تبیان، دستیار زندگی
شیعیان که 15 درصد کل مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند، کمتر میل به گرایش به مذهب تسنن از خود نشان داده‌اند و برعکس، گرایش به شیعه در میان سنی مذهب‌ها رشد بارزی داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینان کمتر مذهب عوض می کنند!
جمکران

یک روزنامه انگلیسی نوشت:‌ اگر چشمان اعراب مسلمان به افقهای دیگری از دین اسلام گشوده شود، ایده‌های نو و واقعیات محتمل جدیدی به روی چشمان آنها روشن خواهد شد. این فضای جدید در درازمدت برای همه مسلمانان سودمند خواهد بود.به گزارش شبکه ایران، روزنامه گاردین چاپ لندن در بررسی علت افزایش تمایل تغییر مذهب در میان سنی‌ها و گرایش به مذهب شیعه نوشت:‌ شیعیان که 15 درصد کل مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند، مطمئنا کمتر میل به گرایش به مذهب تسنن از خود نشان داده‌اند و برعکس، گرایش به شیعه در میان سنی مذهب‌ها رشد بارزی داشته و این همان چیزی است که باعث ترس رژیم‌های سنی مذهب خاورمیانه شده است.

این روزنامه در توضیح علت افزایش تمایل سنی‌ها به مذهب شیعه نوشت:‌ ایستادگی ایران برای برنامه هسته‌ای اش که از دیدگاهی ناکارآمدی رژیم‌های سنی مذهب را به رخ می‌کشد، یکی از عوامل گرایش به مذهب تشیع در میان مسلمانان سنی مذهب بوده است.

مبارزه‌طلبی حزب الله با اسراییل در جنگ لبنان در سال 2006 هم از دلائل دیگر موج گرایش به شیعه است.

این مقاله با توضیح اینکه صرف نظر از اعمال نفوذ ایران در میان شیعیان کشورهای سنی مذهب، مسلمانان شیعه در برخی کشورهای سنی مذهب از حقوق لازم برای انجام مناسک دینی خود برخوردارند و اشتیاق فراوانی به تبلیغ مذهب خود و جذب سنی‌ها به مذهب شیعه از خود نشان می‌دهند افزود:‏ این واقعیت، موجبات نگرانی رژیم های سنی مذهب، وهابیون و سلفیون را که ایدئولوژی آنها به طور معمول در بحثهای عمومی به چالش کشیده نمی‌شود را برانگیخته است‏. اگر چشمان اعراب مسلمان به افقهای دیگری از دین اسلام گشوده شود، ایده‌های نو و واقعیات محتمل جدیدی به روی چشمان آنها روشن خواهد شد. این فضای جدید در درازمدت برای همه مسلمانان سودمند خواهد بود.

شیعیان که 15 درصد کل مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند، کمتر میل به گرایش به مذهب تسنن از خود نشان داده‌اند و برعکس، گرایش به شیعه در میان سنی مذهب‌ها رشد بارزی داشته و این همان چیزی است که باعث ترس رژیم‌های سنی مذهب خاورمیانه شده است

گاردین اضافه کرده است: نبیل عبدالفتاح از محققان مرکز مطالعات سیاسی استراتژیک الاهرام در قاهره مصر در این زمینه معتقد است : فقه شیعه پویا، واقع بین و دارای قابلیت ارتجاع است و همین ویژگی هاست که آن را برای بسیاری از سنی‌ها جذاب کرده است ، چرا که فقه تسنن فاقد بستر لازم برای اصلاح و تغییر است.

مذهب تسنن سال‌ها اجتهاد را ممنوع می‌دانست و در این زمینه تابع الگوی مذهب وهابی سعودی بود .این گرایش برای سنی‌ها باعث شد تا بین زندگی روزمره با اعتقادات مذهبی آنها شکاف ایجاد شود. همین نقیصه سنی‌ها را مجذوب مذهب شیعه کرده است.

نبیل عبدالفتاح اعتقاد دارد: عامل دیگر گرایش سنی‌ها به مذهب شیعه، تحلیل رفتن معنویت در زندگی سنی‌هاست. از سوی دیگر نیز مذهب شیعه مشترکات عقیدتی بالنسبه فراوانی با مسیحیت دارد . از دهه 1970 که بسیاری از مصری‌ها در کشورهای خلیج (فارس) مشغول به کار شده اند، افقهای بیشتری از تفکر مذهبی به روی آنها گشوده شده است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه به تضییع حقوق شیعیان در برخی کشورها اشاره کرده و نوشته است: در کشوری مانند مصر، مذهب شیعه به رسمیت شناخته نمی‌شود و بر همین اساس حقوق شخصی در مورد آنها را کمتر رعایت می‌شود و حتی به طور مرتب شیعیان را هدف بازداشت، شکنجه و بدرفتاری‌های دیگر قرار می‌دهند.

این روزنامه با اشاره به دستگیری یک روحانی شیعی در مصر درماه گذشته نوشت: حسن شهاته همراه با دهها تن از پیروانش و 13 شیعه دیگر به جرم تبلیغ برای مذهب شیعه دستگیر شدند.

در کشور اردن هم چندی پیش دادگاهی نظامی پشت درهای بسته برای محاکمه شش مسلمان شیعه به جرم تبلیغ برای مذهب شیعه تشکیل شد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه با بیان اینکه جرم این افراد از حد تبلیغ، تشکیل جلسات، صدور کارت عضویت و تشکیل صندوق اعانه فراتر نرفته است اضافه کرد: اما موضوع فوق بیانگر هراس از گسترش نفوذ مذهب شیعه در رژیم‌های سنی مذهب خاورمیانه است که این هراس در کشورهای اروپایی نیز با توجه به تبلیغات آنها علیه مسلمانان و شیعیان احساس می‌شود

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور