تبیان، دستیار زندگی
دکتر سوسن کشاورز، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: كتاب‌های درسی ایران با واقعیت‌های موجود جامعه تناسب ندارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارشناسان از وضعيت كتاب‌هاي درسي مي‌گويند

تدوین كتاب، پشت درهای بسته
تدوین كتاب، پشت درهای بسته

دكتر سوسن كشاورز، معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: كتاب‌هاي درسي ايران با واقعيت‌هاي موجود جامعه تناسب ندارند.

دكتر سوسن كشاورز در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه «بحث درباره كيفيت کتاب‌های درسی، یکی از مسايل محوری نظام آموزش و پرورش است» افزود: در هر جامعه محتوای کتاب‌های درسی نشانگر سطح علمی، عقیدتی و ورزشی دانش‌آموزان آن است که در ساختار وزارت آموزش و پرورش و در سیاست‌گذاری‌هاي کلان برنامه‌ريزي مي‌شود.

دكتر كشاورز درباره وضعیت موجود سیاستگذاری آموزش و پرورش درباره كتاب‌هاي درسي توضيح داد: آموزش و پرورش ،به ویژه بعد از انقلاب، در بحث‌های ارزشی و علمی ،به دنبال ارتقاي سطح و كيفيت آموزشي دانش‌آموزان بوده و همچنين صاحب‌نظران آگاه از اهداف نظام آموزش و پرورش، آخرین تجربیات علمی و نیازهای فردي و اجتماعي متون درسي را طراحی مي‌كنند.

وي با تاكيد بر اين كه ،كتاب‌ها بايد در سطوح کلان و خرد طراحی شود، خاطرنشان كرد: تحلیل محتوای کتاب‌هاي درسي بیانگر کاستی‌ها و ضعف‌های آنهاست. بنابراين براي رساندن آنها به سطح مطلوب به بررسی و اصلاحاتي اساسي نياز است.

معاون وزير آموزش و پرورش ،یکی از ضعف‌هاي كتاب‌ها را اهداف آرماني آنها دانست و افزود: اهداف آرمانی خوب است، اما بايد دقت كرد ساز و کارها و حوزه‌های عمل براي دستيابي به اين اهداف فراهم است يا نه. متاسفانه متولیان تدوین محتوای کتاب‌هاي درسي در حوزه عمل، دقت‌نظر كمي دارند و در پشت درهای بسته کتاب‌ها را تدوین می‌کنند.

وي درباره كميته‌هاي تدوين كتاب‌هاي درسي بيان داشت: در این کمیته‌ها کارشناسان، معلمان و مديران آموزش و پرورش به عنوان رکن‌هایي اساسي حضور دارند كه بايد دانش آموزان و نمایند‌گانشان نیز در اين حوزه نظر دهند.

رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، ورود نيروهاي صاحب‌قلم و آگاه به مسايل روز را در اين كميته‌ها الزامي دانست و عنوان كرد: هرچه تیم تالیفاتی نسبت به مسايل علمی و آخرین رخدادهای جهان آگا‌ه‌تر باشند، كتاب‌ها بيشتر به واقعيت‌ نزديك و كمتر به‌صورت آرماني تاليف مي‌شوند.

وي با بيان اين كه «وضعیت ایران نباید با کشورهای پیشرفته مقایسه شود» افزود: اين مقايسه سنخيت ندارد و ايران بايد با کشورهای در حال توسعه و منطقه مقایسه شود، زيرا از لحاظ امکانات و تجربیات با هم متناسب‌اند.

دكتر كشاور تصريح كرد: البته ضرورت دارد آخرین تجربیات و رخدادهای علمی كشورهاي پيشرفته دریافت و از آنها به عنوان الگو استفاده شود.