تبیان، دستیار زندگی
حدود 700 مقاله از بیش از 80 نشریه به دبیرخانه جشنواره نقد كتاب رسیده است و افزایش مقالات ارسال شده به این جشنواره، در بعضی از حوزه‌ها‌ چشمگیر بوده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دبير علمي ششمين دوره جشنواره نقد كتاب خبر داد

افزايش مقالات شركت‌كننده در جشنواره نقد كتاب
افزایش مقالات شركت‌كننده در جشنواره نقد كتاب

علي اوجبي، دبير علمي ششمين جشنواره نقد كتاب، از افزايش مقالات رسيده به دبيرخانه اين جشنواره خبر داد. به گفته وي، تاكنون حدود 700 مقاله از بيش از 80 نشريه به دبيرخانه جشنواره نقد كتاب رسيده است و افزايش مقالات ارسال شده به اين جشنواره، در بعضي از حوزه‌ها‌ چشمگير بوده است.

"علي اوجبي" به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت:  سال گذشته در حدود 650 مقاله از 79 نشريه به دبيرخانه جشنواره رسيده بود، ولي در سال جاري، تاكنون حدود 700 مقاله از 80 نشريه ارسال شده است. همچنين در برخي حوزه‌ها مانند هنر، مقالات ارسال شده به جشنواره حدود چهار برابر سال گذشته است.

به گفته اوجبي، حوزه‌هايي مانند كودك و نوجوان، ادبيات فارسي، علوم اجتماعي و كليات نيز از جمله حوزه‌هايي بودند كه مقالات بيشتري نسبت به سال گذشته داشته‌اند، اما مقالات رسيده به اين جشنواره در حوزه دين نسبت به پارسال كاهش داشته است.

وي درباره كاهش مقالات در حوزه دين گفت: اين كاهش را مي‌توان معنادار تحليل كرد و اميدواريم تفسير اين كاهش، ارتقاي سطح كيفي آثار ديني نسبت به سال‌هاي قبل باشد كه اين باعث شده نقد كمتري درباره آنها نوشته شود.

دبير علمي دومين جشنواره نقد كتاب تصريح كرد: در سال‌هاي قبل به عنوان دبير علمي جايزه كتاب سال شاهد بودم كه آثار ديني با آمار بالا و كيفيتي پايين منتشر مي‌شدند و در عين حال آثار فراواني از روي آثار ديگر رونويسي شده يا گردآوري مطالب از منابع ديگر بودند و به مسايل و دغدغه‌هاي روز جامعه ديني نمي‌پرداختند، اما به نظر مي‌رسد در سال‌هاي اخير، در حوزه دين‌پژوهي، سطح كيفي آثار افزايش داشته و در اين زمينه پيشرفت داشته‌ايم.

اوجبي افزود : در دوره‌هاي گذشته جشنواره نقد كتاب، خلأ و كمبود منابع و مقالات تخصصي را در زمينه آموزش و اخلاق نقد احساس كردم كه پارسال با انتشار كتاب «كتاب نقد، نقد كتاب» با استفاده از مقالات صاحب‌نظران، تلاش داشتيم اين كمبود را در اين حوزه رفع كنيم و هرچند كتاب ياد شده، مجموعه‌اي از مقالات منتشر شده بود، اما با استقبال مواجه شد.

اوجبي همچنين گفت : تصميم داريم براي نخستين بار مقالات اختصاصي را در حوزه مباني و آموزش نقد منتشر كنيم. اين مجموعه با سفارش دبيرخانه جشنواره نقد و با همكاري گروهي از انديشمندان، صاحب‌نظران و منتقدان فراهم آمده و در قالب دفتر اول «عيار‌نقد» منتشر خواهد شد.

عنوان و نويسنده برخي از مقالات اين كتاب عبارتند از: «چيستي نقد و بايسته‌هاي آن» نوشته رضا داوري اردكاني، «آسيب‌شناسي نقد ادبي در ايران» نوشته احسان عباسلو، «نقد اصول، نتايج و انواع آن» نوشته مصطفي ذاكري، «ضرورت و فوايد نقد» نوشته هرمز همايو‌ن‌پور، «وحدت اثر و ادبيات» نوشته عبدالعلي دستغيب، «اصول نقد تصحيح ديوان حافظ» نوشته سيد‌علي محمد رفيعي، «نقد به مثابه عمل نظري» نوشته حميد عباد‌اللهي، «كشف بينامتني، چگونگي پيدايش و گسترش يك نظريه و نقد» نوشته بهمن نامور‌مطلق، «نقد بينارشته‌اي» نوشته احمد شاكري، «نقد فلسفي» نوشته علي اوجبي، «نقد در ترازوي اخلاق» نوشته احدفرامرز قراملكي، «كليات نقد» نوشته ميرجلال‌الدين كزازي، «كنكاش در هزارتوي روان آدمي» نوشته فرحناز عليزاده، «پروكراستس ديو و عرصه نقد معاصر» نوشته فيروز زنوزي‌جلالي، «نقد فمينيستي» نوشته مريم حسني و «اخلاق نقد» نوشته سيد‌حسن اسلامي.

وي همچنين از مذاكره با چند تن از صاحب‌نظران براي انتشار كتابي درباره اخلاق نقد در سال آينده خبر داد.

براساس آمار دبيرخانه ششمين جشنواره نقد كتاب، تاكنون حدود 76 مقاله در حوزه كليات، 49 مقاله در حوزه فلسفه، 48 مقاله در حوزه دين، 82 مقاله در حوزه علوم اجتماعي، 11 مقاله در حوزه علوم و فنون، 84 مقاله در حوزه هنر، 62 مقاله در ادبيات داستاني، 67 مقاله در حوزه ادبيات فارسي، 76 مقاله در حوزه شعر، 90 مقاله در حوزه تاريخ، 53 مقاله در حوزه ادبيات كودك و نوجوان و دو مقاله در حوزه ادبيات عرب به اين جشنواره ارسال شده است.

وي درباره تركيب داوران افزود: در اين دوره نيز به چند دليل تغيير در تركيب هيأت داوران ضروري به نظر مي‌رسيد؛ نخست به دليل آن‌كه برخي از داوران خود مقاله داشتند و طبيعتا نمي‌توانستيم از وجودشان بهره‌مند شويم و دوم اين‌كه تنوع برخي از رشته‌ها همانند هنر اقتضا مي‌كرد كه از داوران متخصص آن حوزه استفاده كنيم.

به گفته اوجبي به دليل تغيير آيين‌نامه اين جشنواره، تنها مقالات منتشر شده در نشريات در اين جايزه ادبي به رقابت خواهند پرداخت و كتاب‌هاي حوزه نقد به دليل داوري در جوايزي چون جلال و كتاب فصل مورد ارزيابي قرار نخواهند گرفت.