تبیان، دستیار زندگی
یك گود زورخانه تخریب شود ورزش باستانی شناسنامه و اصالت ملت ایران است همانند یك سرباز به دنبال احیاء ورزش باستانی هستم رییس سازمان تربیت بدنی از زورخانه‌ی قمر بنی هاشم در ده ونك بازدید كرد. سه شنبه شب برای قدردانی از زحمات مهن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهندس مهرعلیزاده:

اجازه ندهید حتی یك گود زورخانه تخریب شود
ورزش باستانی شناسنامه و اصالت ملت ایران است
همانند یك سرباز به دنبال احیاء ورزش باستانی هستم


رییس سازمان تربیت بدنی از زورخانه‌ی قمر بنی هاشم در ده ونك بازدید كرد.

سه شنبه شب برای قدردانی از زحمات مهندس محسن مهرعلیزاده در ایجاد صندوق حمایت از قهرمانان كه به دعوت باستانی‌كاران صورت گرفته بود، ‌رییس سازمان تربیت بدنی در زورخانه‌ی قمر بنی هاشم واقع در ده ونك حضور یافت و شاهد ورزش باستانی در گود زورخانه بود كه تیم پهلوان علیرضا سلیمانی به انجام ورزش باستانی پرداخت.

مهندس مهرعلیزاده پس از پایان ورزش باستانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع باستانی‌كاران اظهار كرد: در اصطلاح، زورخانه مسجد دوم مسلمانان نامیده می‌شود و ورزش باستانی بر گردن ورزش كشور حق دارد. ورزش باستانی كه در آن جوانمردی، دلاوری و ایمان نهفته است در مقایسه با سایر رشته‌ها، ورزش بنیادی و اساسی است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: ورزش باستانی شناسنامه و اصالت ملت مسلمان ایران است و ایرانیان برای عرضه‌ی اصالت خود به این ورزش رجوع می‌كنند تا در مكانی گرد هم آیند و روح و جسم خود را پرورش دهند. در گذشته پهلوانان امین مردم بوده‌اند و برای این كه دوباره به آن اصالت‌ها بازگردیم باید روحیه و فرهنگ آن زمان را زنده كنیم.

مهرعلیزاده با اشاره به ورزش‌های رزمی كه فرهنگ كشورهای شرقی را صادر می‌كند، تصریح كرد: چنین ورزش‌هایی فرهنگ آن كشورها نظیر احترام به استاد و رقیب را به همراه دارد اما یك هزارم احترام‌ها، صمیمیت‌ها و ظرافت‌هایی كه در باستانی وجود دارد، در آن ورزش‌ها دیده نمی‌شود. كشوری كه 2500 سال خدمت دارد باید این فرهنگ‌های ایرانی و اسلامی را به دنیا عرضه كند. ابتدا این ورزش را باید در داخل تقویت كرد و سپس بعد فرا ملی را گسترش دهیم.

رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای، افزود: حدود دو سال است كه فعالیت‌هایی انجام می‌شود و 22 كشور جهان عضو این فدراسیون هستند كه یا شروع به ساختن زورخانه كرده‌اند و یا در مراحل اتمام كار قرار دارند.

وی با بیان این كه هزینه كردن در این ورزش سرمایه‌گذاری ملی و فرهنگی است، خاطر نشان كرد: باید برای دوری جوانان از مواد مخدر و انحرافات، آنها را به این سمت و سو هدایت كرد. وقتی كه خبر تخریب زورخانه‌ای را می‌شنوم بسیار ناراحت می‌شوم و روز تلخی را سپری می‌كنم. اجازه ندهید حتی یك گود زورخانه از بین برود و در این راه هر كمكی كه لازم است را خواستار شوید.

مهرعلیزاده در پایان سخنان خود با استقبال از حضور پهلوان سلیمانی در گود زروخانه خاطر نشان كرد: من مثل یك سرباز در خدمت خواهم بود تا این ورزش را رونق دهیم و از شما باستانی‌كاران می‌خواهم تا از سال 84 برنامه‌ی مدونی را طراحی كنید تا حیاتی مجدد به ورزش باستانی داده شود.

در بخش دیگری از این مراسم، علیرضا سلیمانی دارنده‌ی 6 بازوبند پهلوانی كشور و ملقب به پهلوان باشی كشور از خدمات مهرعلیزاده به ورزش كشور تقدیر كرد و افزود: آقای مهرعلیزاده بهترین رئیس سازمانی است كه پس از انقلاب دیده‌ام و تمامی خواسته‌های جامعه‌ی ورزش كشور را اجابت كرده است.

همچنین محمد مشهدی آقایی رییس كمیته‌ی پیشكسوتان كشتی، هاشم كلانی مربی سابق تیم ملی كشتی كه در گود ورزش می‌كرد و شكرابی صاحب زورخانه‌ی قمر بنی هاشم طی سخنانی از اقدامات و خدمات مهرعلیزاده تقدیر كردند كه در پایان تابلویی منقش به چهره‌ی حضرت علی (ع) به رییس سازمان تربیت بدنی اهدا شد.

در این بازدید، عیسی اسحاقی سخنگوی سازمان تربیت بدنی، امیر حسینی دبیر فدراسیون جهانی ورزش باستانی و بهرام شفیع رییس فدراسیون هاكی حضور داشتند.

رضا سوخته‌سرایی، محمد عرب، رضا قلیچ خانی و داود ایوب نیز از جمله پیشكسوتان ورزش كشتی بودند كه در این مراسم حضور داشتند.