تبیان، دستیار زندگی
عکاسی از هلال رمضان 1430 در اراک گزارش رؤیت هلال رمضان المبارک 1430 توسط تیمهای رؤیت هلال انجمن نجوم دانشگاه آزاد اسلامی اراک و انجمن ستاره شناسی اراک، عضو ستاد استهلال استان مرکزی به علاقمندان تقدیم می گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکاسی از هلال رمضان 1430 در اراک

گزارش رؤیت هلال رمضان المبارک 1430 توسط تیمهای رؤیت هلال انجمن نجوم دانشگاه آزاد اسلامی اراک و انجمن ستاره شناسی اراک، عضو ستاد استهلال استان مرکزی به علاقمندان تقدیم می گردد.

گزارش شمارۀ 1: تیم مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی اراک

رصدگران:

هلال رمضان 1430

مصطفی شمسی، رضا امینی نژاد، علیرضا صمصامی، صابر درخش، محمد حسین رضواندوست

تجهیزات:

تلسکوپ 14 اینچ اشمیت کاسگرین مید به همراه دوربینهای عکاسی و رایانه

مشروح گزارش:

طی جلسۀ ستاد استهلال استان مرکزی مورخ 29/5/88 مقرر گردید تا تیم رصدی دانشگاه آزاد اراک در ساعت 11 جهت رؤیت هلال در روز در آن محل

عکاسی از هلال رمضان 1430 در اراک

مستقر گردد. پس از نصب ابرازها، تلسکوپ در روز الاین گردید. منطقۀ رصدی دارای غبار و آلودگی هوا بود که جتی با وزش باد تصویر سیارۀ زهره کمی محو می شد. کار رؤیت هلال در روز تا ساعت 16:30 ادامه داشت که در نتیجه هلال رؤیت نگردید. پس از آن دوربین را به تلسکوپ متصل نموده و به روش عکسبرداری مستقیم از پشت تلسکوپ، از هلال عکاسی گردید که پس از پردازش تصاویر، در حدود 10 فریم از عکسها هلال آشکار گردید که مراتب سریعاً به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و ستاد استهلال استان گزارش گردید و دو عدد از عکسها دارای وضوح بیشتری بودند ایمیل شد. لازم به ذکر است که از سوی واحد خبر صدا و سیمای مرکز اراک، پوشش خبری نیز صورت گرفت.

گزارش شمارۀ 2: تیم مستقر در پیست اسکی شهرستان آستانه

رصدگران:

در جستجوی هلال در روز

علیرضا صمصامی، صابر درخش، مصطفی شمسی، رضا امینی نژاد، محمد حسین رضواندوست، محمود زارعی

تجهیزات:

دوربین دوچشمی 30-50*120 Semi-Apo و دوربین دوچشمی 80*20 همراه دوربینهای عکاسی و رایانه همراه

مشروح گزارش:

پس از پایان رؤیت هلال در روز در دانشگاه آزاد اراک، تیم رصدی انجمن ستاره شناسی اراک سریعاً به منطقۀ پیست اسکی شهرستان آستانه از توابع شازند به مختصات 33°:48'N و  49°:18'Eکه دارای وضعیت رصدی مساعدتری نسبت به اراک بود، عزیمت نمود. پس

عکاسی از هلال رمضان 1430 در اراک

از نصب ابزارها در ساعت 19:10 کار رؤیت هلال آغاز گردید که تا غروب ماه ادامه داشت. علی رغم تلاش گروه و پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر رؤیت این هلال که دارای ضخامت بالائی بود، به دلیل وجود غبار غلیظ حدود 3 و 4 درجه غبار رقیق هلال رؤیت نگردید که مراتب سریعاً به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و ستاد استهلال استان گزارش گردید. در برنامۀ رصد هلال رمضان 1430، گروه مستند ساز از صدا و سیمای مرکز اراک، مستندی را در مورد رؤیت هلال تهیه نمودند و همچنین از سوی واحد خبر شبکۀ آفتاب پوشش خبری نیز صورت گرفت.

منبع:

www.arakastronomy.ir

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی