تبیان، دستیار زندگی
دنیای كمیك استریپ (داستان تصویری) دنیای جالبی است. هنری كه بعد از روزنامه، مجله و كتاب به تلویزیون و سینما هم راه یافته است. بلژیك و بروكسل را شاید بشود مهد این هنر دانست. بلژیكی‌ها كه می‌گویند با داشتن 700هنرمند در این حوزه بیشترین هنرمند «هنر نهم» ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردش در راهروهای‌ هنر نهم

كمیك استریپ (داستان تصویری)

دنیای كمیك استریپ (داستان تصویری) دنیای جالبی است.

هنری كه بعد از روزنامه، مجله و كتاب به تلویزیون و سینما هم راه یافته است.

بلژیك و بروكسل  را شاید بشود مهد این هنر دانست. بلژیكی‌ها كه می‌گویند با داشتن 700هنرمند در این حوزه بیشترین هنرمند «هنر نهم» را در هر كیلو مترمربع در جهان به خود اختصاص داده‌اند. به همین خاطر مركز كمیك استریپ بلژیك و كلی موزه و مركز دیگر در این زمینه در بلژیك و به خصوص شهر بروكسل فعالیت دارند.

امسال هم در این كشور سال كمیك استریپ نامیده شده است و نمایشگاه‌های مختلفی در مركز كمیك بروكسل برپاست.

ساختمان این موزه و مركز كمیك، كار معمار بلژیكی «ویكتور هورتا» در سال 1989به روی عموم باز شد. البته ساختمان قدیمی‌تر از این حرف‌هاست و هورتا آن را به عنوان  انبار پارچه‌های یك بارون در سال 1906ساخته بود. او عاشق موسیقی بود اما از مدرسه اخراج شد و بعد از آن در رشته  معماری  ادامه تحصیل داد. این ساختمان سه طبقه است و  نوسازی شده و ساختار آن وقتی به عكس‌های قدیمی انبار نگاه می‌كنی، تغییری نكرده است.

امسال سی‌امین سالی است كه انجمن هنرمندان كمیك استریپ در بلژیك تأسیس شده و همه این‌ها باعث شده برنامه‌های خاصی در این مركز ، در بروكسل ترتیب داده شود.

با هم نگاهی می‌كنیم به ساختمان و اثرهایی كه در آن‌جا به نمایش درآمده است.

بلژیكی‌ها كه می‌گویند با داشتن 700هنرمند در این حوزه بیشترین هنرمند «هنر نهم» را در هر كیلو مترمربع در جهان به خود اختصاص داده‌اند. به همین خاطر مركز كمیك استریپ بلژیك و كلی موزه و مركز دیگر در این زمینه در بلژیك و به خصوص شهر بروكسل فعالیت دارند.

شخصیت‌های ژاپنی دنیای خودشان را دارند، از ساواكو گرفته تا ناروتو و ...در موزه به كمیك استریپ ژاپن یا  «مانگا» هم پرداخته شده است.

سالن ورودی ساختمان و نوجوان‌هایی كه یا از طرف مدرسه یا خودشان به این موزه آمده‌اند. در این موزه تورهای آموزشی برگزار می‌شود و كتابخانه‌ای هم كه بخشی از آن مخصوص 16سال به بالاهاست وجود دارد.

«مرد عنكبوتی»،« تهاجم پنهانی» و ... كمیك استریپ‌هایی هستند كه همه یا بعضی‌هایشان را دیده‌ای

كارهای اولیه و اصلی  رنگی و سیاه و سفید هنرمندان یكی دیگر از مجموعه‌های به نمایش درآمده در موزه است و«گِرگ» هم یكی از آنهاست.

«تن‌تن» بخش زیادی از موزه را به خودش اختصاص داده و یكی از نمایشگاه‌های دائمی موزه است. در موزه علاوه بر آثاری كه حضورشان همیشگی است هر هفته هم كار چند هنرمند به نمایش درمی‌آید.

كمیك استریپ (داستان تصویری)

لولك و بولك یا كوچولوهای جهان‌گرد كه ماجراجویی و علاقه به دیدن دنیا را در خیلی ها زنده‌ كرده‌اند

هرژه در خیابان‌های بروكسل؛ او و كارهایش (تن‌تن) را زیاد در موزه‌ می‌بینی

از در كه وارد می‌شوی سمت راست با آثاری از دنیای كمیك استریپ روبه‌رو می‌شوی و نوجوان‌هایی كه كنارش برای عكس‌گرفتن ژست می‌گیرند. در سمت چپ،  فروشگاهی است پر از انواع آثار، لباس و... كه از بیشتر شخصیت‌های دنیای كمیك در ساختشان استفاده شده؛ مجسمه آن‌ها، جاسوئیچی، تی‌شرت، مداد و...

لوك خوش‌شانس را هم كه یادت هست؟ این هم یكی از كمیك‌استریپ‌هایی است كه كارتون و فیلمش را باید دیده باشی

كمیك استریپ (داستان تصویری)

مجسمه‌های بزرگ شخصیت‌های كمیك كم به چشم نمی‌خورد. از این‌جا، آخرین طبقه موزه، بخش‌ها و طبقه‌های دیگر مركز،مانند رستوران  به خوبی دیده می‌شود. از رستوران و كافی‌شاپ آن، هم می‌توان برای استراحت و هم برگزاری جشن تولد نوجوان‌ها استفاده كرد؛ تولد در دنیای كمیك استریپ

دیوارهای اطراف موزه هم مثل بعضی از دیوارهای شهر به مناسبت سال كمیك استریپ به تسخیر این هنر درآمده است

بر این كتاب‌های بزرگ نام هنرمندان معروف این رشته مانند «ون هام»،« گرگ»، «دوله پور»، «دو وال» و ... به چشم می‌خورد

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی