تبیان، دستیار زندگی
علی شمس نورایی متخصص تغذیه گفت: حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌ داری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در تابستان حتما سحری بخورید

سفره ماه امضان

علی شمس نورایی متخصص تغذیه گفت: حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌ داری در فصل تابستان، به همه روزه ‌داران توصیه می ‌شود كه حتماً سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

وی گفت: با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌ داری در فصل تابستان كه حدود 14تا 15 ساعت طول می کشد، مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می ‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه ی روزه‌ داران را تأمین كرده و عوارض ناشی از كمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن كاهش دهد.

این متخصص تغذیه افزود: توصیه می ‌شود در برنامه سحری روزه ‌داران از یك برنامه غذایی كامل و مناسب كه حاوی پروتئین كافی، كربوهیدرات و چربی متناسب باشد استفاده كنند، یعنی برنامه غذایی سحر بهتر است شبیه یك وعده غذایی ناهار باشد.

شمس نورایی اضافه كرد: بهتر است در وعده غذایی سحر از خوردن غذاهای چرب و خشك مانند كوكوسبزی و كوكوسیب‌زمینی ، كتلت، گوشت‌های سرخ شده، ماهی سرخ شده، فست فودها، سوسیس و كالباس ، غذاهای ادویه ‌دار و انواع سس‌ها پرهیز شود كه این غذاها باعث عطش زیاد، احساس ترش كردن غذا و سوزش معده در طول روز می ‌شوند.

وی گفت: بهترین غذاها در وعده سحر غذاهای آب پز و بخارپز، برنج و خورش ‌های كم چرب است. روزه داران لازم است در سحر مایعات مثل آب، چای کم رنگ و آب میوه مصرف كنند.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: نخوردن سحری ممكن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد، چون باعث تامین نشدن نیازهای تغذیه‌ ای ضروری روزه ‌دار می ‌شود و در نتیجه بدن او به سوخت ناقص چربی ‌ها متوسل می ‌شود و سوخت ناقص چربی ‌ها در بدن تركیبات كتونی را به وجود می آورد كه نتیجه آن بوی بد دهان روزه ‌دار است.

شمس نورایی افزود: عوارض دیگر مصرف نكردن سحری شامل سردردها ، دردهای عضلانی، بی حالی مفرط ناشی از افت قند خون، كاهش یادگیری ، بی حوصلگی و خستگی است، بنابراین حتما به روزه داران توصیه می‌ شود که برای خوردن سحری بیدار شوند.

پُرخوری در زمان افطار باعث بی حالی می‌ شود

وی افزود: پرخوری در زمان افطار سیستم عصبی به نام پاراسمپاتیك را تحریك كرده و منجر به بی حالی شدید و حتی غش می ‌شود.

فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان برای مصرف مایعات مثل آب، چای، آب میوه‌ های طبیعی ، میوه و تنقلات سالم مثل بادام، پسته و گردو است.

این متخصص تغذیه افزود: خوردن زولبیا، بامیه و سایر شیرینی ‌ها، فایده ‌ای جز چاقی، اضافه وزن و ابتلا به افزایش بی ‌رویه قند و چربی ‌های خون ندارد و توصیه می ‌شود از مصرف بی رویه این شیرینی ‌ها در برنامه افطاری و پس از افطار پرهیز شود.

فارس

*مطالب مرتبط:

سحری را حذف نکنید

تفاوت غذاهای سحری و افطار

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

چای و قهوه در سحری باعث تشنگی می‌شوند

مصرف میوه در سحری، از تشنگی جلوگیری می كند

خوردن غذاهای پُر ادویه‌ در سحری، تشنگی را افزایش می‌دهد

نکات روزه داری از 10متخصص (1) و (2)

نکات تغذیه ای مهم در روزه‌‌داری(1) و (2)

سفارش های کلی تغذیه برای روزه داران 

توصیه های سلامتی در ماه رمضان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.