تبیان، دستیار زندگی
شنواره ملی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه سینمای جوان ، با نمایش 67 فیلم کوتاه در مجموعه فرهنگی-هنری تهران از تاریخ 29 مهر تا 4 آبان برگزار شد. در نخستین روز جشنواره ، 19 فیلم در بخش مسابقه ملی «ب» ، 12 فیلم در ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوزدهمین جشنواره ملی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه سینمای جوان ، با نمایش 67 فیلم کوتاه در مجموعه فرهنگی-هنری تهران از تاریخ 29 مهر تا 4 آبان برگزار شد.

در نخستین روز جشنواره ، 19 فیلم در بخش مسابقه ملی «ب» ، 12 فیلم در بخش مسابقه بین المللی و 14 فیلم کوتاه فرانسوی به نمایش درآمد.

فیلم های بخش مسابقه ملی «الف» شامل پنج فیلم مستند، چهار فیلم پویانمایی ، نه فیلم داستانی و یک فیلم تجربی بود که در سالن شماره 3 سینمای ایران در سه سانس به نمایش درآمد و تکرارآنهادر سه نوبت در سالن شماره 1 بود.

در بخش مسابقه ملی «ب» پنج فیلم مستند ، دو فیلم پونمایی، 13 فیلم داستانی، یک فیلم تجربی و یک فیلم مستند داستانی نمایش داده شد که نمایش این فیلم ها در دو سانس در سالن شماره 1 و تکرار آنها در سالن شماره سه پخش شد.

بخش مسابقه بین المللی با ارائه سه فیلم مستند ، دو فیلم پویانمایی ، پنج فیلم داستانی و دو فیلم تجربی ، در دو سانس در سالن شماره 2 کار خود را آغاز کرد. تکرار این دو نوبت نیز در سالن شماره 2 و 3 بود . در این بخش از کشورهای ایران (دو فیلم) ، انگلستان (دو فیلم) ، ایتالیا ، هند ، فرانسه ، آمریکا، روسیه، مکزیک، بلغارستان و مصر فیلمهایی به نمایش درآمد .

مرور فیلم های کوتاه فرانسه در دو سانس در سالن شماره 2 نمایش داده شد. نشست و گفتگو با استادان و هنرمندان با عنوان «فصل نوین فیلم کوتاه» از ساعت 16 در سالن شماره 1 و جلسه نقد و بررسی فیلم های بخش مسابقه، از ساعت 19 در سالن شماره 2 برگزار شد.

لازم به ذکر است دربخش فیلم های ایرانی مسابقه ملی الف، روز اول، فیلم «لذت آتش» از علی محمد قاسمی به نمایش گذاشته شد (که فیلم های بیگانه و بومی ، باد سرخ و موج برساحل این فیلمساز، در کشورهای سوئیس ، آلمان ، روسیه و یونان به نمایش درآمده و جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره سن پترزبورگ روسیه و جایزه دوم جشنواره درامای یونان را از آن خود کرده است.)

علی مصفا نخستین فیلم خود ، «هم سایه» را ارائه داد. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم نامه به طور مشترک از نخستین جشن سینمای آزاد ایران شد وعلاوه بر آن نامزد بهترین بازیگر مرد «محمد صالح علاء» بهترین تدوین و بهترین صدا گذاری بود و جایزه ویژه هیات داوران فرهنگسرای هند را در این جشن دریافت کرد.

در دومین روز مسابقه ملی (الف) ، با پخش فیلم مستند کشتی نوح از سودابه باباگپ ، ویرانی صبح از فاطمه حق جو، پسرک آبی از بیژن میرباقری و مسابقه ملی (ب) 10 ، فیلم داستانی 1 فیلم تجربی و 5 فیلم مستند و 2 فیلم پویا نمایی به کار خود ادامه داد.

همچنین مسابقه بین المللی نیز دربین فیلمهای کشیدن پای من (انیمیشن- مکزیک) ، ماشین آشغال آمده (داستان- روسیه) ، دومه(تجربی – بلژیک) ، زمین سوخته(مستند – ایران) ، سوءزن (داستانی- ایتالیا) ، سگ (انیمیشن – ایرلند) برگزار شد.

در سومین روز نوزدهمین جشنواره ملی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه سینمای جوان ، 58 فیلم از 12 کشور برای نخستین بار به نمایش درآمد.

در همین روز، 26 فیلم داستانی ، 20 فیلم مستند ، 9 فیلم پویانمایی ، دو فیلم مستند داستانی و یک فیلم تجربی که محصولی از کشورهای اسکاتلند ، هلند ، فرانسه ، ایران ، فلسطین ، بنگلادش ، لبنان ، انگلستان ، لهستان ، سنگاپور، آلمان و پرتغال هستند برای نخستین بار به معرض نمایش درآمد.

ضمن آنکه فیلم های «مدرسه سینمایی لوچ لهستان» در روزهای دوم و سوم این جشنواره در یک سانس در سالن شماره 2  سینما ایران نشان داده شد. همچنین، در مسابقه بین المللی، فیلمهای لئوناردو (داستانی –اسکاتلند) ، فینا(مستند- هلند) ، چاه(داستانی- فرانسه) ، سفیدتر از برف(انیمیشن- ایران) ، کاروان(مستند- ایران) ، جنگ تن به تن (انیمیشن- لهستان) ، چروکیده مثل گوجه فرنگی(مستند- سنگاپور) ، آخرین مکان(داستانی- آلمان) ، درخت زیتون (مستند- فلسطین) ، جز باد هیچکس نیست (داستانی-پرتغال) همچنین فیلم فلسطین تحت کنترل (داستانی- فلسطین) به معرض نمایش درآمد و علاوه بر آن ، مستند 50 دقیقه ای «بچه های آتش» از کارگردان معروف «می مصری» ، که محصول بی بی سی انگلستان است ، در بخش سینمای انتفاضه شرکت کرد.

گفتنی است از روز نخست جشنواره تا روز 3 آبان از ساعت 30: 17- 16 در سالن شماره 1 نشست و گفتگو با اساتید و هنرمندان پیرامون موضوع (فصل نوین فیلم کوتاه) برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار موسسه اطلاع رسانی تبیان ، در این نشست فرهاد توحیدی و علی اکبر قاضی نظام - فیلم نامه نویس - به بحث و گفتگو با فیلم سازان جوان فیلم کوتاه پرداختند که در این جلسه ابتدا توحیدی به بحث درباره فیلمنامه خود در فیلم کوتاه پرداخت و گفت : فیلم کوتاه مانند داستان کوتاه است، فیلم کوتاه فقط یک برش است و به همین دلیل پرهیز از شخصیت پردازی و روانشناسی درآن، میتواند موجب انسجام بیشتر شود.

پس از صحبتهای توحیدی ، فیلم سازان فیلم کوتاه به مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در حوزه فیلم نامه نویسی در فیلم کوتاه پرداختند. که علی رضا بهشتی ، مسئول دفتر انجمن سینمای جوان قم ، گرداننده این جلسه بود.

در چهارمین روز این جشنواره در بخش سینمای مقاومت (انتفاضه) 5 فیلم مستند که محصول کشورهای ایران و فلسطین حضور داشت. بخش مسابقه ملی با 12 فیلم کار خود را ادامه داد و مسابقه های ملی (الف و ب) دراین روز به کار خود پایان دادند.

در روز پنجم مروری بر فیلمهای انیمیشن پرتغال با 11 فیلم و مروری بر آثار یک فیلمساز جوان (مسعود بخشی) با 4 فیلم انجام شد. در بخش مسابقه بین المللی فیلمهای روش، رز سبز، گفتگو، یک روز بیشتر زنده ماندن، یانا، شکستنی، استراحت، آهنگساز آشفته، لالایی، ورجم، در جستجوی زن، رواسی لیسا، ژاپن مسیر ترن که زای را شاهد بودیم.

در روز اختتامیه مروری بر آثار اصفهان با 22 فیلم و در 2 سانس، مروری بر آثار یک فیلمساز جوان (مسعود بخشی) با 4 فیلم، مروری بر فیلم کوتاه کره با 11 فیلم و مسابقه بین المللی با 9 فیلم برگزار شد . و برگزیدگان جشنواره به شرح زیر می باشد:

9 جایزه در بخش بین المللیو 12 جایزه در بخش ملی به برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی و هفتمین جشنواره بینالمللیفیلم کوتاه سینمای جوان اهدا شد .

در بخش مسابقه بین المللیجایزه بهترین فیلم مستند به "ما روی لبه تیغ زندگی می کنیم" ساخته ویکتور آسلیوک از روسیه سفید ، بهترین فیلم داستانی، "لئونارد" از رایان کلی از اسکاتلند جایزه بزرگ جشنواره به فیلم "دو زن" ساخته امیر رضا زاده از دانمارک و جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم "لذت بخش" کار علی محمد قاسمی از ایران اعطا شد. در بخش مسابقه ملی نیز جایزه اول هیئت داوران به فیلم "خانم بلور" ساخته علی جهانی از قم ، جایزه دوم به فیلم مستند«رویش» ساختهحمید قنبری از کرمان و جایزه سوم نیز به فیلم "پدر آسمانی" ساخته پیمان نهان قدرتی از بندر انزلی تعلق گرفت . ضمنا هیئت داوران از بین 3 فیلم تجربی کاندیدای خود ، جایزه بهترین فیلم تجربی خود را به خاطر استفاده مناسب از تصویر و موسیقی با نگاه به غم ها و شادی های بشر امروز از دریچه سینما به فیلم "اتاق تاریک" ساخته منیر زرنگار اهدا کرد .

خبرنگار تبیان با علی مصفا، بازیگر سینما و تلویزیون گفتگویی به شرح زیر انجام دادند؛

آقای مصفا در مورد فیلم خود در این جشنواره صحبت کنید:

امسال با فیلم داستانی "هم سایه" در نوزدهمین جشنواره ملی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه سینمای جوان حضور داشتم.

در "هم سایه" محمد صالح علاء و هدیه تهرانی به ایفای نقش پرداخته اند و همایون پایور فیلمبرداری آن را بر عهده داشته است. این فیلم در نخستین جشن سینمای آزاد ایران، جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. که اولین کار من بود.

همچنین علی مصفا جایزه بهترین فیلم نامه را به طور مشترک با مهدی کرم پور برای فیلم «روی جاده نمناک» دریافت کرد و نامزد بهترین تدوین نیز شد.

مصفا در گفتگو با خبرنگار تبیان در اینباره که آیا حرفه ای بودن عوامل فیلم ، در برنده شدن "هم سایه" تاثیر گذار بوده یا خبر گفت: فکر نمی کنم موفقیت فیلم، بخاطر حرفه ای بودن عوامل باشد. چون به آنها جایزه داده نشد بلکه استفاده از عوامل حرفه ای در این فیلم عکس العملهایی را نیز به دنبال داشت . تصور دیگران این بود ، که استفاده از آنان به قصد استفاده از شهرت ایشان بوده است و آن را با روند فیلم کوتاه متناسب ندیدند. گرچه خودم با این نظر موافق نیستم .

وی درباره کار بعدیش ادامه داد : تصمیم دارم یک فیلم سینمایی بلند به نام «شب سپیده» را کار کنم که اگر شرایط آن فراهم شود ، پاییز امسال فیلمبرداری آن آغاز می شود . این فیلم موضوعی اجتماعی دارد . هنوز عوامل آن به طور قطعی مشخص نشده اند ، فقط تهیه کنندگی آن را آقای «آشتیانی پور» بر عهده دارد و فیلمبرداری آن توسط «همایون پایور» صورت می گیرد.

وی ادامه داد : در حقیقت من فیلم کوتاه را در ابتدا برای این ساختم ، تا ببینم تا چه حد می توانم ، فیلمسازی را تجربه کنم ومطمئنا از تجربیاتم برای ساخت فیلم بلند استفاده خواهم کرد.