تبیان، دستیار زندگی
یک روز وقتی بعد از نماز سر کار رفتم حس کردم که لخت هستم و همه می توانند زیر لباس مرا ببینند. وقتی کارم تمام شد اول از همه یک روسری مناسب خریدم و از روز بعد دیگر حجاب داشتم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجاب در فرانسه

حجاب

تازه ترین گزارشها و بررسی های رسانه های غربی حکایت از آن دارد که اعمال برخی فشارها و محدودیتهای قانونی از سوی دولتهای غربی نظیر فرانسه علیه مسلمانان نه تنها به تضعیف اسلام در این کشور منجر نشده بلکه افزایش میزان گرایش به این دین الهی و حجاب را در جامعه به همراه آورده است.

به گزارش ایرنا، تلویزیون بی بی سی سه شنبه شب در برنامه ای با بررسی مساله پوشش زنان مسلمان در جامعه فرانسه اعتراف کرد که با وجود محدودیتهای اعمال شده از سوی دولت، گرایش به استفاده از حجاب در این کشور اروپایی فزونی گرفته است.

درحالی که فرانسه کشوری سکولار است و به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته و پیشرو در عرصه آزادی های فردی و دفاع از حقوق بشر شناخته می شود، اعمال محدودیتهایی از این دست پرسش بر انگیز است.

بر اساس قانون منع حجاب که 15 مارس 2004 تصویب شد، استفاده از هر نوع نشانه مذهبی از جمله حجاب در مراکز آموزشی فرانسه ممنوع است اما در مورد اماکن عمومی مثل بیمارستان، مراکز تجاری و غیره باید بصورت موردی تصمیم گرفت.

فهمیدم یک زن مثل یک الماس باید در صدف خود پوشیده باشد. پس تصمیم گرفتم همه بدنم را بپوشانم

این قانون واکنش های زیادی را در برداشت که هنوز هم به شکلی دیگر ادامه دارد. ظاهر خیابان های فرانسه این موضوع را خوب حکایت می کند. بسیاری از جوانان مسلمان که با قانون جدید مدارس بزرگ شده اند بر داشتن حجاب خود اصرار بیشتری دارند و حتی برخی از آنها بتازگی تصمیم گرفته اند باحجاب شوند.

بازار "ارژانتو" یک نمونه مناسب از چنین روندی است. این بازار روزهای جمعه و یکشنبه هر هفته در نزدیکی پاریس بر پا است و طرفداران بسیاری دارد. اگر پنج سال پیش به این بازار می آمدید شاید تعداد غرفه هایی که روسری و لباس های اسلامی می فروختند نهایتا دو تا بود اما حالا چندین و چند غرفه از این نوع لباس ها می فروشند و کم هم مشتری ندارند.

یک روز وقتی بعد از نماز سر کار رفتم حس کردم که لخت هستم و همه می توانند زیر لباس مرا ببینند. وقتی کارم تمام شد اول از همه یک روسری مناسب خریدم و از روز بعد دیگر حجاب داشتم."

اکنون حجاب نوعی مد خاص خود را در کشورهای غربی یافته و دختران محجبه از احترام بالایی بین مسلمانان برخوردارند. علاوه بر اینها، تعداد افرادی که بتازگی به دین اسلام مشرف شده اند هم قابل توجه است.

یک فرانسوی تازه مسلمان شده به نام "کارین" که نام خود را پس از گرویدن به اسلام به "امینه" تغییر داده، گفت: "من وقتی 19 ساله بودم مسلمان شدم. حجاب نداشتم و فقط نماز می خواندم اما از سال 2002 به بعد باحجاب شده ام."

وی افزود:" نیاز به حجاب را ناگهانی احساس کردم. یک روز وقتی بعد از نماز سر کار رفتم حس کردم که لخت هستم و همه می توانند زیر لباس مرا ببینند. وقتی کارم تمام شد اول از همه یک روسری مناسب خریدم و از روز بعد دیگر حجاب داشتم."

حجاب

اما بعضی ها مثل "فاکهه" چند قدم پیش تر رفته اند. فاکهه در این باره گفت: "من قبلا مثل غربی ها لباس می پوشیدم اما هر وقت که دامن می پوشیدم همیشه یک کسی یک ایرادی می گرفت که این طوری بهتر است و آن طوری مد است. یک وقت به خود آمدم که من یک مسلمانم و باید خودم باشم و یک لباس اسلامی داشته باشم. در باره اسلام بیشتر تحقیق کردم و فهمیدم یک زن مثل یک الماس باید در صدف خود پوشیده باشد. پس تصمیم گرفتم همه بدنم را بپوشانم."

امینه گفت:" اول فکر می کردم این قانون به دخترانی که خانواده مجبورشان می کند حجاب سر کنند کمک خواهد کرد اما نتیجه این بود که آنهایی که مجبور بودند حجاب داشته باشند در خانه خود حبس شدند و کسانی که خودشان حجاب را انتخاب کرده بودند هم ناچار شدند یا از راه دور درس بخوانند یا حجاب را به اجبار در بیاورند. این دختران خیلی آزاد نیستند."

فاکهه دیگر زن مسلمان هم اظهارداشت:"ما دختران خود را به مدارس آنها نمی فرستیم چون وقتی دختران ما به سن بلوغ می رسند باید حجاب داشته باشند. بنابر این، درس را از طریق آموزش از راه دور می خوانند."

همزمان با آنکه مسلمانان برای حفظ حجاب خود قدم هایی برمی دارند، به نظر می رسد از سوی دولت فرانسه هم گامهای دیگری برای گسترش محدودیتها برداشته می شود. در این زمینه، موضوع تازه ای که اخیرا بحث آن در پارلمان فرانسه داغ شده برقع و روبند است که عده ای از زنان مسلمان فرانسه با آن در جامعه تردد می کنند."

گروه جامعه و سیاست