تبیان، دستیار زندگی
در شامگاه جمعه30 امرداد 1388 رصدگران هلال ماه در نقاط مختلف ایران، هر کدام با ابزارآلات نجومی خود و یا با چشم غیر مسلح در آسمان افق غربی به دنبال هلال ماه رمضان می گشتند. با جستجوی بسیار، بعضی از این گروههای مستقر در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشهای رصد هلال رمضان المبارک 1430

در شامگاه جمعه30 امرداد 1388 رصدگران هلال ماه در نقاط مختلف ایران، هر کدام با ابزارآلات نجومی خود و یا با چشم غیر مسلح در آسمان افق غربی به دنبال هلال ماه رمضان می گشتند. با جستجوی بسیار، بعضی از این گروههای مستقر در شهرها و مناطق مختلف ایران موفق به رؤیت هلال ماه تنها با ابزار آلات رصدی شدند. و هیچ کس تنوانست هلال ماه را با چشم غیرمسلح ببیند.

انجمن نجوم شباهنگ

گزارش دهنده : خانم ساغر بهادرانی از گروه رویت هلال انجمن نجوم شباهنگ کانون فرهنگی تربیتی مطهره باغبهادران ، زیر نظر دفتر امام جمعه باغبهادران

مكان رصد:اصفهان-شهر باغبهادران-پشت بام كانون فرهنگی تربیتی مطهره

افق ابرالود

زمان رصد:جمعه30امرداد1388

مختصات رصدگاه : 51:13 شرقی و 32:22 شمالی

ارتفاع از سطح دریا :1925متر

ابزار :دوربینهای دوچشمی50*7و 70*15،2دوربین عكاسی دیجیتال

زمان حضوردر رصدگاه:ساعت14

وضعیت افق غربی:افق صاف وبدون ابردر زمان حضور در رصدگاه.

در زمان رصد در بعدازظهر ابروغبار رقیق در افق نمایان شد.

وضعیت جوی:آسمان صاف با غباراندك.

غروب ظاهری خورشید:19:34

غروب واقعی ثبت شده:19:52

اذان: ساعت 20

افق غبارالود

گروه استهلال طبق برنامه ریزی قبلی برای رصد هلال رمضان در ساعت14دررصدگاه مستقر شده وبا مشقت تمام ابزار رصدی رامستقر كردند.باتقسیم وظایف بین اعضا كاررصد هلال را شروع كردند.حركت ماه وخورشید رابا نرم افزار ودوربین دنبال كرده اما غبار موجود در جو رصد هلال را بامشكل مواجه كرد.

بانزدیك شدن به غروب ، خورشیددر غبار وابر در افق فرو رفت وتلاش اعضا برای پیداكردن هلال دوچندان شد.اما انگار تلاش بی فایده بود وهلال دلربای رمضان خود را ازنظر رصدگران گروه پنهان كرد و متاسفانه موفق به دیدن هلال نشدیم.

گزارش اولیه حاکی از رویت هلال ماه مبارک رمضان1430 در پنج رصدگاه واقع در شهرضا , کاشان , اصفهان , شهر سی سخت استان کهکیلویه و بوبر احمد  و انجمن نجوم زاهدان با ابزار آلات رصدی دارد. هیچ کس با چشم غیرمسلح هلال ماه را ندیده است.

آقای كامبیز خالقی

افق غبارالود

ابزار مورد استفاده : دو دستگاه دوربین دو چشمی 80*20 و دو دستگاه لپ تاپ

محل استقرار : ارتفاعات شهر رودهن (ارتفاع تقریبی از شهر 300 متر)

تاریخ:30 خرداد 1388

وضعیت افق : در محل غروب خورشید افق 3 درجه ی مثبت و در محل غروب عطارد  0 و محل غروب ماه شاهد افق 2 درجه بودیم)

مشخصات هلال :

وضعیت هوا در افق : در تمامی طول رصد هلال در روز شاهد آسمانی صاف و بدون هرگونه ابر بودیم ولی با توجه به وزش باد نسبتا شدید  شاهد غباری نسبتا غلیظ بودیم،مظاف بر اینکه مستقر سدن در شرق و نزدیکی تهران غبار معمول تهران نیز یکی دیگر از کاستی های افق بود.

با شروع حرکت از تهران حوالی ساعت 12 بعد از ظهر، حدود ساعت 2 در رصدگاه مستقر شده و مبادرت به نصب نجهیزات کردیم ، با وجود تلاش های متناوب تمامی اعضای گروه در طول روز موفق به رصد هلال تا لحظه ی غروب خورشید نشدیم.

سیاره ی عطارد

با افزایش تاریکی هوا و کاهش ارتفاع هلال ماه در ساعت 7:44 بنده (کامبیز خالقی ) موفق به رصد هلال با دوربین دوچشمی در حالی که کمتر از یک درجه ارتفاع داشت ، شدم . این در حالی بود که بعد از تخمین سمت محل رویت و تطبیق آن با دوربین های مدرج موجود و محاسبه ی سمت غروب ماه با نرم افزار استاری نایت از تطابق اطلاعات حاصله ، اطمینان این جانب از رویت دوچندان شد . با این وجود تا لحظه ی مذکور و همچنین بعد از غروب، تلاش های سایر اعضا برای تشخیص هلال بی نتیجه بود. در ساعت  7:48 دقیقه موفق به رویت اولین جرم غیرستاره ای یعنی عطارد شدیم که عکس آن در فایل ضمیمه موجود می باشد.تنها جرمی که تمامی اعضای گروه موفق به ثبت و مشاهده آن شدند،سیاره ی مذکور بود.

نتیجه رصد : هلال تنها توسط اینجانب (کامبیز خالقی) در حالی که کمتر از یک درجه ارتفاع داشت برای مدت زمان حدود 2 دقیقه با دوربین دوچشمی رویت شد ولی سایر اعضا موفق به تفکیک هلال مذکور نشدند.

مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی و موسسه نجوم و علوم اسلامی

تاریخ رصد: جمعه سی ام  مردادماه

رصدگاه:مارشینان

مارشینان

رصدگران:  گروه مشترک مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی و موسسه نجوم و علوم اسلامی کبریاء شامل حجة الاسلام سید رضا قلمکاریان اصفهانی، عباس احمدیان ،محمد مهدی فاتخی و محمد سلطان الکتابی

تجهیزات:دوربین های دوچشمی 80*20،100*30 ،70*15 . تلسکوپ 8 اینچ ویکسن همراه با وسایل جانبی و چندین دوربین عکاسی دیجیتال

وضعیت آب و هوا: ابری و غبار آلود

طبق برنامه ریزی قبلی و با هماهنگی های انجام شده غروب روز پنجشنبه در ایستگاه تلویزیونی صداو سیمای مرکز اصفهان واقع در رصدگاه مارشینان استقرار انجام گردید .

آسمان کاملا  ابری بوده و امکان مشاهده ستارگان نبود. ساعاتی قبل از طلوع خورشید صبحگاه جمعه آسمان صاف شد و تلسکوپ در زمانی معین

مارشینان

بر روی شعرای شامی قفل گردید.

طبق محاسبات ،هلال چند ساعت بعد قرار بود از مختصاتی که تلسکوپ بر روی آن تنظیم شده بود  عبور میکرد. پس از طلوع خورشید وضعیت آب و هوا بدتر شده و ابری رقیق تمام پهنه آسمان را پوشاند .

تلسکوپ ماه را ردیابی می کرد ولی اثری از ماه نبود. تلاش بی امان برای رویت هلال با دوربین های دوچشمی هم بی نتیجه بود؛ با نزدیک شدن به زمان غروب خورشید شرایط آب و هوا بدتر و ابرناکی آسمان  بیشتر شد و در عین ناباوری تلاش چند ساعته جهت رویت هلال بی نتیجه ماند.

گروه دیگری هم از ستاد استهلال استان اصفهان با یکدستگاه دوربین دوچشمی 120*20 عصر روز جمعه به ارتفاعات آمدند که آنها هم نتوانستند هلال را رویت کنند.

خانه نجوم و ژئوفیزیك شهرضا و انجمن نجوم و جغرافیای بانوان استان اصفهان

اعضای خانه نجوم و ژئوفیزیك شهرضا و انجمن نجوم و جغرافیای بانوان استان اصفهان در قالب دو گروه با همراهی اعضای محترم انجمن نجوم سپهر شهرستان دهاقان در شامگاه جمعه عازم صحرای دامزاد واقع در شرق شهرستان شهرضا شدند.

افق غبارالود

گروه اولبه سرپرستی آقای حسین جانقربانی با تجهیزات دو دستگاه دوربین دوچشمی 120*20 كه از سوی گروه مركز توپخانه ارتش اصفهان و تیپ زرهی بقیه ا... سپاه پاسداران شهرضا با همكاری ستاد استهلال استان اصفهان و اداره راه و ترابری استان اصفهان و همچنین دوربین های دوچشمی 80*20 و 170*15 و 50*7 و 42*7 و 35*7 كه از سوی خانه نجوم و ژئوفیزیك شهرضا در اختیار این گروه قرار گرفت در دامنه كوه دامزاد مستقر شدند و گروه دوم به سرپرستی آقای علی جانقربانی و به همراهی شهرام رحمتی و مجید حیدری با تجهیرات یك دستگاه دوربین 90*20 و یك دستگاه دوربین 70*15 عازم ارتفاعات كوه دامزاد شدند.

شرایط جوی تا حدود 20 دقیقه قبل از غروب خورشید نیمه ابری همراه با غبار غلیظ بود و حدود 10 دقیقه قبل از غروب خورشید شرایط جوی نسبت به قبل بهتر شد به طوری كه ابرها كاملاً از افق دور شدند و باد ملایمی شروع به وزیدن گرفت كه منجر شد لحظاتی از غبارهای غلیظ كاسته شود و مجدداً لحظاتی غبارها غلیظ شود.

گروه شهررضا

در ساعت 19:40 همزمان با غروب حقیقی خورشید ، هلال ماه به خاطر عوارض جوی و نوسان در غلیظ و رقیق شدن ذرات آلاینده معلق در جو توسط آقای حسین جانقربانی با دوربین دو چشمی 120*20 به صورت سوسو مشاهده شد و بعد از بررسی دقیق آن توسط ایشان در حدود 20 ثانیه مشخص شد كه مشاهده صحیح بوده و لحظاتی بعد با اعلام رؤیت خانم ها پریسا نادری و مرضیه صدری با دوربین 70*15 ، ناهید حسینی و نفیسه حسینی با دوربین دوچشمی 42*7 ، فریبا باستان با دوربین دوچشمی 50*7 ، و آقایان محمدجواد نیك اقبال و با دیگر دوربین 120*20 ، داود جاوری با دوربین دوچشمی 80*20 ، رضا جانقربانی با دوربین های 120*20 و 70*15 ، رضا انسان دوست با دوربین 42*7 و مهدی صادقی و بهزاد فدوی با دوربین دوچشمی 42*7 و با نشان دادن شاخص یكسان جمعاً تا حدود 50 ثانیه هلال ماه به زحمت در میان غبارها دیده شد و بعد به دلیل غلیظ شدن غبارها هلال مخفی شد تا اینكه در ساعتهای 19:43 به مدت حدود 28 ثانیه و 19:54 به مدت حدود 54 ثانیه باز هم توسط نامبردگان همزمان هلال ماه رؤیت شد و پس از آن دیگر هلال ماه مشاهده نشد. گروه دوم كه در ارتفاعات كوه دامزاد اقدام به رصد نمودند موفق به رؤیت این هلال نشدند.

البته تعداد دیگری از اعضای محترم در این سه زمان با دوربین های دوچشمی 35*7 تلاش نمودند كه هلال ماه را ببینند كه متأسفانه نتیجه ای در بر نداشت.

ستاد استهلال استان تهران  (گزارش تصویری)

آقای قاضی میرسعید، رکورددار جهانی رؤیت هلال ماه

استهلال تهران اقای قاضی یرسعیداستهلال تهراناستهلال تهراناقای صیاداستهلال تهران

ستاد استهلال استان قم

رصدگران ستاد استهلال استان قم جهت رصد هلال ماه رمضان، روز جمعه 30/5/1388 مطابق با 29/8/1430 در قالب گروههای متعدّد در رصدگاه‌های مختلف استان و کشور مستقر شدند كه نتیجة عملكرد آنان به شرح ذیل می‌باشد:

گروه اوّل: متشكّل از آقایان: محمود روح الأمین، علیرضا خیراندیش و سیّد علی میرسالاری و همچنین علیرضا امیری و اسماعیل احمدیتبار ( از لشكر پیادة 17 علی بن ابیطالب (ع) ) که ساعت 16 روز جمعه 30/5/1388 همراه با تجهیزات کامل شامل: دو دستگاه دوربین دوچشمی غول پیكر 150 * 40  و 120 * 20 ، یک دستگاه رایانة همراه ، یک دستگاهGPS ، قطب نمای نظامی و ... عازم رصدگاه ارتفاعاتِ کوه پناه واقع در گردنة نقره کمر با مختصّات جغرافیایی49 درجه و 52 دقیقة شرقی و 34 درجه و 41 دقیقه شمالی و 2849 متر ارتفاع از سطح دریا، در جنوب غربی شهرستان تفرش در استان مرکزی شده و یک ساعت قبل از غروب خورشید در محل مستقر گردیده و کار خود را جهت تنظیم دوربین‌و انجام استهلال آغاز نمودند. اگرچه آسمان منطقه تقریباً صاف و بدون ابر بود و افق رصدگاه فاقد موانع طبیعی همچون کوه بود، امّا متأسفانه به علّت وجود غبار نسبتاً غلیظ تا ارتفاع 5 درجه در افق، تلاش فراوان رصدگران برای رؤیت هلال ناکام ماند و آنان موفّق به رؤیت هلال نشدند.

گروه دوّم: مركّب از آقایان حجت الاسلام و المسلمین سهرابی، حجت الاسلام و المسلمین الهی، سعید صادقی، محمّدرضا صادقی، محمّدصالح نجف، علیزاده، مهدی پیوندزنی، محمّدحسین نژادصداقت و نیز آقایان حیدری، فرّخی، آرامی و کشتکار ( از لشكر پیادة 17 علی بن ابیطالب (ع) ) كه با بهره‌گیری از یک دستگاه دوربین دوچشمی غول پیكر120 * 20 ، دو دستگاه تلسكوپ کوچک، یک دستگاه دوربین دوچشمی80 * 15 ، قطب نما و... به رصدگاه بوستان علوی ( واقع در کیلومتر4 جادّة قم ـ نیزار ) با مختصّات جغرافیایی50 درجه و 48 دقیقة شرقی و 34 درجه و 34 دقیقه شمالی و 1021 متر ارتفاع از سطح دریا، عزیمت نموده و از 2 ساعت قبل از غروب خورشید در محل استقرار یافتند و به امر استهلال پرداختند؛ لكن علی‌رغم دقّت‌ زیاد ، با توجّه به وجود غبار غلیظ تا ارتفاع 4 درجه و غبار رقیق تا ارتفاع 9 درجه در افق، رصدگران مستقر در تپّه‌های بوستان علوی توفیقی در رؤیت هلال پیدا نکردند.

شایان ذكر است عصر روز جمعه در این رصدگاه، حدود 50 نفر از طلاب و روحانیون، عکاسان، خبرنگاران صدا و سیمای مرکز قم، و جمعی از اقشار مختلف مردم متدیّن قم نیز حضور داشتند.

