر زمان زیادیاست كه ما در اختیار نداشتیم و بر همین اساس دو راه پیش رویمان بود یا جشنواره راطبق روال سالهای گذشته برگزار كنیم و یا تغییری بینابین ایجاد كنیم كه این راه راانتخاب كردیم، بنابراین شرایط تعیین‌كننده بود و نه اختیارات ما.
به گفته رئیسمركز هنرهای نمایشی، رقابت در بعضی از رشته‌ها ایجاد هیجان می‌كند اما تئاتر بهدرجه‌ای از بلوغ رسیده كه نیازی به این تشویق‌ها ندارد و ارزش و بهایش بیش ازجوایزی است كه در گذشته به گروه‌های انگشت‌شماری داده می‌شد.

نشان، داوری راآفت بزرگ جشنواره‌های تئاتر دانست و تصریح كرد: جشنواره‌های قبل هم چندان رقابتینبوده است. هنرمندان حرفه‌ای‌تر و بخش بین‌الملل كه در مسابقه حضور نداشتند و بهاین شكل، جشنواره تبدیل می‌شد به جشنواره‌ای منطقه‌ای و نه جشنواره‌ بین‌المللیتئاتر فجر، ضمن اینكه سرنوشت تشویق شدگان نشان می‌دهد كه در بعضی از موارد ضرباتگوناگونی خورده‌اند.

وی همچنین با تاكید بر لزوم هویت- بخشی به سالن‌های نمایشیدرباره اجرای تعدادی از نمایش‌ها در «كارگاه نمایش» تئاتر شهر گفت: برای این سالننمایش‌هایی در نظر گرفته شده كه جنبه آموزشی و تجربی داشته‌اند ضمن اینكه با حذفبخش مسابقه، كوشیدیم جذابیت‌های لازم را از طریق اجرای برنامه‌هایی مانند نمایشتمرینات اجرا كه در تمام جشنواره‌ها مرسوم است ایجاد كنیم.

نشان با تكذیبانحصاری بودن «كارگاه نمایش» گفت: عضویت در شورای تئاتر شهر مانع از پذیرشمسئولیتهای دیگر نیست و به مخیله هیچ یك از اعضای شورا خطور نمی‌كند كه این كارگاهدر انحصار آقای پسیانی است بنابراین با تلاشی كه ایشان برای راه‌اندازی این سالنكردند و با توجه به سابقه ایشان در تئاتر مدیریت هنری كارگاه نمایش به ایشان واگذارشده است.