تبیان، دستیار زندگی
آیت الله سبحانی گفت: قرآن در عین حال که صفات خدا را بیان می‌كند جنبه‌های تربیتی را نیز در نظر دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای فهم قرآن باید به اهل بیت مراجعه کرد
برای فهم قرآن باید به اهل بیت مراجعه کرد

آیت الله سبحانی گفت: قرآن در عین حال که صفات خدا را بیان می‌كند جنبه‌های تربیتی را نیز در نظر دارد.

به گزارش  خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر سوره حدید در جمع روزه داران مدرسه علمیه حجتیه قم ابراز داشت: در آیه سوم سوره حدید چهار صفت متضاد ذکر شده كه عبارتند از اولیت و آخریت، ظاهربودن وباطن بودن.

وی با بیان این كه ممکن نیست در یک نفر چه واجب الوجود باشد و چه ممکن الوجود، صفات متضاد جمع شود، اظهار داشت:

اهل بیت (ع) جمع بین این صفات متضاد را مطرح كرده‌اند به این بیان كه صفت «اول» یعنی هیچ چیزی قبلش نبوده است. از امیرمومنان(ع) سؤال شد خدا از چه زمانی به وجود آمد، حضرت فرمود؛ زمانی نبوده که او نباشد تا سؤال شود که از چه وقتی به وجود آمده است.

این مدرس خارج فقه و اصول ابراز داشت: تسلسل محال است، و دلیل آن این است که اگر وجود شخصی متوقف بر پدرش باشد و آن پدر بر پدر خودش و همین طور قضایای شرطیه ادامه پیدا کند و به جایی نرسد اصلا آن شخص مورد نظر ما به وجود نمی آید.

وی اضافه کرد: صفت «آخر» یعنی خداوند نهایت ندارد و ابدی است و این تفسیر از صفت آخر هیچ تضادی با صفت اول ندارد که بگوییم جمع اضداد صورت گرفته است.

حضرت آیت الله سبحانی خاطر نشان کرد: صفت «ظاهر» یعنی تمام آثارش آشکار است و به هر جا نگاه کنیم، گواهی از خدا می‌بینیم و صفت «باطن» یعنی کنه وجود خدا برای ما پنهان است.

آیت الله سبحانی در پایان سخنانش در باره صفت علیم بودن خدا یادآور شد: قرآن در عین حال که صفات خدا را می گوید، جنبه تربیتی آنها را  مدنظر دارد. در تورت آمده آدم بعد از خوردن میوه ممنوعه عریان شد و خدا دنبالش گشت، معنای این حرف این است که خدا نمی داند بنده اش کجاست در صورتی که قرآن می‌فرماید او بر هر چیزی داناست.