تبیان، دستیار زندگی
جمشید مشایخی در مجموعه سال‌های مشروطه به کارگردانی محمدرضا ورزی برای دومین بار نقش کمال‌الملک را بازی و تلاش می‌کند این نقش یادآور خاطره همکاری‌اش با مرحوم علی حاتمی در فیلم سینمایی کمال‌الملک باشد. جمشید مشایخی درباره حضور خود در این مجموعه تلویزیون
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می‌خواهم یاد "کمال‌الملک" علی حاتمی را زنده کنم

جمشید مشایخی

جمشید مشایخی در مجموعه "سال‌های مشروطه" به کارگردانی محمدرضا ورزی برای دومین بار نقش کمال‌الملک را بازی و تلاش می‌کند این نقش یادآور خاطره همکاری‌اش با مرحوم علی حاتمی در فیلم سینمایی "کمال‌الملک" باشد.

جمشید مشایخی درباره حضور خود در این مجموعه تلویزیونی گفت: من یکبار نقش کمال الملک را در سن پایین تر بازی کردم و حالا قرار است با کارگردان دیگر همان نقش را تکرار کنم.  در"سال های مشروطه" این نقش را در دوران چهار پادشاه و در هرکدام یک سکانس بازی می‌کنم.

وی افزود: بازی در این نقش از طرف محمدرضا ورزی کارگردان پیشنهاد شد و دوستان معتقد بودند که چون در گذشته این نقش را من بازی کردم و عنوان کمال الملک بر روی من از گذشته مانده، نمی‌توانند شخص دیگری را انتخاب کنند. به خاطرهمین موضوع این کار را قبول کردم.

مشایخی در ارتباط با شباهت این دو نقش بایکدیگرعنوان کرد: مرحوم علی حاتمی با نگاه و زاویه ای دیگر آن روزگار را می‌دید و ورزی هم نگاه خودش را دنبال می‌کند. نمی‌توان گفت این دو کمال الملک با هم فرق دارند. البته تجربه کارگردان‌ها با یکدیگر متفاوت است.

جمشید مشایخی در مجموعه "سال‌های مشروطه" به کارگردانی محمدرضا ورزی برای دومین بار نقش کمال‌الملک را بازی و تلاش می‌کند این نقش یادآور خاطره همکاری‌اش با مرحوم علی حاتمی در فیلم سینمایی "کمال‌الملک" باشد.

وی ادامه داد: مرحوم حاتمی از سن پایین کار خود را در سینما شروع کرد. اما بازیگران حرفه‌ای مختلف با او همکاری می‌کردند، من امروز نمی‌توانم به یک جوان بگویم که  اگر 50 ساله شدی، با تو کار می‌کنم. باید با جوانان همکاری کنیم، آنها باید از ما جلوتر باشند اگر این اتفاق نیافتد، دیگر تکامل در حرفه معنا ندارد. جوان امروز اگر از من پیشتر نباشد جای تاسف است. این وظیفه ما است اجازه دهیم کارگردان‌های جوان دیدگاه و سلیقه‌شان را آنطور که می خواهند، اجرا کنند و نباید مانع آنها شویم.

این بازیگر برجسته سینما و تلویزیون در ادامه خاطر نشان کرد: زمان فیلمبرداری نکته‌ای را به کارگردان تحمیل نمی‌کنم و با کارگردان‌های جوان هم بحث و جدل نمی‌کنم، اگرچیزی به ذهنم برسد آن را با کارگردان مطرح می‌کنم و در نهایت او است که تصمیم می‌گیرد این پیشنهاد را بپذیرد. دوست ندارم نظرم را به کسی تحمیل کنم، این درسی است که از زندگی گرفته‌ام.

وی درباره بازی در نقش کمال الملک و میزان رضایت خود از این حضورگفت: قضاوت درباره این نقش بستگی به نظر مردم و منتقدان دارد، سعی می‌کنم به نقشی که در فیلم مرحوم حاتمی بازی کردم و در ذهن مخاطب ثبت شده و به یادگار مانده، نزدیک شوم. تولید هر فیلم یا مجموعه ای یک کار هنری محسوب می‌شود و کیفیت آن بستگی به عوامل مختلف دارد اما من برای بهتر شدن مجموعه تلاش می‌کنم.

جمشید مشایخی هم اکنون مشغول بازی در اپیزود "خط رو خط" مجموعه راه شیری به کارگردانی مونا زندی است و دو فیلم "خانواده دکتر ارنست" محسن دامادی و "یک گزارش واقعی" داریوش فرهنگ را آماده نمایش دارد. داستان مجموعه "سال‌های مشروطه" در دوره قاجار روایت می‌شود و تصویربرداری آن در کاخ سعد آباد ادامه دارد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی