تبیان، دستیار زندگی
محققان می‌گویند رژیم‌های لاغری غلط، علاوه بر همه بدی‌هایشان، سنگ کلیه هم می‌آورند! همیشه خارج شدن از حد تعادل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگ کلیه، عاقبت رژیم لاغری غلط

محققان می‌گویند رژیم‌های لاغری غلط، علاوه بر همه بدی‌هایشان، سنگ کلیه هم می‌آورند!

وزن کردن

همیشه خارج شدن از حد تعادل، بدن را با مشكلات متعددی رو به رو می‌كند كه مهم‌ترین آنها در حیطه تغذیه، چاقی است. چاقی یعنی بیش از نیاز روزانه، انرژی دریافت كردن كه البته این كالری‌های اضافی به بافت چربی تبدیل می‌شوند. از آنجا كه طولانی شدن این عارضه، فرد را با مشكلات متعددی رو به رو می‌كند، همه از آن گریزان‌اند و در جهت فرونشاندنش تلاش بسیار می‌كنند. خیلی‌ها از همان ابتدا به سراغ رژیم‌های لاغری سریع ناصحیح و پرمخاطره می‌روند، زیرا تحمل برنامه‌های غذایی اصولی كه مدت‌ها طول می‌كشد تا به نتیجه برسند، را ندارند. فارغ از این موضوع كه عجله می‌تواند، زمینه ابتلایشان را به عوارضی چون سنگ كلیه فراهم آورد، به خصوص در افرادی كه مستعد این اختلال بوده و سابقه بروز آن در خانواده‌شان وجود دارد. ولی همان‌طور كه وزن اضافه ی ما در طول سال‌های متمادی به وجود آمده، باید در درازمدت و با اصلاح عادات غذایی ناصحیح آن را برطرف كرد، زیرا در صورت بی‌توجهی، عوارض جبران‌ناپذیری پیش روی افراد قرار خواهد گرفت.

رژیم لاغری غلط اتکینز

یکی از مشهورترین‌ رژیم‌های لاغری كه در مدت زمان كوتاه، كاهش وزن قابل ملاحظه‌ای را به همراه دارند،‌ رژیم غذایی اتكینز است. همان برنامه غذایی پرپروتئینی كه به فرد اجازه مصرف آزادانه انواع گوشت‌ها و حتی چربی‌ها را می‌دهد (البته بدون نان و هر نوع سبزی و میوه‌ای) و بدن با از دست دادن آب زیاد، با كاهش وزن رو به رو می‌شود. یادتان باشد كه مصرف بیش از اندازه گوشت‌ها بار زیادی را بر كلیه‌ها وارد خواهد كرد و در صورتی كه مستعد ابتلا به سنگ‌های کلیوی باشید، با گرفتن این رژیم لاغری غیراصولی، خود را در معرض ابتلا به این عارضه قرار خواهید داد.

البته این به آن معنا نیست كه در رژیم لاغری نباید گوشت خورد، بلكه منظور این است كه نباید بیش از اندازه مصرف كرد. همواره خوردن مقدار مشخصی از انواع گوشت سفید به خصوص گوشت مرغ و ماهی برای افرادی که می خواهند لاغر شوند، به‌ عنوان یك گزینه ضروری و مورد نیاز بدن توصیه می‌شود.

سبزی زیاد و آب كم

سبزیجاتی مانند اسفناج، ریواس، جعفری، كرفس، فلفل سبز ، بادمجان و... اگزالات فراوانی دارند و خوردنشان برای كسانی كه مستعد ابتلا به سنگ كلیه‌اند، می‌تواند زمینه تشكیل این سنگ ها را فراهم آورد و چون این سبزی‌ها از نوع كم كالری هستند، افراد تصور می‌كنند به هر اندازه كه می‌خواهند می‌توانند از آنها استفاده كنند و این موضوع می‌تواند زمینه ساز این عارضه شود. در حالی كه باید رعایت تعادل در حین كاهش وزن شدید مورد توجه قرار گیرد و مقادیر معینی از این گروه غذایی در طول روز به مصرف برسد.

علاوه بر سبزی‌ها، آب نیز در رژیم‌های لاغری اهمیت زیادی دارد، زیرا همان طور كه گفتیم كم آبی یكی از دلایل اصلی بروز سنگ كلیه است، بنابراین در صورتی كه در حال اجرای یك رژیم لاغری هستید، آب فراوانی بنوشید و مقدار مشخصی از سبزی‌های تازه یا بخارپز را بخورید تا به این ترتیب رژیم كاهش وزن‌، كمترین عارضه را برایتان به دنبال داشته باشد.

پس چه كنیم؟

یادتان باشد كه ما تنها به یك جنبه از دردسرهای رژیم‌های لاغری غلط اشاره كردیم، در حالی كه آنها مشكلات عدیده‌ای را برای افراد در پی خواهند داشت.

از این‌رو برای کاهش مشكلات یاد شده، نكات زیر را هنگام اجرای رژیم لاغری مورد توجه قرار دهید:

1- برای خود مقطع زمانی مشخصی را در نظر نگیرید، زیرا در صورت طولانی‌تر شدن روند كاهش وزن، برای ادامه ی مسیر ناامید خواهید شد.

2- در رسیدن به هدف تان ثابت قدم باشید.

3- در رژیم لاغری تان از همه گروه‌های غذایی، اما در مقدار مشخص استفاده كنید.

4- به دلیل كم‌كالری بودن سبزیجات، در مصرف آنها زیاده‌روی نكنید.

5- از آنجا كه كاهش وزن و سوختن چربی‌ها، با ایجاد مواد سمی ‌بسیاری همراه خواهد بود تا می‌توانید آب بنوشید.

6- هرگز با هدف كاهش وزن سریع، خود را به دست رژیم‌های لاغری غیراصولی نسپارید.

7- در صورتی كه در میان اعضای خانواده‌تان سابقه سنگ كلیه وجود دارد، آن را با مشاور تغذیه‌تان در میان بگذارید تا وی نكات پیشگیری‌كننده را مدنظر قرار دهد.

8- هر چند که رژیم گرفتن به عزم و اراده محكم شما بستگی دارد، اما نوع رژیم لاغری كه به عنوان راه‌حل چاقی شما شناخته شده است نیز حایز اهمیت است و نباید به راحتی از آن گذشت و تن خود را به هر برنامه غذایی لاغری غیراستانداردی، با نتایج غیرواقعی سپرد.

دکتر مهرداد اخوان بهبهانی

سلامتیران

*مطالب مرتبط:

گرسنه ماندن خطر دارد

چه موقع باید جلوی چاقی را گرفت؟

30 درصد تهرانی‌ها رژیم دارند

10 توصیه برای مانکن شدن

صبحانه، موجب کاهش وزن می‌شود

روش مُد شده برای کاهش وزن!

كاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نامتعادل (1)و(2)

كاهش وزن سریع، مضر است

علل ناكامى در رژیم های لاغری

رژیم‌های لاغری در دوران بلوغ بسیار خطرناک است

رژیم های دروغی

عوارض رژیم های غیراصولی: پوکی استخوان، ریزش مو و ...

همه چیز درباره سنگ کلیه

سنگ كلیه چیست؟

رژیم غذایی در افراد مبتلا به سنگ های کلیه (1) و (2)

باورهای غلط درباره چاقی

شما باید بخواهید تا بدن تان تغییر کند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.