تبیان، دستیار زندگی
اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن! (9)

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن

فقط حدس بزن

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم! ( اگر می توانید یک حدس نزنید و چند مورد در ذهنتان آماده کنید.)

این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید.

(برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید)

مشتری

تصویر اول :

ابرهای مشتری از دید افق های نو

کاوشگر «افق های نو» در مسیر حرکت خود به سمت پلوتو، تصاویر بسیار جالبی از مشتری ارسال کرده است. این غول گازی منظومه ی شمسی، به سبب وجود لکه ی سرخش و خطوط درهم که مانند نواری سیاره را فرا گرفته اند بسیار معروف است. این عوارض حتی با تلسکوپ های معمولی هم به خوبی دیده می شوند. این عکس را کاوشگر افق های نو از لبه ی مشتری گرفته است و در آن نقش های بی نظیر ابرهای مشتری که در قسمت پایین تصویر دیده می شوند و به قطب جنوب سیاره نزدیکترند دیده  می شود. این طوفانها که روی نواری به دور سیاره می گردند، کمربند های مشتری هستند. حتی بخش های روشن نیز نقش های شگفتی ترسیم کرده اند که ساختار پیچیده سطح مشتری را تکمیل می کنند. نیرویی که این طوفان های عظیم را پدید می آورد، از درون سیاره می آید. افق های نو سریعترین فضاپیمای بشر است که تا سال 2015 به محدوده ی پلوتون خواهد رسید.

قمر زحل

تصویر دوم :

یخ فشان های انسلادوس

در این تصویر یخ فشان های انسلادوس، قمر داخلی روشن زحل، به نمایش درآمده است که در نور پس زمینه در بخش های جنوبی قمر زحل دیده     می شوند. این تصویر در رویارویی نزدیک فضاپیمای کاسینی با انسلادوس به دست آمده است. در بررسی تصاویر این ملاقات نزدیک کاسینی با انسلادوس، هشت منطقه در قطب جنوب قمر  پیدا شد که در آنها پوسته قمر شکافته شده و آب داغ به بیرون فوران کرده است. تحقیقات نشان داده که این یخ فشان ها از مخازن آب زیر سطح قمر که در عمق کمی از سطح جای گرفته اند، پدید می آیند؛ آبی که دمای آن 237 کلوین (صفر درجه ی سلسیوس) است. شاید به نظر خیلی سرد برسد ولی در مقایسه با دمای قمری چنین دور از خورشید که دمایش تنها 73کلوین(200 - درجه ی سلسیوس) است، به راستی داغ است. این آبفشان های زیبا نشان   می دهند، انسلادوس که تنها 500 کیلو متر قطر دارد، قمری فعال است.

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ تصویر اول  زیبایی کیهان را به وضوح به نمایش درآورده است و فکر نمی کنم  توانسته باشید آن را حدس بزنید اما اگر نظر شما به واقعیت نزدیک بود به شما تبریک می گویم. احتمالا تصویر دوم را خسوف یا کسوف حدس زده اید اما همیشه یادتان باشد که ما شما را غافل گیر خواهیم کرد!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق و ناظم این هستی است.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

برگرفته از:

www.apod.nojum.ir

گردآوری و تنظیم:

اربابی فر