تبیان، دستیار زندگی
امام رضا(علیه‏السلام) در باره روزه چنین فرموده‏اند: «علت روزه برای فهمیدن سختی گرسنگی و تشنگی است، تا بنده تا حال سختی‏های آخرت را بفهمد علاوه بر این که روزه سبب از بین رفتن هواهای نفسانی می‏شود روزه پندی برای آخرت است فقرا و نیازمندان را در دنیا و آخرت ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علت روزه
رمضان

امام رضا(علیه‏السلام) درباره روزه چنین فرموده‏اند: «علت روزه برای فهمیدن سختی گرسنگی و تشنگی است، تا بنده حال سختی‏های آخرت را بفهمد علاوه بر این که روزه سبب از بین رفتن هواهای نفسانی می‏شود ،روزه پندی برای آخرت است ».

روزه از بهترین عبادت‏ها است، رسول خدا (صلی‏الله علیه واله وسلم) فرموده‏اند.

«روزه سپری برای شخص است، زیرا اگر یکی از شما روزه بگوید، سخن زشت نگوید و کارهای بیهوده نکند، و اگر کسی با وی دعوا کند، او بگوید من روزه هستم».

آثار و فواید روزه:
روزه

محو گناهان: به برکت روزه ماه رمضان و تقوای الهی، از بیماری‏های روحی شفا می‏یابی و به وسیله آن گناهان محو می‏شود.

محافظت از عذاب: حضرت امام صادق علیه‏السلام از جد بزرگوار خود صلوات‏الله علیهما، نقل می‏فرماید که آن حضرت فرموده‏اند که: «روزه، برای روزه‏دار سپری از آفت‏های دنیا و مانع عذاب آخرت است».

پاداش عظیم روزه‏داری: پیامبر اسلام‏ (صلی‏الله علیه واله وسلم) از خداوند نقل می‏فرماید «روزه از برای من است و مختص به من است؛ و من ثواب او را چنان که شایسته است به روزه‏دار خواهم داد».

پاکیزگی درونی: فایده دیگر، پاکی اعضا و اعمال است چرا که در روزه کامل انسان از دیدن و شنیدن گناهان و خوردن حرام خودداری می‏کند.

بازسازی معنوی: فایده‏ی دیگر مشغول بودن به ذکر خداوند و به یاد او بودن است.

شکرگذاری نعمت‏های الهی از دیگر فواید روزه است چرا که به سبب روزه و گرسنگی ارزش نعمت‏های خداوند بر انسان ظاهر خواهد شد؛ و شکر آن را بجا خواهد آورد.

نیکی به فقرا: زیرا به سبب روزه گرسنگی، به یاد فقرا و نیازمندان می‏افتیم.

ایجاد حالت تضرع* و خشوع* زیاد شدن تضرع و خشوع چرا که روزه، باعث کمی کدورت و تخفیف تیرگی دل است و روشنی دل موجب تضرع و خشوع است و این دو، موجب نزدیکی به خداوند است.

شکستن خواهش‏های نفسانی: و نیز سبب شکستن شهوت و خواهش‏های نفسانی است.

*تضریع: گریه

*خشوع: فروتنی

م . خرازی

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

**********************************

مطالب مرتبط

رمض=شدت حرارت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.