تبیان، دستیار زندگی
جشنواره های تئاتر فجر اگرچه با اعلام اسامی گروه های خارجی شرکت کننده در جشنواره بیست وسوم تئاتر فجر عملا پرونده بزرگترین رویداد تئاتری ایران بسته شده و این رویداد سایر اتفاقات عرصه هنرهای نمایشی را تحت الشعاع قرار داده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش بین المللی جشنواره تئاتر فجر دیدنی تر می شود


 جشنواره های تئاتر فجر 

اگرچه با اعلام اسامی گروه های خارجی شرکت کننده در جشنواره بیست وسوم تئاتر فجر عملا پرونده بزرگترین رویداد تئاتری ایران بسته شده و این رویداد سایر اتفاقات عرصه هنرهای نمایشی را تحت الشعاع قرار داده است اما سایر اتفاقات این عرصه نیز در گرم شدن بازار تئاتر بی تاثیر نیستند.

مهر- محمد اطبایی که امسال به ساختمان مرکز هنرهای نمایشی آمده است و پشت میز مدیریت بخش بین المللی نشسته است ، 15 گروه نمایشی را برای اجرای نمایش در جشنواره بیست وسوم به تهران دعوت کرده است.

او که پیش از این در عرصه سینما فعالیت می کرد ، اولین حضورش در تئاتر مصادف با برپایی جشنواره تئاتر عروسکی بود. گروه هایی که امسال به تهران می آیند ، از کشورهایی چون آلمان ، فلسطین ، انگلستان ، ژاپن ، هند ، لهستان ، کویت ، کانادا ، فرانسه ، سوئیس و روسیه دعوت شده اند. در این بین آنچه که بیش از حضور 15 گروه نمایشی از کشورهای خارجی مهمتر است ، حضور 50 مدیر جشنواره معتبر خارجی و مسئولان تئاتری سایر کشورهاست.

این اتفاق که برای نخستین بار رخ داده است ، با افزوده شدن یک بخش به نام گفتگوی «تئاتر ایران و اروپا» به ساختار اجرایی جشنواره همراه شده که اطبایی این بخش را این گونه شرح می دهد: «در این برنامه ، ملاقات هایی بین میهمانان خارجی اعم از گروه های خارجی و مدیران جشنواره های تئاتری با دست اندرکاران تئاتر ایران در نظر گرفته شده است.» برپایی چندین ورک شاپ و کارگاه های آموزشی با حضور کسانی چون «ویکتور گولنچکو» که چندی پیش برای حضور در سمینار چخوف به ایران آمد. به همراه چاپ کتاب «ایران تئاتر» به زبان انگلیسی از دیگر بخشهای بخش بین المللی جشنواره امسال است. با این حال اما همه چیز محدود به تئاتر فجر نشده است.