تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مظاهری در جلسه اخلاق خود گفت: وجود صفات رذیله، مهم‌ترین مانع پیشرفت اخلاقی و تربیتی انسان‌هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی اعتنایی و مبارزه منفی دو راهکار مؤثر در

سرکوب صفات رذیله است

(ì '9*f'ìì h e('12g efaì /h 1'g©'1 e$+1 /1 31©h( 5a'* 10ìdg '3*

آیت الله مظاهری  گفت: وجود صفات رذیله، مهم‌ترین مانع پیشرفت اخلاقی و تربیتی است

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت ‌الله حسین مظاهری، از مراجع تقلید در جلسه درس اخلاق خود با موضوع «اخلاق از دیدگاه قرآن و عترت» که هر روز بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد حكیم اصفهان برگزار می‌شود، هدف از بعثت انبیاء الهی به ویژه پیامبر اعظم(ص) را تربیت و آموزش بشریت و رسیدن انسان به مقام آدمیّت عنوان كرد و با اشاره به تقدم تربیت بر تعلیم افزود: از منظر قرآن کریم، پیامبر گرامی(ص) معلّم اخلاق بشریّت بوده است و رسالت ایشان در ابتدا ساختن آدم و سپس آموزش و تعلیم آنها برای پرورش عالم بوده است.

وی افزود: مطالعۀ تاریخ صدر اسلام حاکی از موفقیت پیامبر اسلام(ص) در امر خطیر رسانیدن انسان‌ها به مقام آدمیّت است و چنانچه افرادی نتوانسته‌اند در آن دوران نورانی همپای سایر مسلمانان به مقامات والای انسانی نائل آیند، ناشی از عدم لیاقت خودشان بوده است.

حضرت آیت‌الله مظاهری در ادامه از وجود صفات رذیله به عنوان مهم‌ترین مانع پیشرفت اخلاقی و تربیتی انسان‌ها یاد و خاطرنشان كرد:رذائلی همچون خودخواهی، خودبینی، غرور، تکبر، حرص و بخل، در وجود آدمی اجازۀ تخلّق وی به اخلاق الهی و نیل به مقام آدمیت را نمی‌دهد و او را به عناد و لجاجت و ایستادگی در مقابل گفتار حق وادار می‌دارد و در نهایت مانع رستگاری و عاقبت به خیری وی خواهد شد. اگر کسی بخواهد به تربیت مورد نظر قرآن کریم و روایات اهل‌بیت(ع) دست یابد، چاره‌ای جز ریشه‌کن کردن رذائل اخلاقی و جایگزین كردن فضائل اخلاقی ندارد.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به برخی از رذائل اخلاقی به عنوان نمونه، به بیان آثار شوم حسادت پرداخت و با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی(ص) افزود: بنابر فرمایش پیامبر (ص) همانگونه که آتش، هیزم را نابود می‌کند، حسادت نیز اعمال نیک آدمی را نابود می‌نماید و مانع قبولی اعمال انسان می‌شود، ضمن اینکه حسادت انسان را به گناهانی نظیر غیبت، تهمت و شایعه‌پراکنی وادار می‌کند که خود این گناهان نیز علاوه بر این که مستوجب کیفر است، اعمال نیک آدم حسود را به پروندۀ اعمال کسی که مورد غیبت، تهمت یا شایعه واقع شده است، منتقل می‌كند.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است همۀ افراد با حسدی که در عمق ذات آنان وجود دارد مبارزه کنند و در جهت ریشه کنی یا لااقل سرکوب این صفت رذیله تلاش وافر كنند تا شعله‌ور و طوفانی نشود. زیرا طوفان حسادت، علاوه بر اینکه زندگی انسان را تباه می کند، می تواند موجب رخ دادن جنایاتی نظیر برادر کشی شود. همانگونه که حسادت، فرزندان انبیای بزرگواری همچون حضرت آدم(ع) و حضرت یعقوب(ع) را به برادر کشی و آزار برادر واداشت.

حضرت آیت‌الله مظاهری در ادامۀ این مبحث، ضمن ارائه راهکارهائی برای مبارزه با صفات رذیله، از بی اعتنایی و مبارزۀ منفی به عنوان دو راهکار مهم و مؤثر جهت ریشه کنی و سرکوب صفات رذیله یاد و خاطر نشان كرد: بهترین و کارآمدترین راه مقابله با رذائل اخلاقی بی تفاوتی نسبت به درخواست های صفت رذیله و سعی در انجام اعمالی است که با آن رذیله ضدیت داشته باشد. مثلاً وقتی که حسادت کسی شعله ور می شود و او را به غیبت شخص دیگری ترغیب می نماید، اولاً باید نسبت به این ترغیب بی اعتنائی کند و ثانیاً به جای غیبت آن شخص، او را تمجید نماید و به او کمک و نسبت به او خیرخواخی کند. به طور کلی عاطفه، رأفت، مهربانی و خیرخواهی برای دیگران فضائلی است که در نقطه مقابل حسادت قرار دارد و افزون بر سرکوب این صفت رذیله، موجب عاقبت به خیری، رستگاری و تأمین آتیۀ انسان و خانوادۀ او خواهد شد