تبیان، دستیار زندگی
پیش از این، خرید آثار هنری زیر نظر مدیر كل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد صورت می‌گرفت، اما آقای شالویی مدیر كنونی دفتر تجسمی وزارت ارشاد ترجیح دادند خرید این آثار زیر نظر شورایی متشكل از هنرمندان و كارشناسان انجام شود كه با تشكیل این شورای 5 نفره، آی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیین‌نامه خرید آثار هنری داخلی و خارجی تصویب شد

آثار هنری

دبیر شورای خرید آثار هنری از به تصویب رسیدن آیین‌نامه خرید آثار هنری (داخلی و خارجی) از سوی مسئولان دفتر تجسمی وزارت ارشاد خبر داد.

ایرج اسكندری دبیر شورای خرید آثار هنری با اعلام این خبر گفت: پیش از این، خرید آثار هنری زیر نظر مدیر كل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد صورت می‌گرفت، اما آقای شالویی مدیر كنونی دفتر تجسمی وزارت ارشاد ترجیح دادند خرید این آثار زیر نظر شورایی متشكل از هنرمندان و كارشناسان انجام شود كه با تشكیل این شورای 5 نفره، آیین‌نامه خرید آثار هنری تدوین و به تازگی به تصویب مسئولین هنرهای تجسمی وزارت ارشاد رسیده است.

اسكندری افزود: این شورا بر اساس آیین‌نامه مصوب، اقدام به خرید آثار هنری برای تكمیل گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و یا مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی خواهد كرد.

سال‌هاست كه هنرمندان مختلف این مسئله را به مسئولین هنرهای تجسمی كشور گوشزد می‌كنند كه موزه هنرهای معاصر تهران باید از حالت گالری بودن خارج شود،‌چرا كه موزه هنرهای معاصر تهران محل نمایش آثار هنرمندان بزرگ است كه باید به این جایگاه اولیه خود بازگردد، تا مردم دنیا بتوانند از این آثار فاخر در موزه دیدن كنند.

این هنرمند نقاش در ادامه درباره كلیات این آیین‌نامه توضیح داد: در این آیین‌نامه ابتدا با تعریف اثر هنری و هنرمند، ضوابطی را برای خرید آثار تعیین كرده‌ایم، چرا كه هر كسی انتظار دارد، اثری را كه خلق كرده است، موزه هنرهای معاصر و مركز هنرهای تجسمی آن را خریداری كند اما بر اساس این آیین‌نامه اثر هنری باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد و هنرمند آن نیز باید شناخته شده و مطرح باشد.

اسكندری در ادامه گفت: در این آیین‌نامه تلاش شده است تا بودجه خرید آثار هنری را به سمت خرید آثار هنرمندان واقعی سوق دهیم كه سالهاست در حیطه هنرهای تجسمی زحمت می‌كشند.

اسكندری همچنین با اشاره به لزوم خرید آثار خارجی تصریح كرد: موزه هنرهای معاصر تهران و به طور كلی وزارت ارشاد،‌ سال‌هاست كه اقدام به خرید آثار هنری خارجی نكرده است و جای آن در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نیز خالی است.

وی افزود: در این آیین‌نامه پیش‌بینی كرده‌ایم تا شورای خرید آثار هنری بتواند نسبت به خرید آثار خارجی نیز اقدام كند و این مستلزم تأمین بودجه ارزی مخصوص به خود است.

آثار هنری

اسكندری در ادامه گفت: طی 30 سال اخیر نتوانسته‌ایم آثار مطرح هنرمندان معاصر جهان را برای تكمیل گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری كنیم. به همین دلیل این 30 سال حلقه مفقوده‌ای در تاریخ هنرهای معاصر جهان در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران پدید آمده است كه اگر بودجه مناسبی برای این منظور از سوی وزارت ارشاد اختصاص یابد، می‌توانیم روندی را كه تاكنون برای آثار خارجی گنجینه موزه طی شده است، تداوم بخشیم و بتوانیم جای این حلقه مفقوده را پر كنیم.

اسكندری تصریح كرد: تداوم بخشیدن به روند خرید آثار خارجی،امری ضروری است كه اگر اتفاق نیفتد نقصانی در كار خواهد بود.

این هنرمند نقاش در ادامه گفت: سال‌هاست كه هنرمندان مختلف این مسئله را به مسئولین هنرهای تجسمی كشور گوشزد می‌كنند كه موزه هنرهای معاصر تهران باید از حالت گالری بودن خارج شود،‌چرا كه موزه هنرهای معاصر تهران محل نمایش آثار هنرمندان بزرگ است كه باید به این جایگاه اولیه خود بازگردد، تا مردم دنیا بتوانند از این آثار فاخر در موزه دیدن كنند.

اسكندری با بیان این كه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران یكی از نفیس‌ترین مجموعه‌های هنر جهان را در دل خود دارد گفت: نمایش آثار گنجینه موزه نشان داد كه مردم بسیاری مشتاق دیدن این آثار هستند، اما به هر حال بعد از مدتی مردم دوست دارند شاهد نمایش مجموعه جدید دیگری باشند كه اگر بودجه خرید آثار هنری خارجی به تصویب برسد، موزه هنرهای معاصر تهران جایگاه واقعی خود را پیدا می‌كند.

وی افزود: برنامه‌های مختلف تجسمی و نمایشگاه‌های فصلی و مقطعی نیز می‌تواند در محلی خارج از موزه مثل مؤسسه فرهنگی و هنری صبا، فرهنگسرای نیاوران و ... برگزار شود.

آثار هنری

اسكندری درباره خرید آثار داخلی هم گفت: خرید آثار هنرمندان ایرانی و خارجی هر كدام جایگاه خود را دارند. بودجه‌ چهارصد میلیون تومانی كه برای خرید آثار در نظر گرفته شده است، كفاف خرید حتی یك تابلو خارجی را هم نمی‌دهد، بنابراین بودجه خرید آثار خارجی كاملاً جداست كه باید با توجه به ارزش و اعتبار آثار خارجی و با نظر كارشناسان متخصص از سوی وزارت ارشاد به تصویب برسد. خرید آثار داخلی و حمایت از هنرمندان ایرانی نیز باید همچنان در دستور كار باشد تا گنجینه داخلی موزه هنرهای معاصر تهران و همچنین گنجینه سایر موزه‌های معاصر كشور تكمیل شود و از گالری‌های سطح شهر هم می توان برای تقویت موزه‌های معاصر سایر استان‌ها و یا برگزاری نمایشگاه‌های هنر معاصر ایران خریداری كرد.

اسكندری در بخش دیگری از سخنانش درباره اجرایی بودن این آیین‌نامه در سال‌های آتی گفت: این آیین نامه برای منضبط كردن خرید آثار هنری در شرایط كنونی تدوین شده است و ممكن است در سال‌های آتی با تغییر اعضای شورا و یا مسئولان امر دچار تغییراتی شود.

ایرج اسكندری دبیر شورای خرید آثار هنری است و هنرمندانی چون ناصر آراسته، حمید عجمی،‌ شاهرخ دیلمقانی و منوچهر موغاری نیز در تركیب این شورا حضور دارند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی