تبیان، دستیار زندگی
ونیز، امسال یكصدمین سالروز تولد آكیرا كوروساوا را جشن می‌گیرد امپراتور سینمای ژاپن كه هنوز هم با فاصله از بقیه هموطنانش بهترین فیلمساز تاریخ این كشور به شمار می‌آید، از گذشته‌های دور، از سوی اروپایی‌ها چهره‌ای برجسته خوانده شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادای احترام ونیز به امپراتور

آكیرا كوروساوا

ونیز، امسال یكصدمین سالروز تولد آكیرا كوروساوا را جشن می‌گیرد

امپراتور سینمای ژاپن كه هنوز هم با فاصله از بقیه هموطنانش بهترین فیلمساز تاریخ این كشور به شمار می‌آید، از گذشته‌های دور، از سوی اروپایی‌ها چهره‌ای برجسته خوانده شد.

حالا و با گذشت چند سال از درگذشت كوروساوا قرار است در شصت‌وششمین جشنواره فیلم ونیز، 100 سالگی امپراتور گرامی داشته شود. فیلمسازی كه اساسا جشنواره ونیز او را كشف‌ كرد.

به گزاش همشهری ، نزدیك به 60 سال پیش ونیز شیر طلایی‌اش را به «راشامون» ساخته كوروساوا اهدا كرد و از آن پس این فیلمساز شهرتی جهانی یافت.

سال 1951 كوروساوادر حالی جایزه شیر طلایی ونیز را از آن خود كرد كه در كشور خودش ژاپن زیر سایه نام‌هایی چون یاسوجیرو اوزو قرار داشت ولی ایتالیایی‌ها با ستایش از «راشامون» فیلمساز بزرگی را به جهانیان معرفی كردند.

چنان‌كه ورایتی گزارش كرده، امسال گردانندگان جشنواره ونیز قصد دارند با برپایی میز‌گردی با حضور منتقدان و كارشناسان نامدار سینمای جهان از او تقدیر كنند.

این میزگرد روز 6سپتامبر(15شهریور) در پلاتزو دل سینما در محل برپایی جشنواره ونیز برگزار می‌شود و ریاست آن را پیتر كووی مورخ سینما و منتقد مشهور انگلیسی برعهده دارد كه بیش از 30 كتاب سینمایی تالیف كرده است. قرار است در این نشست جنبه‌های مختلف فیلمسازی كوروساوا از جمله تاثیر فیلم‌های غربی بر آثار این فیلمساز و برعكس گفت‌وگو شود.

سال 1951 كوروساوادر حالی جایزه شیر طلایی ونیز را از آن خود كرد كه در كشور خودش ژاپن زیر سایه نام‌هایی چون یاسوجیرو اوزو قرار داشت ولی ایتالیایی‌ها با ستایش از «راشامون» فیلمساز بزرگی را به جهانیان معرفی كردند.

ترویو ناگومی دستیار همیشگی كوروساوا، دانلد ریچی كارشناس فرهنگ ژاپنی، ریچارد كورلیس منتقد مشهور نشریه تایم، میشل سیمن دبیر نشریه فرانسوی پوزیتیف و آلدو تاسونه منتقد ایتالیایی و كارشناس سینمای كوروساوا از حاضران در این نشست خواهند بود.

كووی به تازگی كتاب آكیرا كوروساوا: استاد سینما را تالیف كرده كه سال 2010 به بازار می‌آید.آكی‌را كوروساوا كه سال 1982 یك شیر طلایی افتخاری به پاس یك عمر فعالیت سینمایی از جشنواره ونیز گرفت، سال 1998 از دنیا رفت.

او 23 مارس سال آینده(3 فروردین 89)، 100 ساله می‌شود. «آشوب»، «هفت سامورایی»، «درسو اوزالا»، «ریش قرمز»، «یوجیمبو» و... از دیگر فیلم‌های كوروساواست كه سال 1990 یك اسكار افتخاری گرفت.

تقدیر از مونیچلی

آكیرا كوروساوا

در جشنواره امسال همچنین قرار است از ماریو مونیچلی كارگردان بزرگ سینمای ایتالیا تقدیر به عمل‌ آید.با نمایش نسخه به تازگی بازیابی شده «جنگ بزرگ» كه در سال 1959 برنده شیر طلایی ونیز شد، گردانندگان این جشنواره به تقدیر از مونیچلی خواهند پرداخت.

جنگ بزرگ فیلمی جنجالی به تهیه‌كنندگی دینو دی لورنتیس با بازی آلبرتو سوردی و ویتوریو گاسمان بود كه داستان آن در جنگ جهانی اول می‌گذشت و سال 1960 نامزد اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد.

این فیلم همان سال جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر (سوردی و گاسمان) جوایز دیوید دی دوناتلو را از آن خود كرد.

ماریو مونیچلی 15 می 1915 در توسكانی ایتالیا به دنیا آمد و در 20 سالگی با نویسندگی و كارگردانی «پسران یا پال» وارد دنیای سینما شد. او در طول بیش از 7دهه حضور حرفه‌ای در عرصه سینما بیش از 65 فیلم ساخت و 2 بار در سال‌های 1963 و 1965 نامزد اسكار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد.

فیلمساز نامدار ایتالیایی 4بار در جشنواره برلین حضور داشت و 3بار خرس نقره‌ای بهترین كارگردان را برد. مونیچلی با فیلم‌های خود 5بار در جشنواره كن شركت كرد كه جایزه‌ای برای او به همراه نداشت. او یكبار در جشنواره مسكو و 2بار هم در جشنواره سن سباستین حضور داشت كه از جشنواره اخیر 2جایزه بهترین كارگردان گرفت.

تقدیر لوكاس از انیماتورهای موفق

جورج لوكاس نیز روز 6سپتامبر در حاشیه برگزاری شصت و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شیر طلایی افتخاری این جشنواره را به پاس یك عمر فعالیت پرثمر سینمایی به لسه‌تر، براد برد، پیتر داكتر، اندرو استانتن و لی آنكریچ می‌دهد. این گروه خالق بسیاری از انیمیشن‌های موفق و پرفروش سال‌های اخیر هستند.

لسه‌تر 52 ساله در 1989 با «تین توی» برنده اسكار بهترین فیلم كوتاه انیمیشن شد و در سال 1996 با «داستان اسباب‌بازی» جایزه اسكار دستاورد ویژه را برد. «زندگی حشره‌‌ای»، «داستان اسباب‌بازی 2» و «خودروها» از دیگر فیلم‌های اوست كه فیلم آخر نیز نامزد اسكار بهترین فیلم بلند انیمیشن بود.

لسه‌تر در دهه 1980 در گروه گرافیك بخش رایانه‌ای لوكاس‌فیلم فعالیت می‌كرد و سال 1985 نخستین شخصیت تمام‌رایانه‌ای تاریخ سینما را برای فیلم سینمایی «شرلوك هلمز جوان» در همین شركت طراحی و خلق كرد. او یكسال بعد از لوكاس‌فیلم جدا شد تا به تنهایی استودیو پیكسار را راه‌اندازی و انقلابی در عرصه انیمیشن سینما به‌پا كند.

لسه‌تر 52 ساله در 1989 با «تین توی» برنده اسكار بهترین فیلم كوتاه انیمیشن شد و در سال 1996 با «داستان اسباب‌بازی» جایزه اسكار دستاورد ویژه را برد. «زندگی حشره‌‌ای»، «داستان اسباب‌بازی 2» و «خودروها» از دیگر فیلم‌های اوست كه فیلم آخر نیز نامزد اسكار بهترین فیلم بلند انیمیشن بود.

شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز در حالی برگزار می‌شود كه آثار فیلمسازانی چون تورناتوره، فاتح آكین، پاتریس شرو، كلر دنس، مایكل مور، ژاك ریوت، جورج رومرو در بخش مسابقه این فستیوال به نمایش درخواهند آمد.

«باریا» آخرین ساخته جوزپه تورناتوره فیلم افتتاحیه ونیز امسال است و در كنار این فیلم می‌توان از «كاپیتالیسم: یك داستان عاشقانه» ساخته مایكل مور، «آشپزخانه روح» فاتح آكین، «36 نما از قله سن لو» ژاك ریوت و «سرباز بد: بندر نیواورلئانز» به كارگردانی ورنر هرتسوگ، به‌عنوان آثار شاخص ونیز 66 نام برد.

این در حالی است كه «جنوب مرز» الیور استون، «خبر‌چین!» استیون سودربرگ و «حفره» جو دانته در بخش‌های غیررقابتی ونیز به نمایش در ‌خواهند آمد.

نزدیك به 60 سال پیش ونیز شیر طلایی‌اش را به «راشامون» ساخته كوروساوا اهدا كرد و از آن پس این فیلمساز شهرتی جهانی یافت.

سینمای ایران كه سابقه دریافت شیر طلایی ونیز را نیز در كارنامه دارد، امسال در این فستیوال حضور رسمی ندارد. هر چند نام 3كارگردان ایرانی در میان حاضران ونیز امسال به چشم می‌خورد. شیرین نشاط با فیلم «زنان بدون مردان» به‌عنوان محصول آلمان در بخش مسابقه حضور خواهد یافت.

«كیسه پلاستیكی» به كارگردانی رامین بحرانی فیلم افتتاحیه بخش مسابقه بین‌المللی فیلم كوتاه ونیز خواهد بود. حضور «روزهای سبز» به كارگردانی حنا مخملباف نیز در ونیز امسال قطعی شده است.

شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز روز 2سپتامبر(11 شهریور) با نمایش «باریا» به كارگردانی تورناتوره آغاز می‌شود و روز 12 سپتامبر(21 شهریور) با «چنگدو، دوستت دارم» از سینمای چین ـ در بخش خارج از مسابقه ـ پایان می‌یابد. آنگ‌لی رئیس هیأت داوران این دوره است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی