تبیان، دستیار زندگی
Greasemonkey یکی از افزونه‌های فوق‌العاده فایرفاکس است که به شما امکان اعمال تغییراتی را روی صفحات وب می‌دهد، این افزونه بر خلاف اکثر افزونه‌های فایرفاکس که قابلیت‌هایی را به فایرفاکس اضافه می‌کنند، قابلیت‌هایی را به صفحات وب اضافه می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

GreaseMonkey، افزونه فایر فاکس

greasemonkey

Greasemonkey یکی از افزونه‌های فوق‌العاده فایرفاکس است که به شما امکان اعمال تغییراتی را روی صفحات وب می‌دهد، این افزونه بر خلاف اکثر افزونه‌های فایرفاکس که قابلیت‌هایی را به فایرفاکس اضافه می‌کنند، قابلیت‌هایی را به صفحات وب اضافه می‌کند. Greasemonkey نرم‌افزاری است که کدهای جاوا اسکریپت را در هنگام بارگذاری صفحات وب توسط فایرفاکس روی صفحه مورد نظر اجرا می‌کند و با این عمل کد‌های موجود در Greasemonkey جزئی از صفحه بارگذاری شده خواهند بود و بنابراین شما صفحه مورد نظر را مطابق میل خود تغییر داده و قابلیت‌های مورد نظر خود را به آن اضافه کرده‌اید.

بیشتر تغییرات اعمال شده توسط اسکریپت‌های Greasemonkey بر روی ظاهر گرافیکی و رابط کاربری سایت میزبان اعمال می‌شود، تغییراتی مانند: تغییر رنگ اجراء صفحه، تغییر اندازه و رنگ فونت صفحه مورد نظر و البته تغییراتی انجام شده در پاره‌ای از موارد بسیار بنیادی است ولی از آن‌جا که Greasemonkey توانایی تغییر کد اصلی و پایگاه داده سایت را ندارد، تمام تغییرات هرچقدر هم بزرگ بر مبنای تغییرات در رابط کاربری اعمال می‌شوند، مثلاً اسکریپت‌هایی از Greasemonkey در سرویس Remember the milk اجازه تولید وظیفه‌های سلسله مراتبی را به شما می‌دهند ولی باید توجه داشت که وظائف تولید شده به صورت سلسله مراتبی بر روی پایگاه داده‌های RTM نگهداری نمی شوند و در هر بار بارگذاری صفحه، سلسله مراتب‌های تعریف شده توسط شما بوسیله اسکریپت Greasemonkey بر روی وظائف ساده موجود در پایگاه داده RTM اعمال می‌شود و وظائف به صورت سلسله مراتبی به شما نشان داده می‌شود. همچنین GreasMonkey توانایی گرفتن و یا فرستادن اطلاعات را نیز دارد که این توانایی باعث می‌شود در مواردی اسکریپت‌های Greasemonkey به منظور ارتباط خودکار با سرور و انجام وظائفی مورد استفاده قرار گیرد، مثلاً اسکریپت‌هایی وجود دارند که برای شما امکان مقایسه کالاها را در سایت‌هایی که این امکان را ندارند، فراهم می‌کند، به این صورت که با سرور ارتباط برقرار می‌کند و اطلاعات مربوط به کالاهای انتخابی شما را دریافت می‌کند و آن‌ها را در کناری از صفحه در اختیار شما قرار می‌دهد. البته اسکریپت‌های Greasemonkey در سطوح دیگری از صفحات وب و یا فایرفاکس نیز می‌توانند تغییراتی اعمال کنند که در اینجا به آن‌ها اشاره نمی‌شود، اسکریپت‌های GreaseMonkey آنقدر در تمام زمینه‌ها توانا هستند که توصیف این توانایی واقعاً دشوار است.

در اینجا به نحوه نصب و اضافه کردن یک اسکریپت خاص به Greasemonkey توضیحاتی داده خواهد شد و در آینده سعی خواهیم کرد تا شما را با تعدادی از بهترین اسکریپت‌های Greasemonkey آشنا کنیم.

همانطور که گفته شد Greasemonkey یک افزونه است و مانند تمام افزونه‌های فایرفاکس، می‌توان آن را از سایت کتابخانه افزونه‌های فایرفاکس نصب کرد. بعد از نصب، آیکون کوچکی مانند تصویر زیر در نوار وضعیت (StatusBar) فایرفاکس ظاهر می‌شود که به دو صورت دیده خواهد شد، آیکون رنگی نشان از فعال بودن و آیکون خاکستری نشان از غیرفعال بودن Greasemonkey است.

greasemonkey

فُرمی‌ با نام تنظیمات برای این افزونه وجود ندارد، ولی فُرمی مانند تصویر زیر وجود دارد که می‌توانید با راست کلیک بر روی آیکون Greasemonkey به آن دسترسی پیدا کنید، این فُرم نشاندهنده اسکریپت‌های نصب شده روی Greasemonkey است که امکان اعمال تغییراتی را برای هر اسکریپت در اختیار شما قرار می‌دهد.

greasemonkey

روند نصب یک اسکریپت بر روی Greasemonkey بسیار شبیه به روند نصب یک افزونه بر روی فایرفاکس است با این تفاوت که شما باید از یکی از سایت‌هایی که به جمع‌آوری اسکریپت‌های Greasemenkey می‌پردازند، اسکریپت مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را نصب کنید. کتابخانه اصلی برای اسکریپت‌های Greasemonkey سایت UserScripts است که تمام اسکریپت‌های موجود را جمع‌آوری و برای نصب مهیا کرده است، یکی از کتابخانه‌های دیگر که می‌توانید از آن استفاده کنید، سایت UserStyles است، البته اسکریپت‌های موجود در این سایت اسکریپت‌های افزونه دیگری به نام Stylish است که عملی مشابه با Greasemonkey را انجام می‌دهد، این اسکریپت‌ها برای Stylish طراحی شده‌اند ولی Greasemonkey هم توانایی اجرای آن‌ها را دارا است.

در مقاله بعدی به آموزش نصب Tiny URL Decoder می پردازیم...

برگرفته از پریانا

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی