تبیان، دستیار زندگی
مریخ نورد روح چند ماهی است که در یک منطقه خشک و نرم مریخ گیر کرده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روح به گل نشست

مریخ نورد روح

مریخ نورد روح چند ماهی است که در یک منطقه خشک و نرم مریخ گیر کرده و درست زمانی که تیم مریخ نورد از اینجا یعنی زمین سعی دارند تا او را نجات دهند، یک طوفان گرد و خاک در سطح مریخ آغاز شده. به علت طوفان برخاسته در سطح مریخ مقدار انرژی یا برقی که توسط صفحه های خورشیدی مریخ نورد روح تولید می شود طی چند روز اخیر بسیار ضعیف شده است که این خود باعث تأخیر بیشتر در فعالیت های روح می گردد. کسانی که از زمین مسئول فعالیت های روح هستند، تمام فکرشان به گزارش های اقلیمی از مدارگرد اکشتافی مریخ است که در مدار این سیاره در حال گردش می باشد. با اینکه تیم روح در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا سعی می کنند روحیه خود را حفظ کنند و تسلیم این شکست ها نشوند، اما تصاویر تازه از مریخ نورد روح نشان می دهد که این سفیر بشر در سیاره سرخ بسیار بدشانس بوده و در حال از دست رفتن است.

این روزها که مریخ نورد روح در گل مانده مریخ هم قصد آزار او را دارد!

جون کالاس مدیر پروژه روح و همزاد دیگر او یعنی مریخ نورد فرصت می گوید: " انتظار داریم بعد از پایان این طوفان انرژی تولیدی او بیشتر شود، ولی با هوشیاری باید مراقب آن باشیم. با توجه به باطری های شارژ شده، روح از نظر تولید انرژی هنوز هم فعال است. تصاویر تهیه شده توسط تیم تصویر بردار پیشگام مریخ نشان می دهد طوفان برخاسته در حال فرونشستن است، اما آسمان بالای سر روح برای چند روز خورشیدی دیگر پر از گرد و غبار باقی می ماند."

روی سطح مریخ در این تصویر که توسط ستیوارت اتکینسون در آزمایشگاه ناسا تهیه شده چنین نوشته شده: مرا از اینجا نجات دهید.

تصاویری که اخیرا به دست آمده نشان داده است با اینکه طوفان به سمت جنوب در حرکت است و به جنوبی ترین نقطه دهانه یا حفره گوسف؛ جائیکه مریخ نورد روح کار می کند می رسد، اما در  روزهای آتی شدت طوفان در این منطقه کمتر می شود. سیستم علوم فضایی مالین در شهر ساندیه گو که کنترل این دوربین تصویر برداری را به عهده دارد هر لحظه تازه ترین اطلاعات در مورد تغییرات اقلیمی را در اختیار تیم مریخ نورد روح قرار       می دهد.

در هر حال تیم مریخ نورد روح در آزمایشگاه ابزاری ناسا روش های مختلف استراتیژیک را به کار می برند تا روح را که در این نقطه خاک نرم و خشک گیر کرده نجات دهند. در تاریخ 23 اگست 2009 مریخ نورد روح از دوربین منظر نمای افق باز خود استفاده نمود تا بررسی کند که چگونه خاک در این محل به چرخ های میانه اش گیر کرده است. تیم کنترل کننده روح هم دستگاه سنگ شکن روح را به خاک مریخ فرو برد تا خاصیت فیزیکی خاک نواحی اطراف روح را اندازه گیری کند. این تیم قصد دارد تا فرمان حرکت را در ماه سپتامبر به مریخ نورد مخابره کند تا او را به حرکت اندازد. شاید بلاخره این سفیر فلزی انسان بتواند در آن عالم سرد و خشن دوباره به حرکت درآید و وظایفی را که به او سپرده اند از سر گیرد.

به نقل از:

www.kabulsky.com

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی