تبیان، دستیار زندگی
در این مرحله به نکات مورد توجه برای تدوین فیلم می پردازیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هشتم

تدوین

یک بازی جالب برای شما که قصد تدوین دارید. یک روزنامه بردارید. کلمات آن را ببرید و سعی کنید با جابجا کردن همان

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هشتم

کلمات محدود جملاتی جدید بسازید. اگر این بازی را ادامه دهید متوجه می شوید که بعضی از کلمات قابلیت جابجایی زیادی دارند و بعضی دیگر نه. در تدوین نیز وقتی که کارگردان راش های (نماهای) خود را برای شما می آورد بعضی وقت ها قابلیت جابجایی زیاد است و بعضی وقت ها کم. به هر صورت کار شما مرتب کردن آنها و حذف اضافه ها از ابتدا و انتها و حتی از وسط نماها و چیدن این نماها کنار هم است.

این کارها را به دقت انجام دهید زیرا یک ثانیه (و حتی کمتر) کم یا زیاد شدن نما در ریتم اثر تأثیر زیادی خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که شما می بایست معایب فیلم را نیز با ایجاد یک ریتم مناسب کاملا برطرف نمایید و برای این کار شما شرایطی بهتر دارید، زیرا کارکردن در اتاقی ساکت و با حضور تعداد کم افراد (خودتان، کارگردان، منشی صحنه و شاید دستیار کارگردان) موقعیتی مناسب و آرام برای شما فراهم می کند.

به عنوان آخرین نکات عنوان می داریم که در یک صحنه حتی الامکان نماهایی با اختلاف زیاد در اندازه کادر را کنار هم نچینید و در ضمن مواظب باشید تا اندازه زمانی پلان ها نیز با هم تناسب داشته باشد (یک پلان یک ثانیه ای را در کنار یک پلان یک دقیقه ای نگذارید ) و توجه داشته باشید تا زمانی می توانید پخش یک نما را ادامه دهید که آن نما چه از لحاظ انتقال حسی و چه از لحاظ اطلاعات فیلم، قابلیت لازم را داشته باشد.

مهم ترین نکته

به شما یادآوری می کنیم در هنگام کات کردن نماها به یکدیگر حتما اول هر نما را روی یکی از تقه ها بگذارید (تقه، اول هر عمل است که در فیلم دیده می شود و یا اول هر صدایی که در فیلم شنیده می شود)

در پایان به شما پیشنهاد می کنیم که؛

همان تمرینی را که به کارگردانان محترم ارائه دادیم شما نیز انجام دهید با این تفاوت نیز که شما دقت کنید لحظه اول هر نما چگونه و یا با چه صدایی شروع می شود و رابطه زمانی هر پلان با پلان قبلی و بعدی و رابطه زمان هر پلان با اندازه کادر نما چگونه است.

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هشتم   چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هشتم   چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هشتم