موسسه علوم و كیهان شناسی هفت آسمان کرج  ( انجمن نجوم صفادشت کرج)

تاریخ : جمعه 30 مرداد ماه 1388 هجری شمسی

29 شعبان المعظم 1430 هجری قمری

کرج

مکان رصدگاه: تفرجگاه صفادشت کرج

زمان استقرار در رصدگاه : 18 ( 6 بعداز ظهر )

افق از لحاظ وجود غبار و سایر موانع رصد:

حدود 8 درجه مانع ( كوه ) در افق غربی به همراه وزش باد و گرد و غبار محلی

غروب ظاهری خورشید : Seeming sunset :19:45

نوع ابزار رصدی :

تلسكوپ 90 میلی متری شكستی Megrez

دوربین دوچشمی 90*20 Night Sky

دوربین دوچشمی 70*15 Night Sky

دو دستگاه رایانه قابل حمل مجهز به نرم افزار Starry Night

جمعی کارشناسان موسسه علوم و كیهان شناسی هفت آسمان و اعضاء انجمن نجوم صفادشت كرج در تاریخ جمعه 30 مرداد ماه 1388 هجری شمسی مصادف با 29 شعبان المعظم 1430 هجری قمری و 21 آگوست 2009 میلادی راس ساعت 18 در رصدگاه حاضر شده و در ارتفاعات تفرجگاه صفادشت آماده شكار هلال زیبای ماه رمضان شدند . با توجه به موقعیت هلال رمضان در عرض جغرافیایی منطقه و ابزارهای موجود و نیز غبار آلود بودن افق غربی متاسفانه كارشناسان موفق به رویت هلال زیبای رمضان 1430 نشدند . در این برنامه که جمعی از مسئولین منطقه از جمله شهردار و امام جمعه محترم صفادشت ، دادستان شهریار و جمعی از علاقه مندان حضور داشتند طی یك شب رصدی زیبا و بیاد ماندنی ، حضار به رصد سیارات و دیگر اجرام آسمانی قابل رویت پرداختند .

مركز نجوم دولت آباد

تاریخ رصد : جمعه 30 مرداد 1388 ،29 شعبان 1430 ، 21 آگوست 2009 میلادی

دولت آباد

رصدگاه : روستای کشه از توابع نطنز ، استان اصفهان

وضعیت جوی : وجود غبار تا ارتفاع 5 درجه

ابزار های رصدی : دو عدد دوربین دوچشمی 90×20 ، دو عدد دوربین دوچشمی 80×20و یک دوچشمی 70×15

نتیجه رصد : هلال رؤیت نشد .

پس از حضور افراد در محل مرکز تصمیم به آن گرفته شد که دو تیم برای استهلال هلال شامگاهی رمضان به رصد گاه ها اعزام شوند . تیم اول به رصد گاه پادنا واقع در شهرستان سمیرم استان اصفهان اعزام شد . تیم دوم به رصدگاه کشه ، واقع در شهرستان نطنز استان اصفهان اعزام شد.

تیم اول پس از تماس با افراد مستقر در رصدگاه پادنا - که یک ایستگاه تلوزیونی بود – و آگاهی از وضعیت آشفته ی جوی موجود در آن رصد گاه ، تصمیم گرفت که به تیم دوم بپیوندد . بنابراین دو تیم رصدی در یک رصد گاه مستقر شدند .حدود ساعت 4 بعد از ظهر به رصد گاه رسیدیم و در ساعت 4:23 بعد از ظهر رصد را آغاز کردیم . مقداری غبار در آسمان وجود داشت و باد شدیدی می وزید . خورشید در ساعت 7:27 غروب کرد . با كمك  محل غروب خورشید ، محل حضور ماه ، مشخص شد . چیزی که افراد گروه را نگران می کرد وجود غبار تا ارتفاع حدود 3 درجه در آسمان افق بود .

زمان با سرعت تمام سپری می شد و ماه در غبار موجود در افق که لحظه به لحظه غلیظ تر می شد فرو می رفت . در ساعت 8:2 با نا امیدی و ناراحتی بسیار به رصد پایان دادیم .

منبع:

www.helalemah.ir

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی