تبیان، دستیار زندگی
ل آقا" تعطیل شد "تهران ساعت 7 صبح" کلید خورد در کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی سومین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی برگزار شد اهدای جایره نمایشگاه بین امللی یونسکو به یک عکاس ایرانی همایش "هن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر هنری( 9 آبان)

هفته نامه "گل آقا" تعطیل شد

در پی انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی هفته نامه گل آقا، خبرنگار ایسنا با موسسه گل آقا تماس گرفت.

روابط عمومی این موسسه اعلام کرد : آقای صابری فومنی به دلایل شخصی تصمیم گرفته است هفته نامه گل آقا را تعطیل کند ، در سه مقاله آخرین شماره  گل آقا نیز در این باره توضیح داده شده است .

وی افزود : نشریات بچه ها گل آقا و ماهنامه گل آقا ، همچنان به کار خود ادامه می دهند.

"تهران ساعت 7 صبح" کلید خورد

روز سه شنبه 30 مهر ماه 1381 نخستین نمای پروژه سینمایی "تهران ساعت 7 صبح" به کارگردانی امیر شهاب رضویان فیلمبرداری شد.

بر اساس گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا "تهران ساعت 7 صبح" دومین ساخته بلند رضویان پس از "سفر مردان خاکستری" فیلمی متفاوت با داستانی تازه از زندگی مردم در تهران را به تصویر می کشد، این فیلم با مدیریت فیلمبرداری مرتضی پورصمدی با هدف رسیدن به ساختاری بدیع در سینمای ایران مرحله فیلمبرداری را پشت سر می گذارد . اغلب پلان های فیلم با تکنیک فیلمبرداری روی دست در خیابان های شلوغ تهران فیلمبرداری خواهد شد و در آن مجموعه ای از بازیگران حرفه ای و غیر حرفه ای به ایفای نقش می پردازند.

"سفر مردان خاکستری" ساخته دیگر رضویان محصول مشترک شرکت فیلمسازی و پژوهش های سینمایی هیلاج و شبکه تلویزیونیNHK ژاپن ، پس از موفقیت در جشنواره سینما حقیقت یزد سال جاری ، در جشنواره بوسان 2002 کره جنوبی به نمایش درخواهد آمد.

امیر شهاب رضویان از فعالان فیلم کوتاه در ایران ، تاکنون دست اندرکار ساخت و تولید بیش از 30 فیم کوتاه موفق سینمایی ایران است.

فهرست کامل عوامل پروژه سینمایی "تهران ساعت 7 صبح":

کارگردان : امیر شهاب رضویان

فیلمنامه : مجید اسلامی ، فرزاد پور خوشبخت براساس طرحی از امیر شهاب رضویان

مدیر فیلمبرداری : مرتضی پورصمدی

صدا بردار: کریم کاشانی

مدیر تولید : حسن آقا کریمی

برنامه ریز و دستیار اول کارگردان : یوسف روحانی

طراح صحنه: پیام فروتن

طرح لباس : پیمان زندی

در کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

سومین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی برگزار شد

سید محمد علی احمدی ابهری گفت : کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی سومین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی را در 8 آبان ماه برگزار خواهد کرد.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی که با ایسنا سخن می گفت با بیان مطلب فوق ، افزود: در این آیین که با هدف شناسایی بیشتر ومعرفی میراث گرانقدر نسخ خطی به نسل حاضر و آینده برگزار می شود ، کسانیکه در زمینه احیاء نسخ خطی حفاظت و معرفی این آثار ارزشمند تلاش کرده اند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت وی افزود : آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی، هر سال در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار می گردد . عمده محورهای آن در 10 بند از قبیل فهرست نویسی ، تصحیح نسخ خطی ، نرم افزارها ، مجلات تخصصی و نیمه تخصصی ، مرمت ، حفاظت ، آسیب شناسی و آسیب زدایی نسخ خطی ، پایان نامه دانشجویی ، اهدا نسخ خطی به کتابخانه ها و مقالات منتشر شد. برگزیدگان در این آیین جوایز و لوح تقدیر دریافت خواهند کرد . رئیس کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ، داوری این آیین را شامل هیأتی مرکب از اساتید فن ، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها ، مصححان و محققان صاحب نام دانست و از تجلیل استاد ارجمند محمد تقی دانش پژوه -فهرست نویسی جهانی - در آیین فوق خبر داد.

اهدای جایره نمایشگاه بین امللی یونسکو به یک عکاس ایرانی

هاشم جوادزاده یک عکاس ایرانی ، جایزه "آاویاما" را از مرکز فرهنگی آسیا و اقیانوسیه "یونسکو" دریافت کرد .

به گزارش ایرنا ، این نمایشگاه با موضوع "لذت و ورزش" طی چند روز اخیر در کشور ژاپن برگزار شده است بر اساس این گزارش در این دوره 100 عکس از میان دو هزار و 135 عکس از عکاسان 21 کشور عضو یونسکو در آسیا و اقیانوس انتخاب شده بود ، این عکس ها علاوه بر توکیو در سایر کشورهای یونسکو نیز به نمایش درخواهد آمد .

همایش "هنر جدید" در موزه هنرهای معاصر

همایش هنر جدید به مدت 4 روز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود .

به گزارش رسیده  از این موزه ، در این همایش که طی روزهای 12 تا 15 آبان ماه سال جاری برگزار می شود ، صاحب نظران و مدرسان دانشگاه های هنر کشور، پیرامون "هنر جدید" سخنرانی می کنند طرح مباحثی پیرامون "هنر ویدئو" ،"هنر شبکه"، "هنر تنانه (بادی آرت )" ، "هنر عکس" ، "هنر جدید و پایگاههای هنر معاصر" و "مجسمه سازی بعد از مینی مالیسم" به همراه میزگردی با عنوان "بررسی هنر جدید در ایران" با شرکت پنج تن از هنرمندان کشور ، برنامه های این همایش سه روزه است.

پروانه نمایش عمومی دو فیلم سینمایی صادر شد

دو فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند .

به گزارش روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی - بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، پروانه نمایش عمومی دو فیلم "روزکارنامه" به کارگردانی مسعود کرامتی و "قاچاق" به کارگردانی اسیتون سودربرگ از سوی شورای پروانه نمایش اداره کل نظارت و ارزشیابی صادر شد.

نخستین سمینار" سینمای متفاوت " در تهران برگزار شد

نخستین سمینار "سینمای متفاوت" یکشنبه شب با حضور منتقدان و کارگردانان سینما در فرهنگ سرای هنر تهران برگزار شد .

در این نشست منتقدان سینمای کشور مقالاتی را در مورد "سینمای متفاوت از آغاز تا موج نو" و همچنین مقاله ای درباره "سینمای کیارستمی" ارائه کردند . یکی از منتقدان و پژوهشگران سینما در مورد سینمای متفاوت گفت : سینما به عنوان یک تصویر از روند زندگی انسان ها می خواهد این روند را به زبان و شکل جدیدی ارائه دهد . "میر احمد میر احسان" افزود : اکنون برخی از منتقدان و کسانیکه در رشته سینما فعالیت دارند ، سینمای متفاوت را با نام سینمای"غیر متعارف" تعریف می کنند .

وی اظهار داشت: بیان الفاظ مختلف در مورد سینما نمی تواند در روند سینمای کشور تاثیرگذار باشد بلکه باید این مشکلات ریشه یابی شود همچنین یکی از منتقدان و نویسندگان رشته شما نیز گفت : شکل گیری موج نو در سینما می تواند ، بیانگر شکل سینمای غیر متعارف و پیدا کردن جایگاه آن در جامعه باشد همچنین ارائه مقاله "چشم انداز آینده سینمای متفاوت در ایران"، "سینمای متفاوت از موج نو تا انقلاب" و میزگرد سینمای بهرام بیضایی نیز روز سه شنبه در فرهنگسرای نو برگزار شد .

"خواب سفید" بعد از دختر شیرینی فروش

قرار است "خواب سفید" جدیدترین ساخته "حمید جبلی" بعد از پایان نمایش "دختر شیرینی فروش" روانه سینماها شود. این فیلم داستان مردی به نام "رضا" است که در فروشگاه لوازم عقد و عروسی کار می کند و برای خیاط خانه ها وسایل دوخت لباس عروس می برد ، اواز تنهایی خود رنج برده و فکر می کند باید زنی را پیدا کند که بشود با او درد دل کرد . در این بین با زنی آشنا می شود ...

حمید جبلی ، الیزابت امینی ، یوسف پشندی ، صغری کریمی و .... ایفاگر نقش های این فیلم هستند . همچنین مجید مدرسی تهیه کننده و حمید مدرسی مدیر تولید این فیلم سینمایی هستند.