تبیان، دستیار زندگی
وجاقی: ووشو را قربانی غرایض شخصی نكنیم مسئولان فدراسیون تازه تاسیس ووشو پس از بازگشت از مسابقات آسیایی میانمار كه در بخش "سانشو" تیم ملی كشورمان با كسب دو طلا، 5 نقره و دو برنز به مقام دوم دست یافته بود تصمیم به ایجاد تغیراتی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته های ووشو از زبان حسین اوجاقی:

ووشو را قربانی غرایض شخصی نكنیم


مسئولان فدراسیون تازه تاسیس ووشو پس از بازگشت از مسابقات آسیایی میانمار كه در بخش "سانشو" تیم ملی كشورمان با كسب دو طلا، 5 نقره و دو برنز به مقام دوم دست یافته بود تصمیم به ایجاد تغیراتی در فدراسیون گرفتند.

در زمان سفر تیم ملی به میانمار سرپرست و مدیر تیم ملی بنابر دلایلی نتوانستند تیم ملی را همراهی كنند و در میانمار حمیدرضا حصاركی كار آنها را انجام می داد و پس از بازگشت از مسابقات با ایجاد سازمان تیم های ملی وی به عنوان مدیر این سازمان انتخاب شده و سرپرست قبلی دیگر سمتی در تیم ملی نداشت.

پس از این مساله بهزاد كتیرایی رئیس فدراسیون ووشو طی حكمی حسن ضیاء آذری ، مدیریت مجموعه ورزشی آزادی را به عنوان نایب رئیس انتخاب كرد كه این امر تا حدودی باعث رنجشش اهالی قدیمی ووشو شد چرا كه اكثریت آنان دیگر سمتی در فدراسیون نداشتند.

اما شخص كتیرایی برای این انتخابات خود دلایلی را بیان كرده است وی می گوید: یك مدیر و یا نایب رئیس باید از لحاظ مدیریت در ورزش قدرتمند باشد و نیازی به سابقه دار بودن در آن ورزش نیست، ضن این كه در هر پستی كه ووشو برای قدرتمند شدن احتیاج به تغییر داشته باشد، مطمئنا جا به جایی صورت خواهد گرفت.

اما این تغییرات در فدراسیون و كنار رفتن تنی چند از قدیمی های ووشو اتفاقات زیادی را در برداشت كه در این راستا نامه ای به ریاست فدراسیون زده شد و در خصوص عملكرد دبیر فدراسیون ووشو (عباسعلی اكبری) انتقاداتی داشتند.

اما باز هم چند روزی است كه صحبت هایی جدید در گوشه و كنار فدراسیون ووشو به گوش می رسد مبنی بر این كه عده ای با تنظیم یك نامه نتایج به دست آمده از سوی ووشوكاران ایران را در میانمار فاقد ارزش و اعتبار دانسته و آن را در اختیار سازمان تربیت بدنی قرار داده اند، چرا كه معتقدند در مسابقات آسیایی میانمار در هر وزن تعداد كمی ورزشكار حضور داشته و نتایج تیم ایران چندان مطلوب نبوده است.

این صحبت چه شایعه و چه صحیح در بین ملی پوشان و مسئولان ووشو نفوذ پیدا كرده و باعث دلخوری و ناراحتی این افرادشده است كه در این خصوص گفتگویی با حسین اوجاقی ، كاپیتان تیم ملی ووشو انجام شده است تا ناگفته هایی را از زبان وی بشنویم.

آقای اوجاقی آیا در جریان مسائل اخیر قرار گرفته اید؟

اوجاقی: بله شنیده ام یك سری از مسئولان قبلی ووشو كه حالا كنار گذاشته شده اند و به فكر مبارزه كردن افتاده و با رجوع به سازمان تربیت بدنی نتایج آسیایی ووشو را زیر سئوال برده اند و در نامه ای موفقیت های ما را در میانمار فاقد اعتبار دانسته اند.

آیا این مسئله صحیح است كه درمیانمار استقبال ورزشكاران ضعیف بده است؟

اوجاقی: من در مصاحبه های قبلی با چند روزنامه این مسئله را توضیح داده ام و همیشه به دنبال گفتن واقعیت بوده ام در مسابقات میانمار فتحی با سه مبارزه دوم شد، نوروزی با چهار مسابقه به مدال نقره دست یافت، نیما لطفی نیز با انجام دو پیكار به مدال برنز دست یافت،خودم نیز با یك استراحت و دو برد طلا گرفتم، قاسم خدادادی با یك مبارزه طلا گرفت، حسن محسن پور بین سه نفر مدال نقره گرفت و اصغر شعبانی نیز با باخت برابر چین دوم شد.

چرا استقبال تیم ها كم بوده است؟

اوجاقی: مسابقات در یازده وزن برگزار شد و آسیایی ها نیز بیشتر ورزشكاران خود را در اوزان سبك شركت می دهند ضمن این كه این مسئله به ما مر بوط نیست كه چرا استقبال كم بوده است، بچه های ما آماده ارائه مبارزات سنگین و زیاد بودند ودیگر برایشان كم یا زیاد بودن حریف فرقی نمی كرد.

عكس العمل ووشوكاران در خصوص صحبت های اخیر چه بوده است؟

اوجاقی: در حال حاضر اكثریت ووشوكاران ما متاهل بوده و چندین ماه از خانواده و زندگی دور بوده اند تا خود را برای حضور در مسابقات آماده سازند و به نظر من نباید بخاطر لجبازی و غرایض شخصی زحمات و تلاش های این عزیزان زیر سئوال برود ما نباید ووشو را فدای مسائل شخصی كنیم.

سانشوكاران ما بسیار ناراحت و سر خورده شده اند چرا كه عنوان شده تیم ما پنجم شده است در حالی كه ما در قسمت "سانشو" نایب قهرمان شده ایم و هیچ گاه نگفتیم در مجموع "سانشو" و "تالو" و آقایان و بانوان دوم شده ایم.

 نظرتان راجع به این مسائل چیست؟

اوجاقی: به نظر من كار پسندیده ای صورت نگرفته است در تمامی فدراسیون ها و ورزش ها این مسائل وجود دارد ولی صحیح نیست كه مسائل داخلی یك خانواده ورزشی این گونه به بیرون كشیده شود، ببینید آقای كتیرایی برای موفقیت ووشو زحمت زیادی كشیده است ولی حال این مسائل موجب ناراحتی همه مسئولان و ورزشكاران ووشو را فراهم كرده است.

پس از بازگشت از میانمار از سوی سازمان از شما تقدیری به عمل نیامده است؟

اوجاقی: از زمانی كه ووشو در المپیك آسیایی حضور یافته اعتبار این ورزش بالا رفته است، ما در مسابقات آسیایی یك طلا به دست آوردیم این در حالی است كه تكواندو و كشتی نیز با این عظمت خود یك طلا تصاحب كردند، من به عنوان ورزشكار تیم ملی هشت سال تمام در خدمت ووشو بوده ام ولی همیشه در این سال ها اعتماد و توجه به ووشو كمتر بوده است و ارزش این رشته رزمی به طور كامل شناخته نشده است.

چه صحبتی با افرادی كه این مسائل را به وجود آوردند دارید؟

اوجاقی:هر فردی یك نیرو و توانایی دارد و باید به حق خود قانع باشد خود آقایان شاهد بودند كه كتیرایی برای ووشو چقدر زحمت كشید و انرژی صرف كرد، به هرحال این حركت به هیچ عنوان درست نیست.

در پایان چه صحبتی دارید؟

اوجاقی: حال ما با قدرت بیشتری فعالیت خود را دنبال می كنیم تا در مسابقات آسیایی قطر نتایج به مراتب بهتری را به دست آوریم.