تبیان، دستیار زندگی
نردبام آسمان زندگی غیاث‌الدین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته، منجم، کاشف عدد پی و فیلسوف قرن نهم هجری را در دو مرحله کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی در زمان زمامداری مغول‌ها در ایران به تصویر کشیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مباحث قرآنی در مجموعه نردبام آسمان

نردبام آسمان

طرح مباحث قرآنی در مجموعه نردبام آسمان در درجه اول اهمیت است

فیلمنامه نویس مجموعه "نردبام آسمان" گفت: طرح مفاهیم مهم قرآنی، الهی، مذهبی و علمی برای جوانان در این مجموعه در درجه اول بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

"حامد عنقا" فیلمنامه نویس سریال "نردبام آسمان" به کارگردانی "محمدحسین لطیفی" و تهیه کنندگی "محسن علی اکبری" که پخش آن از چند شب گذشته آغاز شد، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای مطرح کردن اینگونه مفاهیم، ابتدا لازم بود از جذابیت های بیشتری بهره ببریم تا مردم را پای تلویزیون بنشانیم و بعد این مفاهیم را به آنان انتقال دهیم.

عنقا، با اشاره به اینکه محمدحسین لطیفی یکی از معدود کارگردان های ایرانی است که مخاطب را کامل می شناسد، افزود: تقریبا تمام آثار سینمایی و تلویزیونی وی آمار پربیننده ای داشته است، امیدوارم این مجموعه نیز مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

"نردبام آسمان" زندگی غیاث‌الدین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته، منجم، کاشف عدد پی و فیلسوف قرن نهم هجری را در دو مرحله کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی در زمان زمامداری مغول‌ها در ایران به تصویر کشیده است.

این فیلمنامه نویس، یکی دیگر از اهداف تولید "نردبام آسمان" را تاثیرگذاری روی جوانان عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد حس علم دوستی در جوانان از اهداف این مجموعه است. من نیز در نگارش این فیلمنامه سعی کردم از تمام عناصر مدرن، چون عشق، نفرت، جنگ و حسادت که برای مخاطب جذاب باشد، استفاده کنم.

وی ادامه داد: تولید این مجموعه، براساس سیاست ها و برنامه ریزی های دراز مدت سازمان صدا و سیما به منظور معرفی جنبش نرم افزاری در تاریخ علمی ایران و پرداختن به بعضی از ستاره های فاخر این حوزه تولید شده است.

عنقا، با بیان اینکه غیاث‌الدین جمشید کاشانی منجم، محاسب، ریاضی دان و مهندس بسیار بزرگ قرن هشتم و نهم بود که هنوز هم آثار و ابداعات وی در ریاضیات و نجوم قابل استفاده است و در بزرگترین دانشگاه های دنیا تدریس می شود، اظهار داشت: صدا و سیما سفارش ساخت مجموعه زندگی این دانشمند بزرگ ایرانی را به ما داد و من شروع به نوشتن فیلمنامه کردم.

نردبام آسمان

این فیلمنامه نویس، در خصوص مدت زمان صرف شده برای نگارش فیلمنامه نردبام آسمان افزود: من قبل از شروع نگارش این فیلمنامه تحقیقات وسیعی در خصوص زندگی و آثار این منجم عالیقدر انجام داده بودم و تسلط کامل به آن دوره داشتم. همچنین با آقای "محمدرضا لطیفی" کارگردان این مجموعه گفت و گو و بحث های زیادی برای خلق یک درام خوب انجام دادیم و پس از آن در مدت سه ماه فیلمنامه آن را نوشتم.

عنقا، ادامه داد: ارتباط من پس از نگارش فیلمنامه با گروه سازنده سریال قطع نشد و در مراحل تولید سریال با توجه به شرایط تولید و نظر کارگردان تغییرات اندکی در فیلمنامه انجام دادیم، البته این تغییرات حدود پنج درصد بود و 95 درصد آن چیزی که در ابتدا نوشته شد با تمام جزئیات به تصویر کشیده شد.

فیلمنامه نویس سریال "زمانه پروانه ها" در مورد منابع استفاده شده در این مجموعه، خاطر نشان کرد: از تمام منابعی که درباره زندگی جمشید کاشانی وجود داشت چون کتاب کاشانی نامه مرحوم ابوالقاسم قربانی، کتاب پرویز شهریاری، نامه های جمشید کاشانی به پدرش که توسط آقای حیدری تصحیح و جمع آوری شده بود، تحقیقات آقای محیط طباطبایی و همچنین از کتاب های تاریخی، تذکره ها و سفرنامه ها در نگارش این فیلمنامه استفاده کردم.

نردبام آسمان

وی، با اشاره به اینکه حجم بیشتر داستان زندگی جمشید کاشانی براساس تخیل نویسنده شکل گرفته است، یادآور شد: اما این تخیل برمبنای تمام واقعیت های زندگی این ریاضیدان می باشد.

به گفته عنقا، جمشید کاشانی بعنوان یک شخصیت علمی مثل ابن سینا و ابوریحان مشهور نبود و به همین دلیل همه ماجراها، طرح ها و توطئه های داستان براساس شخصیت اول است تا مردم بیشتر با جمشید کاشانی آشنا شوند.

این فیلمنامه نویس، درباره دیالوگ های این مجموعه افزود: زبان گفت و گوی کارکترها در این مجموعه برخلاف مجموعه های تاریخی دیگر که به زبان اداری صحبت می کنند، علاوه بر برخورداری از وزن و آهنگ، محاوره نیز هست.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی "انتخاب" با اشاره به اینکه به تازگی خبر پخش "نردبام آسمان" در ماه مبارک رمضان به عوامل سازنده این مجموعه اعلام شده است، گفت: هم اکنون یک گروه 30 تا 40 نفره در پنج گروه مختلف، مراحل پس از تولید را انجام می دهند تا این مجموعه به پخش برسد.

وی، اضافه کرد: محمدحسین لطیفی، محسن علی اکبری و خود من به همراه بقیه گروه در تلاش هستیم که سرعت از کیفیت کار نکاهد.

"نردبام آسمان" زندگی غیاث‌الدین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته، منجم، کاشف عدد پی و فیلسوف قرن نهم هجری را در دو مرحله کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی در زمان زمامداری مغول‌ها در ایران به تصویر کشیده است.

نردبام آسمان

وحید جلیلوند در نقش غیاث‌الدین، شبنم قلی‌خانی در نقش همسر وی و برزو ارجمند در نقش معین‌الدین به همراه بازیگرانی چون مجید یاسر (پسر خاتون)‌، رحیم نوروزی (الغ بیگ)‌، فرهاد قائمیان (ترخان)‌، سارا خوئینی‌ها (الجای)‌، ویشکا آسایش (آی بانو)‌، داریوش کاردان (مسعود طبیب)‌، زهرا سعیدی (همسر مسعود طبیب)‌، حسن پورشیرازی (صفدر)‌، ماه‌چهره خلیلی (خاتون)‌، محمدرضا داوودنژاد (داروغه) و محمدحسین لطیفی (تیمورلنگ) به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی