تبیان، دستیار زندگی
خیلی صریح بگم می خواهید در آفتاب سوزان محشر که مغز آدم به جوش میآد تو سایه رحمت خدا باشی؟پس اولا در جیبت رو باز کن دوما دلت برای خونه خدا پر بکشه سوما تو تنهایی گوشه چشمت برای خدا تر بشه و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتشبار خورشید در قحط سالی سایه

خورشید

(این هفت نفر)

خورشید در اوج روز بی غروب می تابید آنچنان داغ و پر لهیب که مغز ها در کاسه سر به جوش می آمدند. تا چشم کار می کرد آدم بود  و آدم. زمین یکسره دشت برهوت و خالی و لم یزرع بود. نفسها به شماره صفر مرگ رسیده بود اما از آن عبور نمی کرد. نه ابری و نه سایه ای و نه سنگ و درختی که بتوان به آن پناه برد. ناگاه از دور ابری به پهنای رحمت خاص خدا در آسمان پدیدار گشت. چه ابر زیبایی! وچه اعجاب آور! آری ابر سخن می گفت و به سایه سار خویش فرا می خواند. همگی اهل محشر می خواستند بسوی سایه روح انگیز بشتابند اما گام های اکثر مردم بر زمین چون سنگ فرو رفته بود به جز این هفت گروه...

1. از پیامبر گرامى(ص) آورده‏اند كه فرمود: «صدقةالسّرّ تطفى‏ءُ غضب‏الرّب و تطفى‏ءُالخطیئة كمایطفى‏ءُ الماءالنّار و تدفع سبعین باباً من‏البلاء.»

ترجمه: انفاق و صدقه نهانى، خشم خدا را فرو مى‏نشاند و گناهان را بسان آبى كه آتش را خاموش مى‏سازد، نابود مى‏كند و هفتاد بلا و گرفتارى را برطرف مى‏سازد.

2. و نیز فرمود: «سبعةٌ یُظلّهم‏اللّه فى ظلّه یوم لاظلّ الّا ظلّه: الامام‏العادل، والشّاب‏الّذى نشاء فى عبادةاللّه، و رجلٌ قلبه یتعلّق بالمسجد حتّى یعود الیها، و رجلان تحابا فى‏اللّه واجتمعا علیه و تفرقا علیه، و رجلٌ دعته امرأة ذات منصب و جمال فقال انّى اخاف‏اللّه، و رجلٌ تصدّق بصدقةٍ فاخفاها حتّى لم‏تعلّم یمینه ما تنفق شماله، و رجلٌ ذكراللّه خالیاً ففاضت عیناه.»

ترجمه: هفت گروه‏اند كه خداى عادل، روزى كه هیچ سایه‏اى جز سایه مهر او نیست، آنان را در پرتو مهرش پناه مى‏دهد؛ و آنان عبارتند از:

الف - پیشوایان دادگر؛

ب - جوان خردمندى كه با پرستش خدا رشد مى‏كند و بزرگ مى‏شود؛

ج - مرد شایسته كردارى كه پس از بیرون‏آمدن از مسجد، دلش در آنجاست تا بار دیگر براى پرستش خدا بازگردد؛

د - دو انسانى كه دوستى و جدایى آنان در راه خدا و هدفهاى شایسته است؛

ه - مردى كه زنى زیبا رو و قدرتمند او را به گناه فرا خواند و او بگوید: من از ترس كیفر خدا، خود را به گناه آلوده نمى‏سازم؛

و - مرد انفاقگرى كه صدقه‏دادنش به گونه‏اى است كه دست راستش از انفاق دست چپ بى‏خبر مى‏ماند.

ز - و انسان پروا پیشه‏اى كه در گوشه‏اى خلوت به‏یاد خدا مى‏افتد و جام دیدگانش لبریز از اشك مى‏شود و اشك مى‏ریزد

آری بشتابید که ماه مبارک رمضان ماه آزادسازی جان است آیا ندیده ای پرنده اسیر چگونه تقلا می کند و با تمام وجود سرود رهایی  می خواند؟ هنگامه  پرواز تو است  اگر در این آغازین روزهای ماه رمضان بال پرواز گشودی به اوج آسمان لیله القدر  خواهی رسید که درآن آسمان، در خانه ای برویت باز باز است وبر آن در نوشته شده ،الهی ضیفک ببابک.

یا علی ،التماس دعا

گزوه دین و اندیشه تبیان_رضاسلطانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.