تبیان، دستیار زندگی
یکی از قوی ترین احساس هایی که مردان دارند، احساس مهم بودن است. اگر مردان احساس کنند که به عنوان مردی پر شور و قوی هستند، این سبب می شود احساس تاثیر مثبت بر زندگی دیگران در آنها تقویت شود که یکی از ارزشمندترین احساس هایی است که هر کس می تواند داشته باشد؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازسازی یك همسرایده آل

قلب

یک گفتگوی خانوادگی-روانی با دکتر محمد مهدی قاسمی روان پزشک:

اگر شما با همسری ازدواج کنید که علاقمند به تفریح دایمی با دوستانش باشد و اهل کار و زندگی نباشد و به قول معروف، خانواده دوست نباشد و خلاصه، با معیارهای شما سازگار نباشد؛ چگونه می خواهید او را تغییر بدهید؟ برای پاسخ این سوال به سراغ دکتر محمد مهدی قاسمی، روان پزشک، رفته ایم تا حرف های ایشان را در این خصوص بشنویم.

- خیلی از همسران دلشان می خواهد که گاهی در بعضی موارد ، شریک زندگی شان را اصلاح کنند.آیا این کار امکان پذیر است؟

ببینید، شاید خیلی اوقات ما نتوانیم اشتباهات یکدیگر را در زندگی اصلاح کنیم اما می توانیم همسرمان را آن گونه که هست، بپذیریم و از سنجیدن او با ملاک های خودمان بپرهیزیم. ضمن این که ممکن است عادت همسر شما خطا نباشد و صرفاً علاقه مفرط به چیزی باشد؛ مثلاً او علاقه مند به ورزش و تماشای تلویزیون است و شما علاقه مند به او ! وقتی همسرتان را آن گونه که هست بپذیرید بارهای اضافی از دوش تان بر داشته می شود و این امر به او این امکان را می دهد که خودش باشد و در صورت لزوم، این خود را توسعه بدهد و متعادل شود و این، همان چیزی است که شما می خواهید؛ یعنی بگو مگوها به حداقل می رسد و باعث آرامش شما می شود. فراموش نکنید که هر همسرخوبی در کارها و عکس العمل هایش به صبوری و تامل نیاز دارد. ابرها از جلوی خورشید حرکت می کنند. فقط باید صبر کرد. اگر فعالیت را بپذیرید و تحمل کنید، ابرها از جلوی خورشید خواهند رفت و قادر خواهید بود رنگین کمانی زیبا ببینید.

یکی از قوی ترین احساس هایی که مردان دارند ، احساس مهم بودن است. اگر مردان احساس کنند که به عنوان مردی پر شور و قوی هستند ، این سبب می شود احساس تاثیر مثبت بر زندگی دیگران در آنها تقویت شود که یکی از ارزشمندترین احساس هایی است که هر کس می تواند داشته باشد.

- توجه به خصوصیات همسرمان چه قدر می تواند به زندگی مان آرامش ببخشد؟

یکی از قوی ترین احساس هایی که مردان دارند ، احساس مهم بودن است. اگر مردان احساس کنند که به عنوان مردی پر شور و قوی هستند ، این سبب می شود احساس تاثیر مثبت بر زندگی دیگران در آنها تقویت شود که یکی از ارزشمندترین احساس هایی است که هر کس می تواند داشته باشد؛ لذتی که شادی بیشتر، رفاه بشتر یا دانش بیشتر را به زندگی خانوادگی وارد می سازد و به عبارت دیگر، به خاطر وجود این حس، کیفیت زندگی خانواده شما بالا می رود. برعکس، احساس بی کفایتی و تاثیر گذاری منفی بر دیگران، احساس وحشتناک و ناخوشایندی است. همسر شما باید بداند در دنیا برای شما از هر کس مهم تر است و شما باید این خصوصیات مثبت را در او ببینید و بر زبان بیاورید. گوته، شاعر و نویسنده آلمانی می گوید: «اگر با مردی همان گونه که هست، رفتار کنید، او همان گونه باقی خواهد ماند اما اگر با وی به نحوی رفتار کنید که باید باشد و می تواند باشد، او مردی بهتر و بزرگ تر خواهد شد.»

همسر

- آقایان چگونه می توانند همسر خود را بشناسند و تکریم کنند؟

آقایان باید همسر خود را که دارای ویژگی های زنانه است، بزرگ بدارند و با بر زبان آوردن خصوصیات مثبت وی، او را امیدوارتر و با نشاط تر کنند.او را برای همه کارهایی که می کند و عقایدی که دارد و به خاطر ویژگی های جسمی اش تحسین کنند و احساس شادمانی را در زندگی تجربه نمایند.

- چه طور می توانیم به دنیای درون همسرمان نزدیک تر شویم؟

ببینید؛ ویژگی های روانی و شخصیتی زن و مرد متفاوت است و هرگز نباید بر اساس ویژگی هایی که در خود و جنس خود می بینید ، جنس مخالف را بسنجید و انتظار داشته باشید که از لحاظ روانی کاملاً با او هماهنگ باشید. اگر به این شیوه اصرار بورزید، به شخصیت طرف مقابل تان ضربه زده و موجب آسیب روانی او می شوید. ویژگی های مخصوص او را بپذیرید و در برخی ابعاد، خودتان را با وی هماهنگ سازید. مردان به دلیل شرایط ویژه اجتماعی، معمولاً بیشتر از زنان دچار تنیدگی می شوند زیرا در نظام خانواده ایرانی، مسوولیت اداره خانواده در ابعاد مختلف از جمله اقتصاد آن، بر عهده مرد است. مردان در جامعه متحمل سختی ها و فشارهایی می شوند که آستانه تحریک پذیری و پرخاشگری آنها را پایین می آورد. علاوه بر این وضعیت هورمونی خاص مردان، زمینه بروز برخی رفتارها از جمله برتری طلبی و پرخاشگری را در آنها فراهم می کند. زن باید این واقعیت روان شناختی همسرش را درک کرده، آن را بپذیرید و به نحوی تعدیل کند. از این طریق می توان مسوولیت حمایت روانی از او را در مقابله با مشکلات ایفا نمود و همین توجه به ویژگی های درونی همسر به سازگاری با او و تداوم زندگی شاد و با نشاط کمک می کند.

خطاب های ملاطفت آمیز و دل ربا، روح و جسم را نوازش داده و در ایجاد مهرورزی و تقویت ارتباط نقش به سزایی دارد و همسرتان را تحت تاثیر قرار می دهد.

- تکریم همسر به چه روش هایی باید صورت بگیرد؟

گفتن سخنان عاطفی و کلمات دلنشین و خطاب های شایسته و محبت آمیز قطعاً همسرتان را جذب می کند و دردلش نوعی احساس محبت ایجاد می کند. خطاب های ملاطفت آمیز و دل ربا، روح و جسم را نوازش داده و در ایجاد مهرورزی و تقویت ارتباط نقش به سزایی دارد و همسرتان را تحت تاثیر قرار می دهد.بعضی از عبارت ها آن قدر زیبا است که هرگز تا آخر عمر فراموش نمی شود. در آیات قرآن کریم، خداوند انسان را از خطاب های زشت نهی فرموده و به مسلمانان یادآور می شود که یکدیگر را با نام نیک صدا بزنید و از کاربرد کلمات اهانت آمیز به شدت دوری کنید. بر اساس این راهکار قرآنی برای تقویت ارتباط و پراکندگی شادی در خانه، در همه حال باید همسر خود را با تکریم شخصیت صدا بزنید و در نهایت ادب و احترام یکدیگر را مخاطب قرار دهید و اینها از جاذبه ها و ظرافت های ارتباط با محبت می باشد. در خبر است که رسول خدا (ص) سه چیز را عامل تقویت محبت و دوستی در خانواده می دانند: در هنگام ملاقات با خوش رویی و چهره ای گشاده بر خورد کنید و برای نشستن وی جا باز کنید و با بهترین نامی که او دوست دارد، صدایش بزنید.» از حضرت فاطمه (س) نیز نقل است که: «بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و همسرش را بیشتر تکریم کند.»

ثبت شده توسط : madena2006

بخش مطالب روزانه اعضا

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

مردانی که در محشر رسوا می شوند

عاشقانه ها ی منطقی

زنان مورد غضب خداوند!؟

قلبش را برای خود نگهدارید

12 نکته برای نجات زندگی مشترک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.