تبیان، دستیار زندگی
آیا محمد علی آبادی طی چهار سال گذشته از پس مدیریت ورزش ایران برآمد و نمره قبولی گرفت؟ ............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهار کارت قرمز برای علی آبادی

علی آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی

آیا محمد علی آبادی طی چهار سال گذشته از پس مدیریت ورزش ایران برآمد و نمره قبولی گرفت؟

به نوشته قدس؛ در دوران او هرچند برخی از رشته های ورزشی مهجور مانده، چند گام پیش آمدند، اما رشته های همیشه مدال آور افت کردند و در نتیجه جایگاه ورزش ایران در عرصه های بین المللی سقوط کرد.

در چهار سالی که گذشت اتفاقهای سفید و سیاه بسیاری در ورزش ایران رخ داد، این چهار رخداد در رأس فجایعی که همیشه در ذهن خواهند ماند خودنمایی می کنند.

علی آبادی

* المپیک تلخ

محمد علی آبادی بارها در گفتگوهای مختلف تأکید کرده بود، نتیجه عملکردش باید در المپیک پکن مورد ارزیابی قرار بگیرد. او مشخصاً روی مدالهای المپیک به عنوان سند تضمینی بقا در سازمان حساب کرده بود، اما عملاً با کسب تنها یک مدال طلا و یک برنز ضعیف ترین عملکرد کاروان ایران در دوره های اخیر المپیک رقم خورد. علی آبادی اما حتی پس از این شکست محرز هم خودش را از تک و تا نینداخت و مدعی شد به جز کشتی آزاد و فرنگی، کاروان ایران در سایر رشته ها عملکرد بدی نداشته. او با این ادعا تمام توان ورزش کشور را در مدال طلای هادی ساعی خلاصه کرد و البته وعده کسب مدالهای رنگارنگ در بازیهای آسیایی کوانگ جو را داد. قابل پیش بینی بود که عمر محمد علی آبادی با رقم زدن آن المپیک تلخ به بازیهای آسیایی کوانگ جو قد نخواهد داد.

محمد علی آبادی و محمد دادکان

* تعلیق فوتبال

رئیس سازمان تربیت بدنی - که حالا می توان او را رئیس پیشین لقب داد- از همان روزهای نخست آغاز به کارش خوب شروع نکرد.

برکناری محمد دادکان از ریاست فدراسیون فوتبال که پس از شکست مقابل تیم ملی پرتغال در جام جهانی رخ داد و خبر مربوط به آن روی خروجی سایت سازمان تربیت بدنی قرار گرفت؛ فوتبال ایران را تا مدتها در کما فرو برد. فیفا به استناد همان خبر رسمی، روی دخالت دولت در امور مربوط به فدراسیون فوتبال انگشت گذاشت و کمیته انتقالی را مسؤول رسیدگی به امور فوتبال کشور کرد.

بعدها رئیس جمهور در گفتگویی تلویزیونی از برکناری دادکان به عنوان اشتباه بزرگ علی آبادی یاد کرد، اما رئیس سازمان به جای پذیرفتن اشتباهش و یافتن راه خروج از بحران، فیفا را زیر سؤال برد و گفت: آنها نباید دخالت کنند. ما در حال مذاکره با برخی کشورها برای تشکیل فیفای اسلامی هستیم.

علی آبادی و کفاشیان

* انتخابات فرمایشی

در طول چهار سال گذشته عملاً به انتخابات تمام فدراسیونها و هیأتهای ورزشی -به خصوص آنها که بیشتر در چشم بودند و مدعیان بیشتری داشتند- شبهاتی وارد شد. انتخابات فدراسیون فوتبال پس از مدتها کش و قوس و تعویق چندباره سرانجام تنها با حضور تک کاندیدای مورد تأیید سازمان و در فضایی کاملاً سرد و ساختگی برگزار شد.

این در حالی بود که در بدو کار تعداد زیادی از مخالفان سازمان در صف کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال دیده می شدند، اما در نهایت همه آنها به دلایل گوناگون پراکنده شدند و مجالی برای خودنمایی پیدا نکردند.

پس از ناکامی در راهیابی تیم ملی فوتبال به جام جهانی، علی کفاشیان در حالی که منتقد سرسختی به نام مصطفی آجورلو را کنار دست خود می دید، در یک برنامه تلویزیونی گفت: بارها به آقای علی آبادی گفتم اجازه بده آجورلو هم در انتخابات شرکت کند، اما ایشان زیر بار نرفت.

علی آبادی رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی

* جام جهانی تلخ

راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی می توانست سرپوشی باشد بر تمام کاستیهای ورزش کشور در چهار سال گذشته. مسؤولان سازمان با علم به این واقعیت برای تجهیز تیم ملی فوتبال وارد صحنه شدند، اما باز هم بی برنامگی و از هم گسیختگی مدیریتی حرف اول را می زد.

فدراسیون فرمایشی فوتبال اختیار عمل را در دست نداشت و چون پول سرمربی در جیب سازمان بود و باید توسط شخص علی آبادی مورد تأیید قرار می گرفت، تیم ملی ایران عملاً بازیهای مقدماتی را بدون سرمربی آغاز کرد.

برکناری علی دایی ساعاتی پس از شکست مقابل عربستان که با اخمهای درهم کشیده سیاسیون حاضر در جایگاه ویژه عجین شد، تصمیم دیگری بود که از سوی مرجعی بالاتر از فدراسیون فوتبال به اجرا درآمد و در نهایت تیم ملی ایران جام جهانی را به کره شمالی تعارف کرد و محمد علی آبادی همان روز صندلی سازمان را تحویل داد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری