تبیان، دستیار زندگی
بار دیگر فرصتی دست داد تا ماه مبارك رمضانی را درك كنیم. ماه میهمانی خدا، ایامی كه در آن با عمل به تمام دستورات و سفارشات دینی می‌توانیم ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبنم رمضان بر کبودی ورزش ایران

شبنم رمضان بر کبودی ورزش ایران

بار دیگر فرصتی دست داد تا ماه مبارك رمضانی را درك كنیم. ماه میهمانی خدا، ایامی كه در آن با عمل به تمام دستورات و سفارشات دینی می‌توانیم مبادرت به تزكیه نفس كنیم و در عین حال با اعلام بندگی مجدد نسبت به ایزد باریتعالی از فیوضات این ماه مبارك نهایت استفاده را به عمل آوریم.

شاید در نگاه اول روزه گرفتن همراه با نخوردن و نیاشامیدن از اذان صبح تا اذان مغرب اولین برداشت عمومی از ماه مبارك رمضان باشد ولی طبق تمام آموزه‌های دینی در طول این ماه مبارك تمام افعال و حركات و حتی افكار ما باید روزه‌دار باشد و صرف عدم مصرف طعام نمی‌توان صفت روزه‌دار را به هر فردی اطلاق كرد.

استقلال - سپاهان

این ماه در واقع تمرینی است كه بتوانیم در تمام طول سال بر نفس خود غلبه كنیم و ضمن اعتدال در مصرف اغذیه، روزه‌داری تمام اعضا و جوارح بدن را هم حفظ كنیم. زبانی كه در موارد مذموم، مكروه و حتی گناه همچون غیبت، تهمت، دروغ و... باز شود دیگر روزه‌دار نیست، چشمی كه در پی خطا باشد دیگر روزه‌دار محسوب نمی‌شود و گوشی كه شنونده سخنان ناروا باشد دیگر نمی‌تواند واژه روزه‌دار را به خود و صاحبش نسبت دهد.

اینها همه آموزه‌های دینی ما هستند كه در حد توان نسبت به انجام آن در ماه مبارك رمضان می‌كوشیم و ای‌كاش بتوانیم این موارد را به تمام زندگی خود تعمیم بدهیم. ولی حالا در این ماه عزیز كه خواندن ادعیه مذهبی مختلف مثل دعای سحر، دعای قبل از افطار و دعاهای مخصوص هر روز رواج دارد بنا به مشغله صنفی خود دست به دعا برمی‌داریم تا بلكه در این ماه مبارك، فیوضات آن شامل فوتبال ما هم بشود. فوتبالی كه بدون تردید هر روز بیشتر از پیش به سمت ناهنجاری‌های مختلف پیش می‌رود، هر روز پرده‌دری‌ها در آن بیشتر می‌شود، هر روز دروغ‌سنج‌های این فوتبال بیشتر به صدا درمی‌آیند، هر روز قطر پرونده‌های انضباطی آن هم از نوع اخلاقی بیشتر می‌شود، هر روز بساط تهمت و افترا بیشتر پهن می‌شود، زیر آب‌زنی و زیر حرف‌زنی مثل آب خوردن شده و...

استقلال، توپ

متاسفانه در مملكت اسلامی ما چنین فضایی در ورزش حاكم شده كه هر روز بر كبودی‌های آن افزوده و نقاط روشن و امید‌بخش را كمتر و كمتر می‌كنند و باز هم متاسفانه افرادی مرتكب چنین حركاتی می‌شوند كه ادعای عمل به فرایض دینی را دارند و مسلما در این ماه مبارك هم به‌زعم خود روزه‌دار هستند. دست به دعا برمی‌داریم تا اهالی فوتبال در ماه رمضان در شغل خود هم صفات روزه‌داری را داشته باشند و روزه را فقط به نخوردن و نیاشامیدن از اذان صبح تا اذان مغرب منحصر نكنند. خیلی سخت نیست و می‌تواند تمرینی برای ماه‌های دیگر هم باشد. فقط نباید دروغ گفته شود، نباید تهمت زده شود، نباید حرف‌های ناپسند و غیر‌اخلاقی از زبان‌ها به بیرون تراوش كند. رعایت این سه مورد حتی اگر فقط در ماه مبارك باشد هم غنیمتی برای فوتبال ایران است. شاید بسان شبنمی سحرگاهی بتواند كبودی غبار بداخلاقی را از گل روی فوتبال ما كه هر روز پژمرده‌تر می‌شود، بزداید. به امید آنكه فوتبال ما و اهالی آن حداقل در ماه مبارك رمضان به مفهوم واقعی كلمه روزه‌دار باشد. می‌توانیم از همین امروز شروع كنیم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری