تبیان، دستیار زندگی
و اما شهادت ..... شهادت ، همان تحفه الهی بود كه به دو بنده مخلص پروردگار در غروب روز 8 شهریور هدیه شد و آن دو بزرگوار این هدیه الهی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاران هم عهد

همین شهادت ها پیروزی را بیمه ،  و دشمن را رسوا می كند .

امام خمینی (ره)

شهادت ...رمز پیروزی اسلام در راستای تاریخ .

شهادت... تنها سلاحی كه دشمن هر چند قوی و نیرومند باشد، نمی تواند بر آن پیروز گردد.

شهادت ، همان تحفه الهی بود كه به دو بنده مخلص پروردگار در غروب روز 8 شهریور هدیه شد و آن دو بزرگوار این هدیه الهی را در آغوش گرفتند وجانشان با هم به ملكوت اعلی پرواز كرد ، و در محضر حضرت حق به  نعمتهای بی پایان الهی دست یافتند .

دو برادر

گویا رجایی و با هنر این دو دوست صمیمی و دو یار قدیمی با هم از ازل عهد اخوت بسته بودند ، آنچنان كه نه تنها در دنیا با هم باشند ، بلكه لحظه دیدار كه فرا رسید ، با هم به دیدار خدای خود روند ، و چنان شد كه بود.

امام خمینی ‏در پیامی به مناسبت شهادت این دو مجاهد فی سبیل الله چنین می فرمایند :

  1. "آقای رجایی و آقای باهنر هر دو شهیدی هستند كه با هم در جبهه های نبرد با قدرتهای فاسد ، هم جنگ وهمرزم بودند و "مرحوم شهید رجایی به من گفتند كه 20 سال است كه با آقای باهنر همراه بودیم" و خداوند خواست كه با هم از دنیا هجرت كنند و به سوی او هجرت كنند . من در عین حال كه شهادت این دو بزرگوار برایم بسیار مشكل است ، می دانم كه آنها به رفیق اعلی متصل شده اند و برای آنها آرامش هست و اینطور گرفتاری هایی كه الان برای ما هست ، دیگر برای آنها نیست و آنها رسیده اند به مطلوب خودشان و از این جهت به آنها و به خانواده های آنها و ملت اسلامی تبریك عرض می كنم كه چنین شهدایی تقدیم می كنند ."

آری این دو مبارز خستگی نا پذیر سالهای متمادی با هم در نبرد با شاه ستمگر همكاری داشتند و گاهی تیم های دو نفری یا سه نفری برای مبارزه تشكیل می دادند .

شهید رجایی چندین بار در زندگی پر افتخار خود به زندان رفت و شدید ترین شكنجه ها را در راه حق تحمل كرد و هیچگاه حاضر نشد یاران با وفای امام را به دشمن معرفی كند . راجع به یكی از شكنجه هایش چنین می گوید :

  1. "روز تولد امام حسن (ع ) مرا ساعت 8(صبح) بردند تا ساعت 1 بعد از ظهر كه هنگام بر گرداندن حالم طوری بود كه مرا كشان كشان به سلولم آ وردند . آنروز یكی از روز های خیلی خوب زندگی من بود و خیلی خوشحال بودم كه روزه هستم و شكنجه می شوم آنها به نظر خودشان می خواستند روحیه مرا بكشند و حال اینكه حالتهای ایمانی و اعتقادی من محكم تر می شد خیلی خوشحال بودم و اكثر آیات و دعا هایی كه روحیه ام را تقویت می كرد می خواندم و خاطرم هست كه در اتاق شكنجه و یا در سلولم بیشتر اوقات آیه "هو الذی انزل السكین‍ة فی قلوب... " و" المومنین لیزدادوا ایمانا " را تكرار می كردم .
  2. وقتی شكنجه می شدیم ، مجبورمان می كردند كه بر روی پاهای تاول زده راه برویم ، آنجا قسمتهایی از دعا كه می فرماید : " قو علی خدمتك جوارحی " را تكرار می كردم . "

در روحیه هایی این چنین مصمم و استوار، شكنجه جز صلابت و استواری بیشتر و استقامتی افزون تر نمی بخشد .

شهید باهنر ، فقیه تلاشگر مبارز ، همواره چه پیش از انقلاب در زمان طاغوت و چه پس از انقلاب در دو جبهه مبارزه با ستمگران و طاغوتیان و مبارزه با جهالت و بی سوادی در تلاشی خستگی نا پذیر بود . تا آنجا كه می توانست سخنرانی می كرد و هنگامی كه از سخنرانی منع شد ، در شیوه ی معلمی ، نسل آینده را با فرهنگ نیرو مند اسلام آشنا می ساخت و گاهی هم در لابلای كتاب های دینی كه در مدارس تدریس می شد نونهالان كشور را با كلمات و وا‍‍ژه هایی از قبیل : جهاد ، مبارزه با ظلم ها و طاغوت ها، و لزوم جنگ در برابر ظلم و بی عدالتی ،  ضرورت مبارزه مخفی ، تاریخ مبارزاتی و انقلابی ائمه و توحید نفی استكبارآشنا می نمود . تا این كه در آنها زمینه ای برای انقلاب اسلامی ایجاد كند .

یاد این دو شهید عزیز و دیگر شهدای اسلام و انقلاب گرامی باد .