تبیان، دستیار زندگی
قرار داشتن در آمادگی كامل برای هر فوتبالیست حرفه‌ای یك الزام است. الزامی كه باعث شده بعضی از بازیكنان مسلمان وظیفه دینی مثل روزه را نادیده بگیرند و ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزه باعث تقویت می شود،نه تضعیف

کانوته

قرار داشتن در آمادگی كامل برای هر فوتبالیست حرفه‌ای یك الزام است. الزامی كه باعث شده بعضی از بازیكنان مسلمان وظیفه دینی مثل روزه را نادیده بگیرند و با ارجح دانستن وظایف شغلی و حرفه‌ای خود آن را به پایان فصل موكول كنند اما خب كم هم نیستند كسانی كه شرایطشان عكس این موضوع است. از نمونه‌های بارز آن می‌توان به مثلث مسلمان رئال‌مادرید (محمد و لاسانا دیارا و كریم بنزما) و فردریك كانوته در سویا اشاره كرد.

مهاجم مسلمان سویا از آن دسته بازیكنانی است كه حاضر نیست به خاطر فرار از سختی و فشار شركت در تمرین‌ و بازی‌ اندلسی‌ها مثل بعضی‌ها قید واجبات دینی را زده یا آنها را به وقت دیگری موكول كند.

كانوته معتقد است این امكان برای یك فوتبالیست حرفه ای وجود دارد كه در طول ماه مبارك رمضان آمادگی بدنی خود را به طور كامل حفظ كند و در خدمت تیمش باشد.

کانوته

با شروع ماه رمضان، بازیكنانی مانند كانوته به سوژه اصلی دنیای فوتبال مبدل شدند. بازیكنانی كه پزشكان باشگاه‌هایشان را مجبور كرده‌اند برای حفظ سلامتی آنها تمهیدات خاصی در نظر بگیرند. روزنامه‌های اسپانیایی با درج تیترهایی این مسأله كه آیا در ماه رمضان باید به بازیكنان اجازه بازی داد را مورد سؤال قرار داده‌اند. كانوته با قاطعیت به این سؤال جواب مثبت می‌دهد:«می‌خواهم به عقاید و باورهایم احترام بگذارم و آنها را به بهترین نحو ممكن انجام دهم. روزه گرفتن بعضی وقت‌ها سخت‌تر می‌شود مخصوصا اینجا، در جنوب اسپانیا كه هوا خیلی گرم است اما خدا را شكر می‌كنم كه می‌توانم از پس آن برآیم. شمار بازیكنان مسلمان لیگ‌های انگلیس و اسپانیا كه نمی‌دانند با این مسأله چطور كنار بیایند زیاد است البته فرانسه بیشتر از سایر لیگ ها بازیكن مسلمان دارد. فكر نمی‌كنم باور داشتن اعتقادات دینی در ماه رمضان چیزی باشد كه آنها بخواهند درباره‌اش دنیا را پر كنند.»

مهاجم سابق تاتنهام ادامه می‌دهد: « من شخصا معتقدم ایمان به پیشرفت فوتبالم و فوتبال هم به سلامتی جسم‌ام كمك می‌كند، به نظر من هیچ اختلافی میان این دو نیست. كسانی كه اسلام را خوب می‌شناسند می‌دانند كه روزه باعث تقویت آنها می‌شود نه تضعیف‌شان.»

اریک آبیدال

در حالی كه هواداران بارسلونا بعد از حرف‌های اریك آبیدال، سیدوكتیا و یحیی توره در مورد مهمتر بودن تعهدشان به باشگاه نسبت به واجبات دینی به روزه داری این سه بازیكن مسلمان تردید دارند، هواداران رئال‌مادرید خوب می‌دانند كه روزه‌داری چقدر برای سه مهره مسلمان‌شان اهمیت دارد.

محمد دیارا هافبك رئالی‌ها چند روز پیش گفته بود: «تمام مربیانی كه تا به حال داشتم به تصمیم من احترام گذاشته‌اند. درست است كه بازی كردن در روزهایی كه نباید چیزی بخورید و بیاشامید خیلی سخت است ولی خب فقط یك ماه بیشتر طول نمی‌كشد. من 10 هم‌تیمی فوق‌العاده دارم كه به راحتی می‌توانند بازی را اداره كنند. »

نه تنها بازیكنان مسلمان سویا و رئال‌مادرید بلكه دكتر یاسین زرقونی، عضو كمیته پزشكی فیفا و كنفدراسیون فوتبال آفریقا نیز معتقد است كه روزه به سلامت بازیكنان كمك می‌كند.

او با همكاری سایر اعضای كمیته پزشكی فیفا با بررسی دو باشگاه حرفه‌ای فوتبال در الجزیره، شرایط بیولوژیكی و فیزیكی بازیكنان روزه‌دار را قبل، بعد و در خلال ماه رمضان بررسی كردند.نتایج این تحقیق كه اولین بررسی در چنین حوزه اختصاصی از فوتبال محسوب می‌شود به شكل‌گیری پایه‌های یك تحلیل علمی از تأثیرهای بالقوه روزه بر عملكرد بازیكنان كمك كرده است.

محمد دیارا بازیکن مسلمان رئال مادرید

زرقونی در این باره گفت: «این ماه (رمضان) ماهی است كه مسلمانان را علاوه بر حفظ سلامت جسمی و روحی، ملزم به پرهیز از هر گونه رفتار نادرست و پرخاشگرانه می‌كند. فلسفه رمضان به وجود آمدن دوره‌ای برای خالص سازی درونی و تمدد اعصاب است و فرصتی برای تجدید قوا. این ماه به هیچ وجه زیان آور نیست. اگرچه بسیاری از بازیكنان مسلمان نمی‌توانند در عین روزه داری خودشان را با برنامه تیم‌هایشان وفق دهند اما باید به یاد داشت رمضان تأثیر مستقیمی بر بهبود قابلیت‌های روحی و جسمی آنها دارد بنابر این بازیكنانی كه هم روزه می‌گیرند هم بازی می‌كنند خیلی راحت با این موضوع كنار می‌آیند. بازیكنان مسلمان باید یكسری اصول و قواعد را قبل و بعد از ماه رمضان رعایت كنند تا به آنها برای حفظ انرژی و قدرت‌شان كمك كند.»

همچنین در این ماه كانوته و محمد دیارا تأكید ویژه‌ای به پرداختن به امور خیریه دارند. آنها هر ساله در این ماه بخش اعظمی از درآمدشان را صرف امور خیریه در مالی می‌كنند تا هموطنان فقیرشان زندگی بهتری داشته باشند.

كانوته عقیده دارد رمضان فرصتی برای تحول است: «در طول ماه رمضان من همه تلاشم را برای باشگاه انجام می‌دهم تا نگذارم هواداران و هم‌تیمی‌هایم شرمنده باشند. همه اینجا مرا درك می‌كنند و رفتاری خوب دارند. آنها می‌دانند من این ماه را فرصتی می‌دانم كه به نیازمندان كمك كنم. امور خیریه برایم اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل از سال ها پیش به دنبال این بودم كه بخشی از درآمدم را به ایتام اختصاص دهم كه خوشبختانه با همكاری «موسسه كودكان بی سرپرست مالی» این كار برایم میسر شد. پدرم مسلمان بود و یتیم به دنیا آمد. او چیزهای زیادی درباره رمضان نمی‌دانست كه بخواهد به من بیاموزد اما همه تلاشش این بود مرا با آن آشنا كند.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری