تبیان، دستیار زندگی
خوشنویسی در تاریخ اسلام بهترین خانه برای اسماء الحسنی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوشنویسی خانه ای برای اسماء الحسنی

خوشنویسی خانه ای برای اسماء الحسنی

خوشنویسی در تاریخ اسلام بهترین خانه برای اسماء الحسنی است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه جهانی حروف‌نگاری پوستر اسماء الحسنی با اشاره همزاد بودن هنر و دین، خوشنویسی را بهترین خانه برای اسماء الحسنی در تاریخ اسلام دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حدادعادل در این مراسم که  در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم و دیدار با هنرمندان عرصه خوشنویسی و آثارشان در اولین روز از ماه مبارک رمضان غزلی از سروده های خود متعلق به 25 سال قبل را به دلیل تناسب با اسماء الحسنی قرائت کرد و گفت: بخش مهمی از معارف اسلامی در معرفت خداوند سبحان به اسماء الحسنی تعلق دارد.

وی ادامه داد: اسم‌های ما اعتباری و اسم‌های خدا حقیقی است. اگر ما خود را مالک چیزی بدانیم این صفت یا اسم مالکیت اعتباری است اما مالکیت خدا بر ملکوت هستی حقیقی است. بحث دیگر هم رابطه اسم و ذات الهی است که عرفا و شاعران عارف بزرگ ما مانند حافظ این رابطه اسماء الحسنی با ذات الهی را به رابطه گیسوان پریشان در اطراف صورت تشبیه کرده است. نکته مهم این است که همه این اسماء اعم از 99 اسمی نیکویی که در قرآن مجید آمده و نام های دیگر به یک ذات اشاره می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: عرفا و حکمای ما در طول تاریخ خدا را با اسماء الحسنی می خواندند. هنر و دین همزاد یکدیگرند و از آن جهت که هر می خواهند شهود درونی تعالی را به نحوی بیان کنند، اسماء الحسنی در تاریخ اسلام خانه ای بهتر از خوشنویسی پیدا نکرده است. وقتی به معماری اسلامی نظر می کنیم بهترین نقش های هنری بر در و دیوار بناهای بزرگ اسلامی همین اسماء الحسنای الهی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه جهانی حروف‌نگاری پوستر اسماء الحسنی با اشاره همزاد بودن هنر و دین، خوشنویسی را بهترین خانه برای اسماء الحسنی در تاریخ اسلام دانست.

حداد عادل نام های الهی را میدان گسترده ای برای هنرمندان برای بیان احساس نیایش خود به شیوه های مختلف دانست و گفت: هنرمندان معاصر در موزه هنرهای معاصر تهران احساس هنری خود را در تناسب تقاشی خط به نمایش گذاشتند. امیدوارم تمامی هنرمندانی که هنر خود را در راه صلح و دوستی، انسانیت و معنویت به کار می گیرند موفق باشند.

در ادامه این مراسم محمود شالویی مدیر کل تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به میزبانی دو دوره نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی در موزه هنرهای معاصر گفت: چهار دوره این نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و سال گذشته با هماهنگی با آقای ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد و توافق با آقای وزیریان رئیس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر قرار شد مرکز تجسمی وزارت ارشاد حامی چنین رویدادی باشد.

وی ادامه داد: امسال پنجمین دوره نمایشگاه در موزه و خانه هنرمندان برگزار می شود. سال گذشته بخشی از نمایشگاه چهارم در شهرهای آنکارا و استانبول و همچنین در شهر زاگرب برپا شد. با توجه به افتتاح موزه هنرهای معاصر اهواز بخشی از آثار نمایشگاه دوره چهارم به این موزه اهدا شد و امسال آثار دوره گذشته نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر اهواز همزمان با پنجمین نمایشگاه بین المللی اسماء الحسنی در تهران برپا می شود.

سرپرست موزه هنرهای معاصر با اشاره به اینکه موزه سال آینده به موزه‌های معتبر و رسمی جهان می پیوندد درباره فعالیت آن گفت: موزه هنرهای معاصر تهران گنجینه‌های داخلی و خارجی خود را برای همیشه به نمایش خواهد گذاشت. اغلب برنامه‌های ما به دنبال موضوع تمرکززدایی به استان‌ها واگذار می‌شود نظیر برگزاری جشنواره خوشنویسی در قزوین، جشنواره عکس در یزد، جشنواره سفال و سرامیک در سمنان، جشنواره جوانان در گرگان و جشنواره کودک و نوجوان در همدان.

در بخش دیگری از این مراسم رنه ونر داور سوئیسی پنجمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی به ارائه سخنانی در خصوص این نمایشگاه پرداخت و سپس با حضور غلامعلی حداد عادل، محمدحسین ایمانی خوشخو و محمود شالویی از جلیل رسولی و نصرالله افجه‌ای دو هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی ایران تقدیر به عمل آمد.

در بخش پایانی نیز با حضور داوران از الناز باقری، بهرام حمیدی، آدایتا ماندایام از آمریکا، فاطمه اسلامی کتانچی و شاهین افشاری تقدیر شد و امید نعم الحبیب رتبه سوم آثار برگزیده این نمایشگاه را از آن خود کرد. هیئت داوران پنجمین نمایشگاه بین المللی پوستر اسماء الحسنی علی سیلان از ترکیه را به عنوان برگزیده دوم نمایشگاه معرفی کرد. سابینا آبرهازن و ریتا توتاگلی از سوییس نیز رتبه اول آثار برگزیده نمایشگاه را کسب کردند. جایزه بزرگ هئیت داوران هم به علی جواهر از ایران اهدا شد.

پنجمین نمایشگاه جهانی حروف‌نگاری پوستر اسماء الحسنی با حضور 200 اثر در بخش های مسابقه و جنبی به همراه 14 اثر از جلیل رسولی و 15 اثر از نصرالله افجه‌ای از شنبه 31 مردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی