تبیان، دستیار زندگی
هنرمند محیطی به همراه جمعی از هنرمندان محیطی و دوستداران طبیعت در اعتراض به دادن مجوزهای غیرقانونی برای تسطیح كوه قلعه‌دختر كه منجر به تخریب حریم تاریخی، فرهنگی و طبیعی این كوه در پلور شده طی بیانیه‌ای اعتراض كردند. نادعلیان در اعتراض به تخریب این كوه اعل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخریب حریم تاریخی قلعه دختر

 قلعه دختر

اعتراض هنرمندان محیطی به تخریب حریم تاریخی قلعه دختر

«احمد نادعلیان» به همراه جمعی از هنرمندان محیطی طی بیانیه‌ای نسبت به تخریب حریم تاریخی، فرهنگی و طبیعی قلعه‌دختر پلور و دادن مجوز برای تسطیح این كوه اعتراض كردند.

"احمد نادعلیان " هنرمند محیطی به همراه جمعی از هنرمندان محیطی و دوستداران طبیعت در اعتراض به دادن مجوزهای غیرقانونی برای تسطیح كوه قلعه‌دختر كه منجر به تخریب حریم تاریخی، فرهنگی و طبیعی این كوه در پلور شده طی بیانیه‌ای اعتراض كردند.

نادعلیان در اعتراض به تخریب این كوه اعلام كرد، دیواره‌های شرقی قلعه‌دختر را حجاری خواهد كرد كه شاید این صدا روزی شنیده شود.

نادعلیان با انتقاد از عملكرد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل گفت: این اداره برای تخریب مكان‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی مجوز صادر می كند اما این اندیشه‌ای پست خواهد بود كه ما برای هموار سازی حریم تاریخی، فرهنگی و طبیعی مجوز صادر كنیم.

بومی‌ها در روستای پلور قصه‌ها میگویند كه ریشه در اسطوره و باورهای كهن دارد. آنها معتقدند كه در گذشته‌ای دور دخترانی در بالای كوه پادشاهی می‌كردند. حوض‌هایی بود كه با مشك در آن آب ریخته می شد و آنها آب را نیایش می‌كردند. آنچه كه آنها از آن سخن می‌گویند به وضوح دلالت بر وجود كیش آناهیتا بوده است.

این هنرمند محیطی گفت: تعدادی از آثار من پیش از این در حریم تاریخی قلعه دختر پیش از این پنهان شده است. گروه‌های دوستدار طبیعت به دفعات از من خواسته اند كه در كنار اماكن خاص آثار هنری انجام دهم.من نیز دوست دارم سرنوشت آثار من با سرنوشت طبیعت و میراث تاریخی فرهنگی گره بخورد. شاید هر مسافری كه از جاده هراز عبور می كند چشمه قلعه دختر را دیده باشد. در نزدیكی این چشمه، كوه سنگی وجود دارد كه در بالای آن ویرانه های بنای تاریخی وجود دارد. در نزدیكی این ویرانه ها در داخل صخره‌ای سوراخی وجود دارد كه نشان می‌دهد روزگاری آب از كنار این ویرانه عبور می‌كرده است.

وی در ادامه افزود: بومی‌ها در روستای پلور قصه‌ها میگویند كه ریشه در اسطوره و باورهای كهن دارد. آنها معتقدند كه در گذشته‌ای دور دخترانی در بالای كوه پادشاهی می‌كردند. حوض‌هایی بود كه با مشك در آن آب ریخته می شد و آنها آب را نیایش می‌كردند. آنچه كه آنها از آن سخن می‌گویند به وضوح دلالت بر وجود كیش آناهیتا بوده است.

 قلعه دختر

وی با اشاره به ادله بسیار در تاریخی بودن این كوه گفت: به عنوان یك مدرسی كه تاریخ هنر ایران می توانم بگویم كه كلیه شواهد و مستندات نشان می‌دهد كه اینجا یك مكان تاریخی برای مراسم‌های آئینی بوده است.

احمد ناعلیان گفت: تاكنون حریم پیرامون قلعه و 60 درصد از كوهی كه در بالای آن مكان تاریخی وجود دارد، تخریب شده و بیل مكانیكی و لودر تا چهار متری ویرانه های قلعه بالای آن پیش رفته اند. متاسفانه آقای "عبدالرضا گروسی " رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل بدون در نظر گرفتن اهمیت تاریخی ، فرهنگی و طبیعی این مكان مجوز تسطیح آن را در تاریخ 22 فروردین‌ماه سال جاری صادر كرده‌اند.

وی افزود: پیش از این نیز با مجوز این اداره و سازمان آب مازندران چشمه های بسیاری تخریب و مسدود شده اند. آنها چشمه ها را برای احداث كارخانه‌های آب معدنی تخریب می كنند. چنین مدیرانی فقط به افرادی كه در مقابل میزشان هستند فكر می كنند. آنها نمی‌دانند كه افرادی دیگر از جمله بومی‌ها نیز كه هزاران سال آنجا می زیسته‌اند به این آب نیاز دارند. همچنین همه موجودات زنده دیگر. مسدود كردن چشمه ها پیامدهای زیست محیطی دارد و تمامی دامداران منطقه نسبت به این مسئله اعتراض دارند.

"احمد نادعلیان " هنرمند محیطی به همراه جمعی از هنرمندان محیطی و دوستداران طبیعت در اعتراض به دادن مجوزهای غیرقانونی برای تسطیح كوه قلعه‌دختر كه منجر به تخریب حریم تاریخی، فرهنگی و طبیعی این كوه در پلور شده طی بیانیه‌ای اعتراض كردند.

وی همچنین گفت: چند سال قبل نیز چشمه مجاور این كوه به بهانه احداث آب معدنی تخریب شد و بسیاری از آثارم تكه تكه شدند.

 قلعه دختر

وی با بیان این كه هنرمندان محیطی، گروه‌های كوهنوردی و دوستدار طبیعت در روستای پلور تلاش می‌كنند كه از تخریب حریم تاریخی قلعه دختر جلوگیری كنند افزود: در فرایند تخریب از مكان بازدید كردم. نمونه‌های متعدد سفالینه‌های ساده و لعاب‌دار و شیشه‌های آبگینه از محل به دست آمد. نمونه‌های بیشتری نیز یكی از مسئولین تشكل كوهنوردی مستقر در پلور در اختیار من قرار دادند. بسیاری از سفالینه‌ها دارای نقش هستند و در فرایند تخریب این كوه ویران می‌شوند. به گفته یكی از كاركنان اداره راه كه مقر آنها مجاور این كوه است، میراث فرهنگی نسبت به این مسئله بی‌اعتنا بوده است.

وی افزود: یكی از كوهنوردان و دوست‌داران طبیعت، به اتفاق ابراهیم مشائی از طرف دفتر محیط زیست مستقر در پلور به منطقه تخریب مراجعه كرده‌اند و از تخریب كنندگان تعهد گرفته‌اند كه روند تخریب را متوقف كنند. موضوع را از طریق شورا و دهیاری در پلور پیگیری كردم. آنها گفتند كه از طرف مسئولین مربوطه مجوز صادر شده است.

نادعلیان در خاتمه تصریح كرد: از آن جا كه حفظ میراث تاریخی ، فرهنگی و طبیعی مطابق با قانون یك وظیفه عمومی تلقی می‌شود، هنرمندان محیطی ایران در مخالفت با تخریب این مكان تاریخی طبیعی، طی بیانیه‌ای واگذاری این مكان را از طرف اداره منابع طبیعی آمل را غیرقانونی اعلام كردند و نسبت به ادامه این روند اعتراض دارند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی