تبیان، دستیار زندگی
همیشه متخصصان، خوردن صبحانه را به همه گروه‌های سنی توصیه می کنند و هیچ گاه به كسی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صاد مثل صبحانه

صبحانه

همیشه متخصصان، خوردن صبحانه را به همه گروه‌های سنی توصیه می کنند و هیچ گاه به كسی اجازه نمی دهند برای کاهش وزن، این وعده را از برنامه غذایی‌اش حذف كند. البته افراد به علل مختلف و بر اساس شرایط گوناگون مثل دیر برخاستن از خواب، نداشتن وقت كافی هنگام رفتن به سر كار و یا حتی میل نداشتن برای خوردن این وعده، كم كم آن را از برنامه غذایی خود حذف می‌كنند كه در بلندمدت این موضوع، پیامدهای بدی را برایشان به دنبال خواهد داشت.

پس باید سعی كنید تا دوباره صبحانه را به برنامه غذایی روزانه ی خود برگردانید.

به هر حال، ارزش صبحانه برای حفظ سلامتی بدن، مثل ارزش بنزین برای ماشین است. صبحانه، با تامین مقداری از انرژی روزانه موجب می‌شود فرد با قدرت تمركز بیشتری فعالیت كند.

از این رو، خوردن صبحانه یكی از اركان اصلی تغذیه سالم به حساب آمده و باید قسمتی از انرژی روزانه از طریق این وعده غذایی دریافت شود، یعنی اگر وعده‌های اصلی را از نظر حجم به 7 قسمت تقسیم كنیم، باید در صبحانه 2 قسمت، در ناهار 3 قسمت و در شام هم 2 قسمت دیگر دریافت شود، یعنی باید حدود 20 تا 25 درصد از غذای روزانه‌مان را در وعده صبحانه بخوریم. در غیر این صورت، در طول روز دچار کاهش قند خون شده و با عدم تمركز و افت حافظه روبرو خواهیم شد، به خصوص اگر فعالیت فكری داریم.

در كل، یك صبحانه مغذی باید چند ویژگی داشته باشد:

1- حاوی گروه نشاسته‌ها نظیر نان و غلات سبوس دار باشد.

2- لبنیات كم چرب و كم نمک تشكیل داشته باشد (مانند شیر، پنیر و حتی ماست چكیده).

3- شامل یك تا دو عدد میوه نیز باشد، به خصوص برای افرادی كه فرصت خوردن میوه را در وسط روز پیدا نمی‌كنند.

صبحانه

متأسفانه برخی افراد در این وعده ارزشمند از مواد غذایی استفاده می‌كنند كه ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارند، یعنی فرد از انواع سوسیس، كالباس و چیپس استفاده می‌كند.

عده‌ای هم هستند كه به دلیل اشتغال زیاد، وقت خوردن ناهار را ندارند، بنابراین صبحانه مفصل‌تری میل می‌كنند، در حالی كه باید دانست مصرف یك وعده بسیار حجیم و چرب حتی در ابتدای روز نیز قدرت تمركز فکری را كم كرده و یادگیری را با مشکل مواجه می‌كند.

درباره خوردن املت در صبحانه باید بگویم كه قارچ به كار رفته در آن، جزو سبزیجات است، نه گوشت. بنابراین تأمین كننده پروتئین نبوده و تنها یك حجم دهنده است. اما فلفل دلمه‌ای استفاده شده، ماده ای مناسب برای هرچه مغذی‌تر کردن این غذا محسوب می‌شود.

دكتر مسعود كیمیاگر- متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

* مطالب مرتبط:

چرا باید صبحانه بخوریم؟

صبحانه را فراموش نکنید

آیا نخوردن صبحانه ضرر دارد؟

مصرف صبحانه چه تاثیری در سلامت کودک دارد؟

حذف صبحانه یعنی زندگی ناسالم

اصل اول خوردن صبحانه

نخوردن صبحانه دندان را خراب می‌ کند

آموزش کودک از صبحانه شروع می شود نه...

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.