تبیان، دستیار زندگی
تحلیل‌گران اقتصادی سینما در هند می‌گویند صنعت سینمای این كشور چشم خورده است وگرنه با مشكلات متعدد و پی‌درپی روبه‌رو نمی‌شد. اگر بمب‌گذاری و اقدامات تروریستی آخرین ماه سال قبل میلادی شهر بمبئی را نادیده بگیریم، سینمای هند در سال جدید میلادی با دردسرهای ز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم بد دور!

bollywood

تحلیل‌گران اقتصادی سینما در هند می‌گویند صنعت سینمای این كشور چشم خورده است وگرنه با مشكلات متعدد و پی‌درپی روبه‌رو نمی‌شد.

اگر بمب‌گذاری و اقدامات تروریستی آخرین ماه سال قبل میلادی شهر بمبئی را نادیده بگیریم، سینمای هند در سال جدید میلادی با دردسرهای زیادی روبه‌رو بوده است. از بین بیش از 40فیلم سینمایی كه از آغاز سال 2009 در سینماهای این كشور اكران عمومی شده‌اند، فقط 4فیلم لقب یك كار پرفروش را گرفته‌اند و این نكته برای سینمای این كشور آسیایی یك فاجعه به شمار می‌رود كه باید برایش عزای عمومی گرفت. با شروع سال جدید، دوری تماشاگران از سالن‌های سینماها بیشتر شد.

تحلیل‌گران اقتصادی سینما در هند می‌گویند صنعت سینمای این كشور چشم خورده است وگرنه با مشكلات متعدد و پی‌درپی روبه‌رو نمی‌شد.

به گزارش همشهری ، بینندگان هندی می‌گویند اكثر فیلم‌هایی كه روی پرده سینماها می‌رود، فاقد كیفیت‌های معقول و مقبول یك فیلم سینمایی است. به گفته یكی از آنها «تهیه‌كنندگان و فیلمسازان انتظار دارند ما به تماشای تمام فیلم‌هایی كه آنها می‌سازند برویم  اما این نكته خیلی ساده را حل نمی‌كنند كه فیلم‌هایی تهیه و تولید كنند كه در آدم رغبت دیدن آنها را به وجود بیاورند.» پایین بودن كیفیت فیلم‌های هندی باعث قهر اعلام نشده تماشاگران با سالن‌های نمایش شد. در شرایطی كه این قهر هر هفته جدول گیشه نمایش و فروش بلیت را با فیلم‌هایی كم‌فروش روبه‌رو می‌كرد، ناگهان اختلاف تهیه‌كنندگان سینما و مالكین مولتی‌پلكس‌ها اوج گرفت.

تهیه‌كنندگان كه به نحوه تقسیم سود حاصل از فروش فیلم‌ها با مالكین مولتی‌پلكس‌ها اعتراض داشتند، سالن‌های سینما را تحریم كردند و به این ترتیب هیچ فیلم جدیدی روانه اكران عمومی نشد. این وضعیت تا 2ماه ادامه داشت  تا اینكه مالكین مولتی‌پلكس‌ها قبول كردند سود فروش فیلم‌ها را به صورت مساوی (50درصد در مقابل 50درصد) با تهیه‌كنندگان سینمایی تقسیم كنند.

با آنكه در همین ایام حدود 10فیلم جدید دیگر سینمایی شكست تجاری سختی را تحمل كردند، ولی باز هم صنعت سینمای هند از كلیت وضعیت موجود احساس خشنودی می‌كرد. اما این خشنودی هم دیری نپایید و این بار مشكل از ناحیه‌ای خودش را به رخ كشید كه هیچ كس تصورش را نمی‌كرد. در بمبئی و چند شهر بزرگ دیگر هند اعلام شد كه بیماری آنفلوآنزای خوكی شیوع پیدا كرده است.

فیلم‌های جدید روی پرده سینماها رفتند و 3 تا از آنها «نیویورك»، «كامبكت عشق» و «لاوآج‌كال» با استقبال خیلی خوب تماشاگران روبه‌رو شدند. با آنكه در همین ایام حدود 10فیلم جدید دیگر سینمایی شكست تجاری سختی را تحمل كردند، ولی باز هم صنعت سینمای هند از كلیت وضعیت موجود احساس خشنودی می‌كرد. اما این خشنودی هم دیری نپایید و این بار مشكل از ناحیه‌ای خودش را به رخ كشید كه هیچ كس تصورش را نمی‌كرد. در بمبئی و چند شهر بزرگ دیگر هند اعلام شد كه بیماری آنفلوآنزای خوكی شیوع پیدا كرده است.

حتی اگر رسانه‌های گروهی هند خبر كشته‌شدن 15نفر بر اثر ابتلا به این بیماری را نمی‌دادند  هم، مردم هند آن‌قدر وحشت كرده بودند كه فیلم دیدن را فراموش كنند و به طرف سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌ها نروند. دولت مركزی برای 3روز تمام مراكز و سالن‌های عمومی را تعطیل كرد تا مانع از شیوع بیماری در بین عموم مردم شود و سالن‌های سینما و مولتی‌پلكس‌ها هم جزو مراكز عمومی تعطیل شده هستند.

پایین بودن كیفیت فیلم‌های هندی باعث قهر اعلام نشده تماشاگران با سالن‌های نمایش شد. در شرایطی كه این قهر هر هفته جدول گیشه نمایش و فروش بلیت را با فیلم‌هایی كم‌فروش روبه‌رو می‌كرد، ناگهان اختلاف تهیه‌كنندگان سینما و مالكین مولتی‌پلكس‌ها اوج گرفت.

تعطیلی سینماهای شهر بمبئی- كه به بالیوود یعنی مركز سینمایی كشور معروف است- در شرایطی رخ داد كه 2فیلم جدید «كامینی»‌و «همراه تازه» در بقیه شهرهای هند اكران عمومی شدند. تهیه‌كنندگان فیلم بر این باورند كه عدم نمایش این فیلم‌ها در بمبئی، ضرر زیادی به وضعیت فروش كلی آنها می‌زند. تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند فروش فیلم‌ها در بمبئی حدود 30درصد از فروش كلی آنها را تامین می‌كند.

سازندگان این دو فیلم امیدوارند بازگشایی مجدد سالن‌های نمایش در بمبئی، باعث استقبال تماشاگران از آنها شود و كسری فروش مربوط به چند روز تعطیلی را جبران كند. صنعت سینمای هند كه از وقوع اتفاقات ناخوشایند چند ماه اخیر ناراضی به نظر می‌رسد، اظهار امیدواری كرده كه طی ماه‌های آینده با چنین اوضاعی روبه‌رو نشود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی