تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان اطلاعات مربوط به آب وهوا را گردآوری کرده وجزئیات آن را مطالعه می کنند و می آموزند که چگونه نمودار ساقه ای وبرگی را ترسیم کنند .آن ها با استفاده از روزنامه ،اینترنت و دیگر منابع، اطلاعات آب وهوایی را جمع آوری می کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هواشناسان

توضیح اولیه

دانش آموزان اطلاعات مربوط به آب وهوا را گردآوری کرده وجزئیات آن را مطالعه می کنند و می آموزند که چگونه نمودار ساقه ای وبرگی را ترسیم کنند .آن ها با استفاده از روزنامه ،اینترنت و دیگر منابع، اطلاعات آب وهوایی را جمع آوری می کنند.

اهداف

دانش خواهند توانست :

- اطلاعات آب وهوایی را گرد آوری و سازماندهی کرده و شرح دهند.

-  نمایش های گرافیکی داده ها، مانند نمودار خطی و  نمودارهای ساقه ای- برگی را بخوانند و تفسیر کنند.

- مسایلی که در هنگام جمع آوری و تحلیل داده ها با آن روبه رو می شوند را حل کنند.

وسایل لازم

- روزنامه، سایت های اینترنتی مانند سازمان هواشناسی کشور  و سازمان هواشناسی استان مازندران و هواشناسی شبکه خبر و  منابع دیگر اطلاعات آب وهوایی.

طرح درس

دانشمندان ناسا گردهم آمدند و با استفاده از داده های آب وهوایی به تغییرات احتمالی آب و هوا در کوتاه مدت و بلند مدت پی بردند . آن ها توانستند با انجام محاسباتی در فضا و بر روی زمین، ارتباط بین اتفاقاتی که در جو زمین و فضا رخ می دهد را کشف کنند.

ناسا و سازمان بین المللی مسائل جوی و اقیانوسی، با اطلاعاتی که از گزارشات آب و هوایی بدست می آورند برنامه های اخبار محلی را تهیه می کنند.

مرکز پرواز های فضایی گودارد، با سرپرستی ناسا  (Goddard) در گرینبلت (Greenbelt) و مری لند (Maryland) با دستگاه رصد زمین که شامل یک سری مدارهای متقارن و ماهواره های زاویه کم است، اطلاعات سطح زمین ،زیست کره (قسمت قابل زندگی کره زمین که عبارت است از جو و آب خاک کره زمین) ، بخش سخت زمین، جو و اقیانوس ها را دریافت و ثبت می کند.

در این فعالیت، دانش آموزان با جمع آوری اطلاعاتی که به آن ها کمک می کند تا وضع آب وهوا را پیش بینی کنند، همانند دانشمندان ناسا عمل خواهند کرد.

ماهواره های هواشناسی نقش مهمی در جمع آوری اطلاعات در مورد زمین دارند. این فضاپیما های بدون سرنشین که مجهز به انواع حس گرها هستند از سطح زمین عکس گرفته و اطلاعات بدست آمده را از طریق ارتباط الکترونیکی به دانشمندان در زمین ارسال می کنند .

آغاز کار:

سوال زیر را برای دانش آموزان مطرح کنید:

چرا دانشمندان با ثبت میزان دما، بارندگی، ومیزان فشار جوی،  اطلاعات مربوط به آب و هوا را نگه داری می کنند؟

دانش آموزان باید در مورد مفاهیم داده های آب وهوایی بطور جامع و دقیق بحث کنند.

ادامه ی فعالیت:

به دانش آموزان بگوئید داده های خودشان را جمع آوری کرده سپس آن ها را خلاصه کنند تا درنهایت بتوانند  آب وهوای منطقه خودشان را پیش بینی کنند. آن ها باید هر روز (به مدت 30 روز) کمترین و بیشترین دمای هوا را ثبت کنند .

سوالات زیر برای دانش آموزان مطرح کنید:

- چگونه می توانیم اطلاعات آب وهوایی را جمع آوری کنیم ؟ چه منابعی برای داده های آب وهوایی وجود دارد؟ (یافته ها و اندازه گیری های شخصی خودمان ، روزنامه ها، اخبار شبانگاهی، اینترنت یا برنامه های رادیویی )

- چطور می توانیم یادداشت فابل فهمی از اطلاعات خود بوجود آوریم ؟ (جدول ،به صورت یک صفحه گسترده و غیره )

- آیا همه باید اطلاعات مشابهی جمع آوری کنند، یا اندازه گیری بعضی از گروه ها باید متفاوت باشد؟

زمینه اظهار نظر را برای دانش آموزان خود فراهم کنید .دانش آموزان می توانند به گروه های کوچکی تقسیم شوند تا یک صفحه برای ثبت اطلاعات طراحی کنند.

ممکن است شما بخواهید همه ی گروه ها را هدایت کنید تا فقط بیشترین و کمترین دمای روزانه را جمع آوری کنند. اما بچه ها می توانند اطلاعات دیگری مانند جهت وزش باد، ساعات طلوع و غروب آفتاب، میزان فشار جو و رطوبت هوا را نیز جمع آوری کنند.

دانش آموزان باید اطلاعاتشان را به  مدت 30  روز ثبت کنند .شما می توانید در طول هفته یک زمان مشخص تعیین کنید تا درباره ی الگوهایی که دنش آموزان در داده های خود می بینند، صحبت کنید.

بعد از گذشت 30 روز دانش آموزان باید بتوانند اطلاعاتشان را در کلاس ارائه دهند و  در مورد آن بحث کنند.

روش های متفاوتی که دانش آموزان می توانند برای ارائه انتخاب کنند عبارتند از :

نمودار خطی که نشان می دهد چگونه اطلاعات انتخاب شده در مدت 30 روز، روز به روز تغییر می کند.

رسم یک خط که تعداد روزهایی را که شرایط تعین شده را داشتند را نشان می دهد.

یک نمودار ساقه ای-برگی نشان دهنده فراوانی فواصل تغیرات دما است .

یک نمودار دوستونی، که بیشترین و کمترین دما را در طول دوره ی مشخص شده (مثلاً یک هفته) مقایسه می کند .

نمونه ای از نمودار خطی برای بیشترین دمای روز

نمودار دما بر حسب فارنهایت

سوالات زیر را برای دانش آموزان مطرح کنید:

- درباره ی نمودارهایتان چه می توانید به ما بگوئید؟

- اگر برای جمع آوری اطلاعات یک روش را ادامه دهیم ، آیا نمودار شما شبیه ماه آینده خواهد بود؟ چرا، یا چرا نه؟

- نمودارها چگونه در پیش بینی وضع هوای همین موقع در سال آینده به ما کمک خواهند کرد؟

- چرا تلاش ما برای پیش بینی وضع هوا با اهمیت است؟

- چرا دانشمندان و مهندسان ناسا به جمع آوری اطلاعات مربوط به آب و هوا علاقمندند؟

نمودارهای ساقه ای- برگی

شما می توانید برای نشان دادن یا بازبینی نمودار ساقه ای- برگی از داده های دانش آموزان استفاده کنید. همچنان که داده ها را در این مدل از نمودار ثبت می کنید از دانش آموزان بخواهید که این روش را مشاهده کنند و توضیح دهند که چگونه شما اطلاعات را سازماندهی کردید .

برای آشنا شدن دانش آموزان ، دسته داده های زیر که بالاترین درجات هوای هر روز است را در قسمت بالای اسلاید یا برگه نقشه ثبت کنید. می توانید داده های دانش آموزان را، اگر مناسب باشد، جایگزین کنید.

هواشناسان

همچنان که مقدار هر برگ را در یک ردیف داده ها ثبت می کنید، نظیر آن را در نسخه اصلی داده ها خط بزنید .به عنوان مثال، در اولین ردیف نمودار ساقه ای - برگی وقتی عدد 4 را ثبت می کنید، عدد 64 را از دسته داده های معین شده خط بزنید. وقتی عدد 7 را در اولین ردیف ثبت می کنید، عدد 67 را خط بزنید . وقتی عدد 8 را ثبت می کنید، عدد 68 را خط بزنید و با ثبت عدد 9 عدد 69 را خط بزنید.

هواشناسان

با استفاده از قسمت پرسش هایی برای دانش آموزان در مورد نمودار ساقه ای -  برگی با دانش آموزان گفتگوکنید.

پایان فعالیت

از دانش آموزان بخواهید با استفاده از اطلاعات گروهشان ، خودشان نمودار ساقه ای - برگی رسم کنند. آن ها می توانند برای کمک به یکدیگر در گروه هایشان فعالیت کنند. زمانی را برایشان برنامه ریزی کنید تا با همکلاسی هایشان در مورد داده ها و نمودار هایشان مشورت کنند. سئوال بپرسید تا به آن ها کمک کند الگوها را بشناسند و درباره پیش بینی وضع هوای هفته آینده بیاندیشند.

مترجم: فاطمه سبحانی

تنظیم: نسرین صادقی