تبیان، دستیار زندگی
کشورهای فرانسه و انگلستان که از حساسیت اوباما برای توقف شهرک‌سازی برای تحقق صلح خاورمیانه آگاهند، نتانیاهوی افراطی را تحت فشار گذاشته‌اند تا موقتی و جزیی، توقف شهرک‌سازی را بپذیرد تا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه تلاش‌های اوباما و اروپا؛

پرونده هسته‌ای ایران در گرو مسأله اسرائیل و فلسطین
انرژی هسته ای

مسأله هسته‌ای ایران، کاملا ابعاد حقوقی خود را از دست داده و هم‌اکنون تنها به مسأله‌ای برای حفظ آبروی اوباما در راستای تحقق صلح خاورمیانه و انتقام‌جویی فرانسه و انگلستان از ایران برای رخدادهای پس از انتخابات تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، در حالی که روز گذشته خبرگزاری‌ها از وجه‌المصالحه شدن ایران برای صلح بین اسرائیل و فلسطین خبر داده و نوشته‌اند که در صورت توقف شهرک‌سازی توسط اسرائیل، کشورهای غربی و آمریکا در مقابل، به شدت در برابر پرونده هسته‌ای ایران خواهند ایستاد و تحریم‌های سنگین‌تری را علیه این کشور اعمال خواهند کرد، اما به دلیل نبود مدارکی مبنی بر تخلف ایران از قوانین آژانس، این کشورها بار دیگر آژانس را تحت فشار گذاشته‌ تا مدارک پیشین را که ایران بارها درباره آنها به آژانس توضیحات کافی داده است، برای اثبات تخلف ایران انتشار دهند.

بنا بر این گزارش، کشور‌های فرانسه و انگلستان که از حساسیت اوباما برای توقف شهرک‌سازی برای تحقق صلح خاورمیانه آگاهند، نتانیاهوی افراطی را تحت فشار گذاشته تا موقتی و جزیی، توقف شهرک‌سازی را بپذیرد تا آنان بتوانند اوباما را در اواخر سپتامبر متقاعد کنند که دیگر دنبال گفت‌وگو با ایران نباشد و به همراه دیگر کشور‌های غربی، به تحریم‌های سخت‌تر ایران مبادرت ورزند.

فرانسه و انگلستان که از حساسیت اوباما برای توقف شهرک‌سازی برای تحقق صلح خاورمیانه آگاهند، نتانیاهوی افراطی را تحت فشار گذاشته تا موقتی و جزیی، توقف شهرک‌سازی را بپذیرد

در این صورت، اوباما می‌تواند ادعا کند که زمینه‌های ایجاد دولت مستقل فلسطینی را فراهم کرده و گامی بلند در راستای تحقق صلح خاورمیانه برداشته است.

ضمناً اسرائیل مطمئن خواهد شد که اوباما قصد تعامل با ایران را دست‌کم در مقطع کنونی از سر به در خواهد کرد و فرانسه و انگلستان نیز با تحریم ایران به اهداف خود برای مقابله با حکومت ایران و همچنین انتقام‌جویی از این حکومت به خاطر دستگیری اتباع و اعضای سفارتخانه‌هایشان، خواهند رسید.

ایران

همه این مسائل در حالی است که روز گذشته، روزنامه انگلیسی گاردین مدعی شد که برخی از مقامات کنگره آمریکا، پارلمان انگلیس، مجلس فلسطین و اعضای کنیست اسرائیل بر این باورند توافق اوباما با فلسطینی‌ها در نتیجه گفت‌وگوهای پنهانی برخی کشورهای عربی است که در آنها به آمریکا اطمینان داده‌اند، در مناقشه فلسطین و اسرائیل علیه ایران اقدامات سیاسی را انجام دهند.

همچنین «القدس العربی»، اخبار دیگری از این مسأله را فاش کرد که کشورهای بحرین، قطر، امارات و مراکش با مسئولان سیستم‌های ناوبری هوایی اسرائیل (العال) به توافق‌های اولیه‌ای رسیده‌اند که بنا بر این توافق، فضای این کشورها روی هواپیماهای اسرائیل باز می‌شود.

از این سو، اما سیاستمداران و تحلیلگران ایران که ماه‌هاست به بررسی اوضاع داخلی سرگرمند، لازم است به سرعت خود را حول منافع ملی بازسازی کنند و مباحث جناحی و ملی را با همدیگر خلط نکنند تا ایران بتواند در مباحثات و گفت‌وگوهای پیش روی، بیشترین قدرت چانه‌زنی با رقبا را به دست آورد. به یاد داشته باشیم که در بحبوحه مسائل انتخابات در ایران، کشور‌های ذره‌ای جهان نیز، برای ایران نسخه‌های عجیب و غریب می‌پیچیدند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور