تبیان، دستیار زندگی
به نظر می‌رسد امسال هم سینمای ایران برای معرفی نماینده خود در مراسم اسکار با حاشیه‌هایی روبرو شود. امسال تعداد فیلم‌هایی که می‌توانند نماینده شایسته سینمای ایران در این رقابت باشند، کمتر از سال‌های قبل است. انتخاب‌ها محدودتر و رسیدن به نتیجه نهایی در این
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"درباره الی" گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار

مریلا زارعی در درباره الی

انتخاب نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار اگرچه رسمی همیشگی و ماجرایی تکراری است اما همیشه با حاشیه‌های فراوان روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به نظر می‌رسد امسال هم سینمای ایران برای معرفی نماینده خود در مراسم اسکار با حاشیه‌هایی روبرو شود. امسال تعداد فیلم‌هایی که می‌توانند نماینده شایسته سینمای ایران در این رقابت باشند، کمتر از سال‌های قبل است. انتخاب‌ها محدودتر و رسیدن به نتیجه نهایی در این شرایط باید آسان‌تر باشد.

با این همه هنوز نماینده سینمای ایران معرفی نشده و به نظر نمی‌رسد هیئت انتخاب کارش را در این زمینه شروع کرده باشد. با توجه به شرایطی که نمایندگان کشورها برای شرکت در بخش انتخاب بهترین فیلم خارجی می‌بایست داشته باشند به نظر می‌رسد فیلم سنیمایی "درباره الی" به کارگردانی اصغر فرهادی مناسب‌ترین گزینه برای شرکت در اسکار است.

امسال هم سینمای ایران برای معرفی نماینده خود در مراسم اسکار با حاشیه‌هایی روبرو شود. امسال تعداد فیلم‌هایی که می‌توانند نماینده شایسته سینمای ایران در این رقابت باشند، کمتر از سال‌های قبل است. انتخاب‌ها محدودتر و رسیدن به نتیجه نهایی در این شرایط باید آسان‌تر باشد.

"درباره الی" تنها تولید سال گذشته است که توانسته اقبال مخاطبان، منتقدان و جشنواره‌های مختلف خارجی را در کنار هم داشته باشد. درخشش فیلم در جشنواره برلین و معرفی آن به محافل هنری جهان امتیازی برای چهارمین فیلم این کارگردان است که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. "درباره الی" با بیشتر تولیداتی که در این سال‌ها به اسکار معرفی شده‌اند تفاوت دارد، نمایشی پیچیده از زندگی طبقه متوسط ایرانی است، ساختار تکنیکی قابل قبول دارد و با عوامل حرفه‌ای ساخته شده است.

"درباره الی" نمایش خشونت، فقر و بدویت نیست و در فضایی انتزاعی و با فاصله از زندگی مردم ایران نمی‌گذرد، مهمتر این که اصغر فرهادی فیلمسازی نیست که از جریان یا کارگردانی تقلید کند. "درباره الی" تجربه منحصر به فرد او در سینما و حاصل تجربه‌ها و دغدغه‌های شخصی است.

"درباره الی" تنها تولید سال گذشته است که توانسته اقبال مخاطبان، منتقدان و جشنواره‌های مختلف خارجی را در کنار هم داشته باشد. درخشش فیلم در جشنواره برلین و معرفی آن به محافل هنری جهان امتیازی برای چهارمین فیلم این کارگردان است که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت.

این فیلم می‌تواند چهره‌ای تازه از سینمای ایران به مخاطبان خارجی نشان دهد. چهره‌ای که یادآور فیلمسازان سرشناس ایران در آنسوی مرزها نیست و می‌تواند در کنار نام‌های معتبری مانند مجید مجیدی، عباس کیارستمی و جعفر پناهی نامی تازه برای شناساندن قابلیت‌ و توانمندی سینمای ایران باشد.

درباره الی

فیلم فرهادی قابلیت این را دارد که بخشی از چهره سینمای ایران را به مخاطبان خارجی نشان دهد که حضور چندانی در جشنواره‌ها و محافل خارجی نداشته است. سینمای حرفه‌ای که برای مخاطب ایرانی ارزش قائل است و در مولود جریان‌های داخلی است و اگر موفقیتی در جشنواره‌های خارجی به دست می‌آورد به دلیل امتیازهایی است که دارد و می‌تواند سینمای ایران را در کنار آثار شاخص سینمای جهان قرار دهد.

در حالی که گفته می‌شد خورشید اقبال سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی افول کرده است، "درباره الی" این طلسم راشکست و نام سینمای ایران را در محافل هنری و فرهنگی بر سر زبان انداخت. حضور این فیلم در مراسم اسکار با توجه به تحسین‌ها و جوایزی که در کنار خود دارد، می‌تواند بخت سینمای ایران برای پشت سر گذاشتن رقیبان خارجی را بیشتر کند، این فرصت را نباید به سادگی از دست داد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی